Semasa sy masih baby,masa ne masih tinggal d kampung.Jiran sebelah rumah baru bersalin.So mama sy kasi lah sarung2 tangan dan kaki bekas kakak sy,sy yg ganti pkai yg msa ne masi baby(dlm 9-11)bln sbb mama sy simpati,jiran xda pakaian bby.Sb mama sy mudah simpati sama org yg sush(pdahal mama sy pun bkn org senang,cuma mama sy bkerja kan,so ada la pndapatan skit2.)Selepas beberapa hari berlalu,mama sy pegilah melawat jirannya tu.Mcm biasa rumah dulu2 kan kdg2 rumah bambu,d ruang tamu tu dkat dgan dapur.Yg ruang dapur ne pun xda pintu.So,mmg nampk la tu tmpat dapur kayu api sb dulu2 mana ada pkai gas kalau d kg2.
Mcm biasa mama sy crita2 la sma jirannya ne.Lamaa tu dorng brcerita,mama sy tnampk mcm ada sinuluw2 sana atas dapur kayu api(tmpat untk salai2 dging atau ikan),mama sy tgok btl2 ne,,skali mama sy bru perasan,yg kena suluw2 ne rupanya sarung tgn kaki bby(sy punya)yg mama sy bg hr tu.Tu ropuhan pun mc ada api2 lg skit.
Tp masa tu kan,mama sy crita..dia ndak tau kenapa dia ndak trfkir pun yg jiran sy tu mw buat2 sy.Pendk kata,mama sy ne bersangka baik sja.Tapi ndak pelik ka,sarung tgn kaki bby kena cucuk2 mcm maw disalai2 atas api?
Hari2 berganti hari,tak lama tu jiran pindah rumah.Mama sy pun biar sja,tp masih lg d pkiran mama sy..pasal tu sarung kaki dn tgan bby yg kena cucuk salai atas api..Sy semakin membesar.Dr kg,kami pindah ke pekan k.*,tp menyewa la.Masa tu bpa sy keja d telekom.Sy ada 4 org adk bradik yg lain.Ada abg,kakak,sy,adk lelaki,dan adk perempuan.Kami menetap d rumah sewa tu agak lama juga la rasanya.
Sy ne asal malam dan maw tidur ndak sah kalau xda kipas.Bukan kipas d bdan,tp d kaki.Tapak kaki rasa pnas btul2.Masa tu sy ngan kakak sy yg pndai panas kaki bila mlam dan mw tidur..memang mama sy agak suda yg jiran dia yg buat2 kami adik bradik.Merata2 juga mama bpa bawa kami berubat.Beribu2 riban suda hbis duit.Mcm2 juga sy suda nampak yg pelik2,sb bukan 1,2 bmoh ka perawat ka mama bpa kami pigi berubat.
Keadaan tambah teruk bila ada org buat2 mama bpa saya supaya bergaduh hari2..Bukan bergaduh biasa ah,tp yg sampai pigang parang,pisau dging,beruti segala benda untk bepukul bha.
Bygkan ja,mama bpa sy bergaduh bekurung di dapur dgan bnyi2 yg mcm urg berlawan bergusti.Bunyi brg2 kena hentak2 kuat,bunyi pecah.Kakak sy ne remaja suda tp lemah semangat.Ndak buli nampak darah atau tkejut mesti pengsan.Adik sy mc kecil masa tu.Kakak pengsan,adik nangs2.,sy pula mcm patung suda terkaras d sna mcm melayang pkiran sy.Bingung ndak tau mw buat pa..ndak lama tu,mcm mw sejam juga mama bpa sy bgaduh d dpur.
Tiba2 trus senyap.Xda bunyi.Apalagi dlm pikiran sy,hbisla mati kali suda dorang dua2 ne.Taula pikiran bdak2 kan.Keluar dorang dr dapur,kasi kejut kakak sy yg pengsan ndak sdar suda..mama sy dukung adik sy.Lepastu sy tingu dorang ok ja tp nampk luka2 la d bdan dorang.Teruk sgt2 kalau suda dorang bergaduh..begtula keadaan kami adk beradik.
Ndak tau mcmana,mama bpa sy trgerak hati pg berubat,skali kan betul ne ke sindaat(santau/buat2.)Ada tu ina(skarang arwah suda)kasitau,ada org tanam brg di tangga rumah kami.
Skali balik dr berubt kan,betul2 bha d kaki tangga rumah kami tu kena tanam bungkusan kuning,lepastu isi dia paku,tulang(xtau tulang pa tu)tanah,rambut mcm2 la lepastu ada kertas tulisan merah nama mama&bpa saya.Lepastu dorang berubat tu ok suda.. bikin takut bha.,masa kami baru pindah masuk menyewa tu pun seram suda sy rasa.Byak betul lukisan muka perempuan.Yg paling sy ndak suka kan,lukisan d bilik kami.
Siang ka malam ka memang seram tu lukisan perempuan.Satu hari tu,sy tertidur di dlm blik.Sekali terbangun kan petang suda mcm jam 4 lbih bgtu,sy cr2 mama sama adk sy.Tp xda dorang ne.
Skali sy trdgar suara halus perempuan ketawa ne.Tp memang suda sy agak bha yg tu lukisan perempuan d dinding tu yg ketawa.Berdri tgak suda bulu roma sy."hihihihi"ndak tau la.,sy ndak juga mw tingu bha tu tp mcm kena panggil2 bha hati sy mw tingu tu lukisan,skali sy tingu betul2 la.
YOU ARE READING
NONAME (COMPLETED)
Mystery / ThrillerEllisabeth dibesarkan oleh orang tuanya dengan paganism(tidak ada memeluk atau mempercayai mana-mana agama).Dia pernah dibuli dan sering mengalami kejadian seram dan paranormal dari kecil sehingga remaja.Ada SESUATU yg datang tanpa diundang dalam hi...