Harga diri yang bernilai 2 billion

1.8K 6 0
                                    

Tengah bulan pun kembali. Aku, seperti lazim pada waktu begini meraba-raba kocek seluar untuk memastikan berapa fulus yang tinggal. RM 20 ringgit.

"Alahai" gumamku sendirian.

Aku kena beli kibbles untuk kucing kesayanganku. Belum termasuk kos untuk membeli megi mee dan telur bagi meneruskan kehidupan yang penuh mencabar sekarang.

"Pukimak kerajaan malaysia! kibbles kucing pun dorang naikkan harga!" bentak ku lagi, sehinggakan awek singkwong supermarket terkejut beruk melihat aku yang seperti orang gila meracau-racau sendirian.

Inilah realiti kehidupan di malaysia sekarang. Dengan ekonomi yang tidak menentu. Baru semalam aku berdebat dengan senior di tempat kerja ku akan perihal ekonomi malaysia yang lembab semenjak DS Najib memegang tampuk pemerintahan negara kita. Senior ku itu memang seorang macai tegar. Beliau mati-mati mempertahankan DS Najib.

Kadang aku heran dengan orang sebegini. Sudahlah hidup kais pagi makan pagi, petang pulak makan malam(Kahkahkah) tapi masih nak backup DS Najib. Maybe bapak sedara jauh beliau barangkali. Aku bukanlah juga seorang penyokong kuat pembangkang. Jauh sekali rebel seperti che(Bukan che ta la syaiton!). Tapi mungkin ada sedikit socialist.

Huh. Kadang-kadang aku terfikir kita semua menjadi hamba kepada sistem yang telah diset sejak sekian lama. Pergi bekerja untuk golongan kapitalis, dapat gaji tapi kemudian membelanjakan kesemua gaji yang diterima kepada kapitalis semula.

Petang hari seperti biasa, aku koyakan sebungkus kibbles yang baru dibeli dan memberi kucing-kucing aku makan. Sambil itu, memikirkan masa depan negara. Aku pandang semula fon ku. Ada berita yang mengatakan DS najib disahkan tidak bersalah dalam skandel duit sebanyak 2 billion ringgit.

"Celaka punya peguam negara" maki ku sendirian.

PUAN ELANORWhere stories live. Discover now