Jun Part 19

12.4K 430 112
                                    


Jun

Kod enam nombor, aku tekan. Kedengaran bunyi click, sebelum pintu utama terbuka. Perlahan aku melangkah masuk, sneakers VANS aku buka dan susun di kedudukan paling atas pada rak. Harini aku balik lambat lagi. Dah dekat pukul 11, baru aku terniat untuk tutup bakeri. Aku rasa sejak kebelakangan ni, tak pernah pun dalam seminggu aku balik on time. Sengaja sibukkan diri dalam dapur bakeri.

Langkah aku majukan ke dalam rumah, namun terhenti bila tapak kaki aku terlanggar satu permukaan keras. Seperti biasa aku menunduk dan mencapai Tupperware pink, yang setiap hari diletakkan di situ. Tak bergerak seinci pun dari kedudukan asal.

Tongkat aku sangkut pada belakang pintu. Tupperware pink aku bawa ke dalam dapur. Aku tersenyum kosong bila, aku dapat rasa isi nya masih sama. Langsung tak berusik. Dan macam selalu, isi donut sebanyak lima biji itu aku buangkan semuanya ke dalam tong sampah.

Entah, walau sekuat mana aku cuba sedarkan diri aku tentang realiti yang sebenarnya, aku tetap gagal. Aku tetap tak boleh halang diri aku untuk ulang rutin yang sama setiap hari.

Jun..
Jun, kau dah gila ke?

Pili air aku tutup. Sebak yang mengisi dada aku tahan. Aku biarkan Tupperware ditinggalkan tidak berbasuh di dalam sinki. Langkah aku bawa ke dalam ruang tamu. Sejak pertama kali, Adam bawak balik mesin karaoke tu dan kami berkaraoke bersama, tak pernah sekali pun aku cuba gunakan ia kembali.

" Jun, Jun tengok apa aku bawak!"

Jun sentuh permukaan kotak karaoke yang sudah berhabuk tidak berusik sejak sebulan lepas.

" Jun, karang kalau kau nak bukak benda ni, kau tekan sini tau. Butang yang paling besar kat tepi ni, haa tekan sini. Pastu pilih lagu kau tekan sini " aku buat endah tak endah bila Adam cakap dengan aku. Jari aku disentuh kan pada butang pada mesin karaoke tu.

" Hm okay okayy "

" Woi kau dengar tak? Orang nak ajar ni. Berlagak. "

" Buat apa nak belajar, nanti kalau nak nyanyi nyanyi saya suruh je lah Adam yang bukakkan. "

" Ish lantak kau lah, degil kau ni. "

Jun pejamkan mata. Bila kadang kadang teringat balik bayang Adam bila dia ada di sini.

Perlahan hujung jari dilarikan pada butang butang di atas mesin karaoke. Dia ikut satu satu apa yang Adam suruh. Seakan masih terasa hangat tangan Adam memegang jari jemarinya menyuruhnya menekan itu ini.

Saya rindu Adam.
Perasaan kehilangan itu tetap hadir walau sekeras mana dia nafikan.

What would I do without your smart mouth?
Drawing me in, and you kicking me out
You've got my head spinning, no kidding, I can't pin you down
What's going on in that beautiful mind
I'm on your magical mystery ride
And I'm so dizzy, don't know what hit me, but I'll be alright

Lagu tu, lagu yang sama yang Adam nyanyikan malam itu. Dia tak tidur. Malah dia cukup sedar untuk merasa belaian Adam waktu itu. Merasa ciuman sepintas Adam pada dahinya.

Adam.. Adam sayang Jun tak?
Kalau ya, kenapa Adam tinggalkan Jun sekarang?

Why do you leave me and left me in my most fragile moments
I should have never ever ever trusted you.

Aku henyakkan tubuh pada sofa, berharap untuk lenyap kan semua bayangan palsu Adam. Tapi apa yang aku rasa hanya ilusi hangatnya tubuh Adam tidur di sini. Suara Adam yang merengek bila dikejutkan, suara Adam yang menjerit bila aku duduk di atasnya.

".. cukup "

Aku bergerak lemah menuju bilik. Nafas aku tahan, supaya air mata yang mengugut untuk jatuh tidak mengalir. Badan aku baringkan pada katil. Comforter aku tarik menutup tubuh. Bibir aku gigit.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 18, 2018 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Silhouette CintaWhere stories live. Discover now