HATI TERTAWAN DEK MARKA PENANG

1.9K 92 19
                                    

Encik Khailis seorang peniaga nasi lemak menggunakan khidmat lori pikap. Dia meletak beberapa meja dan kerusi  berdekatan lori untuk dia berniaga nasi lemak meneruskan legasi resepi peninggalan isterinya yang tercinta, Puan Wardiakusni. Tempat meniaganya yang strategik, ditepi jalan dan hanya menggunakan khidmat lori pikap untuk membawa segala barang.

Ihsan dan Zaim berada meja paling tengah. Pilihan meja yang mantap. Cahaya disini dibantu lampu dari lori pikap Encik Khailis.

" Dah kau diam. Nanti dia sampai. Aku dah tolong kau ni, berterima kasihlah sikit, niggah ", kata Zaim Marziq sambil mengunyah timun.

" Aduhh, kau ni. Aku bukannya terdesak sangat nak cari pengganti ", keluh Ihsan.

" Aku tak suruh kau cari pengganti. Aku nak tolong kau lupakan awek kau dulu. Dengan cara ni kau lagi cepat lupakan dia tau ", Ujar Zaim Marziq. Dia bersemangat membantu walaupun tak diminta.

" Merapulah kau ni. Aku malu laa ", kata Ihsan lagi. Dia menolak pinggan nasi lemak yang habis ketepi.

" Kau nak malu apa, Ihsan? Nak malu apa lagi? Aku dah sikat tepi dah rambut kau tu. Jaranglah tak dapat awek kalau rambut macam ni. Kemas dan bertenaga ", Zaim Marziq memberi kata semangat lagi sambil meratah kepak ayam pula.

Suasana malam sebegini membuat Ihsan merasa dingin. Air teh o panas sudah separuh dihirup Ihsan. Kehangatan teh o tetap tidak dapat menghilangkan debaran Ihsan menanti perempuan yang dimaksudkan Zaim Marziq itu.

Sementara itu, Ihsan teringat kembali movie yang ditonton beramai-ramai di panggung wayang Wangsa Walk petang tadi. Pada mulanya susah juga Ihsan nak join sebab dia masih lagi tension dengan receptionist Great K yang bengis tahap tenggiling timur. Sifat sabarnya yang tinggi itu berjaya untuk dia tidak melemparkan kata makian yang kesat. Tapi setelah dipaksa Nelydia yang merengek-rengek nak tengok wayang, akhirnya Ihsan akur lalu mengeluarkan duit bagi pembelian tiket cerita Underworld: Blood War. Dan sampai ke malam Ihsan berasa menyesal menghabiskan RM14 kepada cerita yang action kayu dan CGI yang amatur. Tetapi untuk menjaga hati rakan-rakannya Ihsan hanya berdiam. Langsung tak memberi komen yang negatif.

" Fuhh, terbaik laa Encik Khalis! Sedap! ", teriak Zaim Marziq puas dengan hidangan nasi lemak Encik Khailis.

" Wehh mana marka penang yang kau cakap tu ?", tanya Ihsan. Melepak dengan jantung berdebar-debar ni memeritkan jiwa.

Zaim pula bukan nak bagitau macam mana rupa gadis itu. Bukan memilih, tetapi Ihsan ini terperinci juga orangnya. Ini sesuatu yang melibatkan hati dan perasaan. Dia harus serius dalam pemilihan. Tak demand sangat tapi cukuplah rupa sederhana macam Juliana Evans. Itu pun sudah made Ihsan's day.

" Hai, assalamualaikum ",

Ucapan salam dari suara perempuan mengejutkan Zaim dan Ihsan. Mereka berdua menoleh serentak.

" Waalaikumussalam. Haa Idora duduklah. Ajak kawan awak sekali tu", Balas Zaim bertindak pantas mengalukan Idora dan Ainur Zulaika duduk di satu meja.

" Okay terima kasih ", jawab Idora penuh rasa segan silu. Rupanya yang menawan membuat orang disekitar memandang dia. Bertudung ungu tahi biri-biri menonjolkan lagi warna kulit mukanya yang cerah. Walaupun hanya bertshirt lengan panjang dan berseluar trek ianya memberi tindak balas untuk Ihsan merapi-rapikan rambut secara sembunyi-sembunyi.

" Haa ini la Ihsan yang saya cakap tu", Zaim Marziq memperkenalkan rakannya. Ihsan melemparkan senyuman yang dia rasa paling teragung di alam semester. Dan Idora menyambut kembali dengan senyuman yang mesra. Ihsan menggeletar.

" Hai ", tegur Idora.

" Err hai "

" Awak apa khabar? Sihat? ;

" Err sihat. Awak pulak?"

" Bang nasi lemak ayam satu !! ", teriak Ainur Zulaika tiba-tiba. Mereka bertiga terkejut dengan cara pesanan Ainur Zulaika yang langsung tidak memikirkan kesihatan orang sekeliling. Entah mana tau ada makcik pakcik yang lemah jantung.

" Await hang ni? Terkejuit kami ", tegur Idora. Ihsan menggeletar lebih rancak mendengar Idora berloghat utara. Seakan ada satu sesuatu yang menariknya untuk mengenali marka penang ini dengan lebih dekat lagi.

" Jangan lagu tu. Ceq ni ada selesema", celah Zaim Marziq dengan jenakanya.

" Ehh apa kena mengena dengan selsema pulak kau ni ?", tanya Ihsan.

" Nanti terkejut tersembur hingus oo haha", jawab Zaim Marziq. Mereka semua ketawa dengan jenaka bodoh Zaim Marziq.

" Ishh pengotor la awak ni, Zaim ", Idora terganggu dengan jenaka Zaim. Kemudian mereka pun berbual sebanyak yang boleh. Jam hampir tepat pada 12 malam. Lebih kurang satu jam mereka di gerai nasi lemak Encik Khailis ini. Encik Khailis yang tengah closing menjeling mereka dengan penuh pengharapan.

" Kenapa awak tak order eak? Nasi lemak sini sedap tau ", kata Ihsan kepada Idora yang ralit bermain straw di cawan yang berada didepannya.

" Kenyang la. Petang tadi dah makan", Jawab Idora.

" Amboi, pi makan tak ajak pun "

" Alaa, tadi balik dari kelas terus pi makan. Ihsan nak tanya sikit?", Soal Idora.

" Ya, babe. Ehh ya Idora hehehe ", Ihsan sengaja buat- buat tersasul. Zaim Marziq berdiam dan hanya memasang telinga. Di tangannya ralit scroll gambar di instagram.

" Hehehe. Emmm. Awak memang suka makan kat tempat sejuk macam ni ea?", soal Idora mengenai keadaan dingin disitu.

" Lebih kurang la. Kenapa?"

" Patutlah sejuk je mata saya tengok awak", balas Idora dengan pickupline yang cemerlang.

Ihsan bergegar.

Al Kisah Di Sebuah KolejWhere stories live. Discover now