Jun Part 2

13.1K 382 20
                                    

Jun, 24

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Jun, 24.

MEOW!

Shit-
Terlepas penyepit donut di tangannya ke lantai. Terhenjut bahu aku apabila tiba tiba disergah bunyi kucing. Jatuh berdeting bunyi penyepit mengenai permukaan keras mozek. Aku duduk mencangkung, meraba raba permukaan lantai sebelum hujung jari ku bertemu sejuk logam penyepit tadi.

Aku kembali berdiri, apron di badan, aku tanggalkan. Dah pukul 10 macam ni, dah tak ada customer lagi memandangkan bakeri dah tutup. Memang selalu aku habiskan masa bersorangan di sini pada waktu malam. Suka dengan suasana tenang, jauh dari hiruk pikuk celoteh mak cik yang sibuk mengomel itu ini di meja bakeri. Tadi masa Nena mintak izin ingin balik awal pun aku tak kisah sebab memang dari awal niat aku, aku nak stay. Uncle David pun, aku dah maklumkan supaya pick up aku pukul 11.

Ting.

Bunyi oven di sudut dapur membuatkan aku bergegas mencapai sarung tangan yang tergantung di tepi dinding. Suis off aku tekan sebelum satu dulang berisi 5 biji donut aku keluarkan. Wangi.

Aku suka buat pastri. Maksud aku sukaaaaaaaaaaa sangat. Aku jadi diri aku bila aku di sini. Dikelilingi bauan wangi kek, entah aku tak tau mana timbulnya rasa minat terhadap pembuatan kek. Hilangnya deria penglihatan buat aku hidup dalam serba kesulitan dan itu membuatkan aku cuba mencari jiwa aku. 5 tahun lalu aku gunakan duit peninggalan ayah untuk bangunkan bakeri ini bersama Nena, kawan baik aku. Dan sejak itu aku usahakan bakeri ini bersamanya. Memerangkapkan diri di dapur dengan menyerahkan sepenuhnya hal urusan perniagaan di bahagian depan kepada pekerja lain. Aku sudah sebati dengan bahagian dapur ini.

Mangkuk penuh berisi topping berwarna pink aku ambil dari dalam parti sejuk. Untuk memastikan aku mengambil perisa yang betul, setiap hari Nena akan melabelkan mangkuk perisa coklat tersebut dengan pelekat bertulis Braille.

Here is the most exciting part of baking ! Aku tekan krim pada tengah donut sebagai inti. Aku sapu donut dengan coklat berwarna putih sebelum aku corak kan dengan coretan warna Pink dan hitam. 5 bulan aku ikuti kursus kemahiran orang kurang upaya penglihatan di Pulau Pinang untuk memahirkan diri aku menghias kek. Dan hasilnya aku kini mampu menghias sendiri tanpa bantuan orang lain. Selama ini aku menghias hanya berdasarkan imaginasi semata. Bentuk bunga, bentuk hati dan corak abstrak lain semuaanya berdasarkan imaginasi aku.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Silhouette CintaWhere stories live. Discover now