Part 15 TAMAT

33.7K 1K 100
                                    

Part 15

"Assalamualaikum, Zaf. Hari ni dah masuk sebulan awak tinggalkan saya. Tinggalkan kami semua. Saya rindukan awak, Zaf. Rindu sangat. Saya tak boleh persoalkan kenapa awak tinggalkan saya. Saya terima kenyataan kalau awak dah tinggalkan saya. Allah lebih sayangkan awak, Zaf." Teresak-esak Adellya meluahkan rasa di hati.

"Zaf. Semalam, Hareez ada bagitahu saya kalau dia cintakan saya. Macam kelakar pula. Lepas tu, dia bagitahu kalau dia cemburu awak dengan saya. Entah apa-apa lah dia tu. Kalau dah tak nak dekat si Eleena tu, tak payahlah buat alasan mengarut macam tu kan. Terus terang jelah macam dia bagitahu saya sebelum ni." Adu Adellya. Adellya diam sebentar sebelum menyambung balik kata-katanya.

"Saya tahu kalau dia menyesal. Dan saya tahu kalau luahan dia semalam tu semua ikhlas. Tapi, saya tak tahu kenapa, saya langsung tak boleh nak terima penjelasan dia. Dia keliru? Sebab saya jauh dari dia? Macam tak logik. Kalau sekarang ni pun dia cakap yang dia dah memang tak cintakan saya lagi, saya masih boleh terima, Zaf. Sebab cinta saya untuk dia, langsung tak ada. Dah pupus. Kosong. Sikit pun tak tinggal. Cinta saya, awak dah bawak pergi jauh. Macam mana saya nak bagi dia peluang?" Makin laju air mata mengalir. Sungguh dia terseksa merindui Zafran. Hanya mampu meluahkan.

Cinta dia, tiada lagi untuk lelaki lain selain Zafran. Hareez juga, tidak mampu mengembalikan rasa cinta itu, walaupun beribu kali pun suaminya merayu.

Disebalik pokok yang berhampiran kubur Zafran, Hareez hanya mampu berdiri kaku mendengar setiap luahan Adellya.
Begitu hebatkah Zafran sehingga isterinya itu dulu, begitu cintakan dia sekarang beralih arah? Memang tiada langsungkah cinta Adellya buat dia? Inikah balasan yang harus dia tanggung setelah banyak luka yang dia hadiahkan kepada Adellya?

******************************************
"Reez, dah jumpa Adel?" Soal Encik Hisyam.

Hanya anggukan menjadi jawapan kepada soalan Encik Hisyam. Dia tiada tenaga untuk membuka mulut. Kaki melangkah menaiki tangga.

Encik Hisyam hanya memandang anaknya dengan keluhan kecil. Dia sudah buntu. Tidak tahu macam mana lagi dia ingin membantu anaknya. Adellya sekarang sudah payah untuk ajak berbincang sejak Zafran meninggal.

Salah anaknya juga. Dulu bukan main payah bila Adellya ajak duduk berbincang. Sekarang, bila giliran Adellya buat hal, tahu pening kepala.

********************************************
Pintu bilik ditutup. Kaki melangkah mendekati meja kerjanya. Laci pertama ditarik. Kotak kayu sederhana berwarna hitam ditarik keluar dari laci tersebut.

'Kisah Kita'

Ukiran di kotak kayu digosok lembut. Perlahan-lahan Hareez membuka kotak itu. Semua kenangan, gambar dirinya dan Adellya tersimpan kemas di dalam kotak itu. Malah cincin perkahwinan dia dan Adellya juga tersimpan kemas di dalam kotak tersebut. Cincin di bawa keluar. Masih segar di ingatannya saat hari perkahwinan mereka berdua. Akad nikah. Majlis yang berlangsung dengan meriahnya.

Ya Allah, mengapa begitu mudah dia melupakan segala janji yang telah dia tuturkan? Mengapa begitu mudah dia mempermainkan ikatan hubungan suci ini?

Kemudian, gambar candid Adellya tersenyum di bawa keluar. Sudah lama dia tidak melihat Adellya tersenyum bahagia seperti ini. Kali terakhir saat si isteri bersama, Zafran. Hareez hanya mampu mengeluarkan ketawa sinis. Sudah tiada gunakah dia ini? Sudah tidak mampukah untuk dia membuat Adellya tersenyum kembali seperti ini?

"Maafkan abang, Adel." Air mata gugur dengan begitu mudah sekali.

"Apa yang abang perlu lakukan untuk mendapatkan balik cinta Adel? Kebahagiaan kita yang dulu?" Sayu suara Hareez meminta walaupun Adellya tidak mampu mendengar.

Setia Itu MenyakitkanWhere stories live. Discover now