Anomali

1.1K 24 1
                                    

Japan | 2013, Ditemani alunan "The Moon Song" hasil Karen O

" You are an anomaly. A beautiful one."

Tiba tiba dia bersuara setelah lama aku berdiam diri. Lamunan aku terhenti, perlahan lahan aku toleh pandanganku ke arahnya. Dia yang sedang sibuk meneliti lukisan lukisan juga menoleh ke arahku dan tersenyum. Aku selak helaian rambut yang menutup mataku dan mula mengikat sanggul dengan getah rambut yang aku capai dari poket belakang jeans ku.

"Are you talking to the painting now?"

Aku tertawa kecil sambil menggeleng geleng kepala ku. Dia rangkul tanganku dan selit jari jemarinya di dalam pegangannya.

"No, I am talking about you. I have seen you change your hair color more than seven times now. Why grey this time?"

Dia pandangku tepat pada mataku dan usap lembut rambutku.

Perlahan aku berjalan ke arah lukisan lain di sebelah kanan ku. Tepat tepat di tengah muzium itu, tergantung satu satunya lukisan yang susah untuk aku fahami. Jika dilihat dari sisi kanan, ia kelihatan seperti bulu merak yang sengaja disusun berselerak. Jika dilihat dari sisi kiri, ia kelihatan seperti abstrak burung helang yang terbang di udara dan jika aku dongak dan lihat ke arah atas lukisan itu, ia kelihatan seperti kuku kuku tajam yang tidak aku kenal pasti dari mana datangnya. Tapi keseluruhannya, lukisan itu cantiknya sangat sehingga semua mata yang melihatnya pasti tak akan dapat melupakannya berhari hari. Aku lihat label yang digantung di sebelah kanan lukisan itu. Tajuknya; 'Different Freedom'. Aku toleh ke arahnya sekali lagi. Dia masih menunggu jawapanku tentang kenapa perlunya aku warnakan rambutku kelabu. Saja aku biar dia tertanya-tanya.

"Don't get me wrong sweetheart. It looks great on you. But you could have wait until you reach eighty years old right? Your hair will probably turn grey much sooner."

Dia datang lagi dekat. Pura-pura berminat tentang lukisan yang sedang aku analisa. Lama dia perhatikan aku, kira-kira seperti akhirnya aku akan memberi jawapan kepada soalan yang bermain di fikirannya. Aku berjalan kearah lukisan lain di sebelah lukisan tadi. Kali ini, lukisan itu tidaklah pelik benar. Lukisan itu berwarna hijau pekat dengan sedikit calit kuning di tengah tengah. Ia kelihatan seperti jelapang padi yang padinya sudah sedia dituai. Ada matahari terik di atasnya dan cahaya itu yang memancar ke tengah tengah jelapang padi di mana terletaknya calit kuning itu. Pelukisnya berasal dari Indonesia tapi dia sudah berhijrah dan menetap di kota London lebih sepuluh tahun.

Aku tatap lama lama seakan-akan dirasuk kecantikan lukisan itu. Kemudian aku pandang ke atas dan teliti setiap inci bumbung kaca muzium itu seperti ada sesuatu yang lagi menarik digantung di situ. Lama aku berfikir akan jawapan yang sesuai untuk menjawab soalannya. Bagaimana perlu aku tukar jawapan dalam fikiranku yang sebenarnya rumit kepada sesuatu yang ringkas untuk dia faham? Atau lebih tepat bagaimana perlu aku jawab supaya dia tidak rasa yang aku seorang perempuan pelik. Aku pandangnya sekali lagi dan mula bersuara.

" I am afraid of losing you.  I could not sleep at night thinking about the day I would lose you. The clock starts ticking too fast. I hate the fact that everything is impermanent and nothing would stay the same in ten or twenty years to come. I colored my hair grey because I want to see myself with you in forty years to come. I feel like I am trying to beat the time in a competition and I win because I change things first before things change."

Akhir penjelasan itu, aku pun masih tak faham tentang apa yang cuba aku katakan padanya. Dia tarik tanganku dan mengajakku duduk di kerusi putih yang terletak di hujung muzium itu. Dia letak kedua-dua belah tanganku ke dalam poket jaketnya dan dia buka sanggulku sehingga terurai rambut panjangku kebelakang. Dia pandang tepat ke mataku dan sekali lagi tersenyum.

" I am afraid of losing you too. I feel it all the time. I know everything is impermanent. Even change is impermanent. Everybody knows that at the back of their head. But the most important thing is now. I love you.

And love, stays even after we're no longer around."

Si Romantik Yang Sudah Mati [Published]Where stories live. Discover now