Lif

4.3K 135 43
                                    

Alif berjalan keluar daripada komuter di stesen UKM. Dia menyeluk poket seluar belah kanan dan mengeluarkan sekotak rokok John Putih. Dibelek bahagian bawah kotak rokok tersebut mencari tarikh luput.

Oh shit, konfem rasa lipas!

Ah bedal je lah.

Puntung rokok disemat ke celah bibir sambil tangan kirinya merayap ke kocek kemeja rona krimnya. Lighter dikeluarkan lalu dipetik dua kali sebelum api membakar hujung puntung. Sedut. Nikmat nikotin menjalar ke ruang kerongkongnya, memberikan satu nikmat yang hanya perokok sepertinya saja yang faham. Hembus. Asap berkepul-kepul sebelum hilang di udara.

Puih, rasa lipas fresh!

Dia terus melangkah, mendaki tangga ke jejantas untuk menyeberang ke bahagian yang berlawanan. Tiket ktm dikeluarkan lalu dicampak masuk ke dalam kotak yang disediakan. Alif berhenti sejenak, mengetuk bara yang terkumpul pada puntung. Kemudian, dia membelok ke kanan dan meneruskan langkah sehingga tiba di tempat teksi. Beberapa pemandu teksi yang rata-rata berbangsa India sedang melepak malas di kerusi plastik, menunggu penumpang.

"Bang, GMI bang," pinta Alif sambil membuat hembusan terakhir. Dia sedut dalam-dalam sehingga pipinya menjadi cengkung dan puntung kontot itu terbakar dengan laju. Fiu! Asap kepul-kepul. Puntung melayang jauh dijentik Alif.

"Jom," pelawa pemandu teksi Melayu dengan nama pendaftaran Poji.

"Jarang teksi nak hantar ke GMI ni bang. Selalu semua suruh naik Pak Mat," Alif mula berbasa-basi.

Poji, pemandu teksi menarik sengih. "Rezeki dik, tak baik tolak," balasnya sambil menolak masuk gear. Pedal minyak ditekan lalu teksi membelok keluar daripada kawasan stesen UKM.

***

Pintu pagar sudah ditutup kemas dan dijaga oleh pak guard berbangsa India. Kemas berjaket hitam dengan baju pantul cahaya rona hijau terang disarung di luar jaket. Alif menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal sebaik saja dia berjalan menghampiri pintu pagar yang sudah tertutup rapat.

Curfew.

Tanpa banyak soal, Alif menolak pintu pagar kecil yang hanya diselak di bahagian paling hampir dengan pondok jaga. Pak guard yang tadinya duduk di kerusi berhampiran menoleh ke arahnya tanpa berkata apa-apa. Alif ukir senyum dan mengangkat tangan sambil ucap selamat malam.

"Pelik jugak, selalu kena tahan," omel Alif sendirian dengan suara yang tidak keluar. Dia teruskan perjalanan ke hostel di blok A3. Surau yang gelap dilintas. Bunyi seakan-akan orang berlari-lari dari arah dalam surau menangkap pendengaran. Alif toleh namun gelap membejat penglihatan. Bunyi tong berisi air berdenting pula kemudiannya. Alif jadi kaget, entah bermacam-macam bunyi pula, lebih baik dia percepatkan langkah.

Sedikit semput apabila tangga menuju ke hostel di blok A3 didaki. Kemudian, dia bergerak ke lorong paling bawah yang menuju terus ke lif. Biliknya terletak di tingkat 9. Butang lif ditekan. Indikasi lif sedang turun menyala daripada nombor 11 ke nombor 10 ke nombor 9 ke nombor 8 secara perlahan-lahan. Kakinya dihentak-hentak mengikut rentak lagu Boboiboy yang digumamnya.

Ting!

Pintu lif terbuka. Kosong. Alif melangkah masuk. Butang nombor 9 cuba ditekannya, namun tidak berjaya. Ditekannya butang nombor 10 juga tidak berjaya. Akhirnya dia terpaksa menekan nombor 8.

"Bodoh piang! Ada butang, tapi tak boleh tekan, lahabau, hawau, musibat!" Alif memaki hamun sendirian dalam loghat yang bercampur-campur. Dia perlu berhenti di tingkat 8 dan mendaki tangga ke aras 9 kelak.

Lif tertutup rapat dan mula bergerak naik. Lampu indikasi menunjukkan tingkat 2 apabila Alif terpandang tulisan seperti esei menggunakan marker rona merah yang sudah berbalam-balam dan kurang jelas pada dinding lif. Ditelitinya baik-baik dan dapat dibacanya tulisan yang sudah putus-putus itu dan difahaminya sendiri.

AMARAN!
Diam kalau dengar bunyi lif diketuk-ketuk.
Jangan sesekali toleh belakang kalau ada yang menyentuh.
Buat tak tahu je kalau rasa orang perhati.
Nak selamat, jangan naik lif sorang sorang!

Alif sengih seusai membaca. Ada jugak orang yang takut-takutkan orang sebegini. Dia keluarkan henfon daripada poket seluar apabila lif baru saja berada di aras 4. Henfonya tidak menyala, bateri sudah mati.

Aduh. Henfon disimpan dan matanya memandang indikasi tingkat lif saja.

^ 4 ^

^ 5 ^

Satu titisan air terkena pada lengannya. Alif endahkan saja. Tidak lama kemudian, krekkk! Bunyi seakan-akan sesuatu mencakar di belakangnya. Alif tersentak.

Gulp!

Alif telan liur. Jantungnya mula berdegup dengan laju.

Tidak semena-mena, ada yang menegur betul-betul dari arah belakang.

"Herghh boleh tolong tekan tingkat 11 herghhergh?" Kasar dan sangat parau suara itu. Bahu Alif semakin memberat seperti dipanjat sesuatu lalu dia terduduk. Lif berhenti mengejut dan lampu terpadam.

"Argh!"

"Hihihihihihihihihihihiherghhh"


SeramWhere stories live. Discover now