Tolong (Part I)

5.2K 166 43
                                    

     Perlahan-lahan awan berarak daripada arah timur ke barat. Burung-burung berterbangan dalam kumpulan mula berpecah kepada dua kawanan, satu ke kiri dan satu ke kanan. Kereta masih meluncur laju di jalan raya yang semakin lama semakin gelap dek cahaya matahari beransur tenggelam. Masa berlalu dan terus berlalu. Lagu Tinggal Kenangan oleh Saleem lewat corong radio berkumandang perlahan, mendayu-dayu membuatkan aku bertambah kantuk. Papan tanda R&R di sebelah kiri jalan jelas terpampang, jadi aku pusingkan stereng lalu apit ke kiri dan masuk ke lorong menuju ke R&R. Aku parkir kereta di antara sebuah Jeep rona hitam metalik dan Mini Cooper Clubman yang merupakan jenis lebih besar dengan rona merah metalik. Aku matikan enjin Cooper Cayman-ku dan menggosok-gosok sterengnya, "kecik-kecik je cukuplah, comel, besar-besar buat apa yedak?" Entahlah, sejak dulu lagi aku gemarkan kereta-kereta berbentuk telungkup dan comel ni, jadi berbekal duit gaji bulanan, aku beli kereta Mini ini.

     Seorang budak kecil berlari di belakang aku sebaik saja aku turun daripada kereta. Budak kecil berbaju putih berseluar pendek hitam itu berlari lalu menghilang ke belakang sebuah kedai menjual nasi ayam dan pau. Aroma ais krim Baskin Robbins menusuk ke hidung mengalihkan perhatian, membuatkan perutku yang sedari tadi berkeroncong bergendang pula. Jadi aku cari surau terlebih dahulu, maghrib pun hampir habis, elok aku menunaikan mana yang lebih wajib.

     Selesai menunaikan solat, aku sandar pada dinding menanti waktu Isyak. Henfon di-unlock dan aku tarik notifikasi yang terletak di bahagian paling atas skrin. 4 missed calls dan beberapa tweet daripada Fila atau nama sebenarnya Hafi Lazim bertanyakan perihal aku;

     "Bro, dah sampai Bangi belum?"

     "Hoi bro, whatsapp tak reply, tweet pon taknak reply ke?"

     "Ni aku nak kabo ni, si Rudi tanya pasal kau. Dia suruh call."

     Aku sengih. Bukan aku taknak reply, tapi lepas masuk Melaka tadi line Umobile aku terus hilang. Kat sini baru line-nya kembali semula. Ingat aku nak call semula si Fila ni, tapi kredit mengecewakan betul, jadi aku endahkan saja. Aku sandar sambil mata melilau ke sekeliling. Beberapa orang lelaki sedang menunaikan solat dan ada yang baru saja ambil air sembahyang. Mataku melekat pada seorang budak kecil yang tubuhnya sedikit gempal. Pipinya yang gebu bak pau itu sungguh comel sekali apabila dia mengangkat takbir menurut tindak tanduk ayahnya di sebelah. Tersenyum aku melihat budak itu dan tanpa aku sedar, aku terlelap.

***

     Aku tersedar daripada tidur apabila henfonku bergetar. Aku cepat-cepat seluk poket jaket denimku dan aku tarik keluar henfon. Aku sempat kerling pada skrin, tertera nama Fila jadi aku angkat terus tanpa lengah lagi.

     "Hello?"

     "Hello, Iki. Kau kat mana? Belum sampai Bangi ke Ki?"

     "Belum," jawab aku sepatah sambil melirik pada jam di bahagian bucu skrin henfon - pukul 12:13 pagi.

     "Aku dah ada kat rumah ni haa, tadi aku ingat nak bagitahu kau yang aku keluar dengan Jenna, kot-kot kau dah sampai ke, ingat nak ajak lepak sekali."

     "Oh. Aku ada kat hentian Ayer Keroh ni, aku tertidur pulak,"

     "Pulak dah. Bila entah nak sampainya gitu? Hahaha. Takpelah, dah sampai roger."

     "Baik." Aku matikan talian.

     Aku raup muka dengan kedua-dua belah tapak tangan. Mata yang kelat aku buka besar-besar lalu bangkit, buka pili air dan basuh muka dua tiga kali. Segar sikit. Surau di hentian rehat itu sudah lengang, baru saja sebentar tadi ada seorang lelaki sedikit berusia keluar daripada surau itu usai solatnya. Aku berwudhu dan menunaikan solat Isyak.

SeramWhere stories live. Discover now