Masa balik dr sekolah,c Will suru kwan dia bg saya shelai kertas nota kecil.Siap pesan lg,baca bila sampai d hostel.Saya kasi angguk kepala ja masa tu..pernah ka kamu suka seseorg,tp kan kamu rasa nda layak btl2,,rendah diri,rasa tkut kena kecam,of course tkut sma parent..sb pasal my parent..
my mom sgt2 garang,dia jenis yg dgar percaya ckap org,(sapa yg pernah baca cerita c nanang?jantan sialan?begitula jg mama sy..)orang senang buat mama sy terhasut sbb bgtulah..dan bila dia marah,dia nda akan peduli tmpat tu public ka nda..dia hantam ja ko..sbb sy pnah nampk kakak sy kena msa dia teenager..padahal kan..betul2 la mulut org yg suka menghasut buat cerita ne..sampai kakak sy tekanan,pigi minum tu klorok bha..gara2 mulut org..
Smpai ja d dorm,sy duduk d katil..pelan2 sy buka tu kertas note wrna kuning..
'Saya suka betul sama ko..tlg jangan hampakan saya....:-( ' siap ada smily muram lg..adui..sy suka ko juga Will.Sgt happy tp masa yg sama..byak lg yg sy risaukan..you are my 1st love..😢
* * * *
2 days later....
Suda sy baca apa yg c Will ada tulis d dlam buku lthan sy.Rasa kesian ada,rasa takut,rasa rendah diri,semualah rasa..bukan sepatutnya bila crush suka sama kita.Kita sepatutnya happy kan?Tp sy nda..tmbah2 lg sy selalu alami benda2 pelik..
Tengah malam tu,sy trjaga sbb dgar mcm ada suara berbisik di telinga sy.Terus teduduk bha sy.Ngam2 lg kan,katil sy tu d tepi tingkap.Sy singkap tu tabir,mw tgok d luar koridor..tp teda sesiapa pun..nda lama tu,sayup2 sy dgar bunyi gong dipalu,bunyi kulintangan di mainkan.sayup2 ja bunyi tu kdengaran telinga sy.
Sy tgok jam tangan sy,uina..ndak ada keramaian sampai jam 3 lebih subuh ne.Keramaian ka urang mabuk ka apa ne?Lgpun kan..kawasan hostel dan sekolah tu pun agak jauh dr perkampungan bha..perumahan pun paling2 perumahan guru2 ja d sana..
Malas sy peduli,sy tidur balik.Nda lama tu sy mimpi..sy balik rumah,d kg..sy nampak ramai betul orang..lepas tu pakai baju org dulu2 ne..dgan rantai leher manik2 y sangat byk..
Yg perempuan2 pakai tinabot@tabot saja sama tapi hitam..yg lelaki pakai sigar segala..semua pakai baju tradisional dusun yg dulu2 punya ne.Ada yg menari,ada yg main gong dan kulintangan,mcm ada keramaian bha d rumah sy knun..
Sy naik rumah,sy tgok tu org2 kan..tiada 1pun yg sy kenal.Sy cr mama sy,sy tnya ada apa keramaian di rumah ne?
"Ai!kenapa ko belum tukar baju ne??nant lambat!"
bingung sy bila mama sy ckap mcm tu.Sy ckap sy bru blik dr hostel.Trus mama sy marah2 ckap knun sy kena kawin ne.Kena paksa tkar bju pkai bju yg dulu2 tp ada cntik skit la..ada bling2.Menangs2 bha sy dlm mimpi tu.Merayu2 ne supaya nda kena kasi kawin.Tp mama sy nda peduli pun.Nda lama tu dtg tu pengantin lelaki,dia tinggi..kulit putih..pakai bju tradisional juga.Ada sigar.Sy nampk jelas tu muka dia..good looking..
Dia naik di rumah dgn dia punya pengapit dua org lg..kami kena kasi duduk di satu sudut rumah,duduk berhadapan,.tu pengantin lelaki kan senyum ja sama sy..dia ckap jgn takut,jangn nangs....Sy nda than suda kena paksa,nda maw bha...sy nda suka sama tu lelaki..sy suka org lain!!
Sy mengamuk!Sy kasi buang smua yg ada d dpan sy,tu piring tu mangkuk yg ada nasi,ada bubur ntah pa lg,tu ayam sy pg umban sana luar.
"Saya nda maw!!!!!nda maw!!!!!!!"makin sakit hati sy nampk tu lelaki senyum ja sama sy,mcm ndada perasaan bha.Nda lama tu sy trsedar sndiri dr mimpi.Tp kan dada sy mash kabak2 kuat lg ne.Mcm real btl o.Mash sakit hati sy..sy tgok jam bru jam 4 pg..
"Ui Sabit!ko kenapa?!"C Peny sbelah katil sy pun tebangun pula.Bepeluh2 bha pula bdan sy..tp sy rasa sejuk ne..sy tgok c Peny berkerut dahi dia tgok sy.
"Nda da la..siou..ko tebangun sb sy mengigau.."
"Lain kali cuci kaki sama muka sbelum tdur.."Bilang c Peny.Geram suda dia..tp bukan jga bha sy sngaja mengigau..huhu..Sy ambl selimut sy,tutup semua bdan sy..rasa sejuk tp berpeluh2 bdan sy.Nda suda dpat tidur.Takut besambung lg tu mimpi...tp kan..hensom juga bha lelaki dlm mimpi tu..huhu..adei..tu pula yg sy trfikir...nda lama mw terang2 suda pg tu..bru terlelap balik..nasib ja hari tu hari sbtu..tiada sekolah..jd bole juga sy bgun lambat sikit...
Jam 8 suda sy tebangun tu pagi..limpas suda masa sarapan pagi d dewan makan..huhuhu..menyesal juga sy lambat bgun.Sy pg mandi,cuci bju kasut sekolah smua..rutin pelajar hostel bgtula.Semua kena buat sendiri kan..
Makan tgahr jam 11.30..adui mcm lmbt lagi..lapar betul sda perut sy masa tu,risau dugal timbul..sbb sy ni ada gastrk dr budak lg..sakit bha tu gastrik/pedih ulu hati..
Nda lama tu,ada pelajar senior kasi hulur sy secebis kertas.Dr c Will dia bilang trus dia senyum2.Adui..ni yg paling sy nda suka ne..memang ada cerita2 la ni pasal sy nant..
'Keluar sini gate hostel,jgn takut tu angkol security okay jak..'
Dengan langkah yg malas2,sy pg la sana gate hostel.Nampak muka c Will senyum2 sana.Tipula kalau sy ckap hati sya nda berbunga2 kan nampak bdak hensom@crush ko lg mw jumpa kau..
"......"sy senyum ja smbil mata sy silik2 tgok tu angkol sekuriti.C Will senyum balik.
"Jgan risau bei,sy suda kasitau tu angkol yg kita ne cousin"dei Will.Menipu lg kau sama tu angkol.
"owh..ah napa tu ko cari sy?"
"emm...mw tnya bha..apa la jawapan ko.,,,"Dub!Lupa sikijap sy pasl c Will hr tu,apa ndak..mimpi ngeri punya pasal."Will..."
"Tlonglah trima sy...sy janji jga hati ko..."
Deyy Will..mcm sy nda harap o tu janji dia.Punya byak peminat dia,sy juga dia mw..sy suka jga bha sama dia..tp readers..kamu fham bha kan knapa.,huhuhuhu..C Will bediri dkat2 sy suda."Bha yala...."sy pun suka ko juga!Dalam hati sy..tp mcm tida semangat ne hati sy.Sy kasi eya ja pun sbb mw tingu mcmana la nant2.....
"Betul ni??"nampak trus bha gigi c Will tu senyuman lebar dia.Apa yg hitam2 d celah gigi dia tu?Dei!giugukon ada buruk pula gg dia tu.Muka sja hensom gg giukon..hehe nda bha..
"ya...bha sy masuk dulu ah"trus sy babai dia.C Will sy tgok mash lg dia d sana berdiri.Huh!!apa mw jd,jd lah..kesian juga sy,rasa brsalah juga sy kalau reject c Will.Tiba2 c Tati berlari dtg tmpat sy..panggl2 nama sy..
"Ko ah Sabit,ko jumpa c Will ko nda bawa sy!"Uina..Tati kau knapa ne.Tiba2 ja.Sy ckapla,sy skejap ja bha tu td.Trus lain suda muka c Tati masa tu.Sy perasan juga tp sy diam2 ja.
Beberapa hr berlalu,mmg sy nda kasi tau sapa2 pasal sy sama c Will sbb sy risau ini itu ini..Tp c Will yg kasi ketara bha.Geram sya..kalau d skolah kan,d kelas dia ambk kerusi duduk dkat meja sy.Most of the time,hbis suda exam kan..sy melukis saja..tu katun manga,anime..kdg sy buat komik simple2 d buku latihan sy.
C Tati yg tau duluan.Sb c Will kasi tau.Mula2 c Tati main2 ja bha tu ckap yg kunun kami ne mcm kaple suda.Tapi c Will trus ckap..
"Memang pun kami kaple suda Tati,lama suda ne hahahaha" kuang asam c Will.Tebasar bha mata sy.C Tati terus tgok muka sy."Betul ka Sabith?!.."Suka hati dorang ja pnggil saya Sabit2..mentang2 nama sy Ellisabeth.Sy diam ja.Trus sy acah2 mw tmbuk c Will.Ketawa besar c Will.
"Ya bha Tati,sy yg bwa dia kaple...."Habisla..hbisla sy...hbis kena kecam jd cerita student d hostel.Skejap ja tu apa2 rumour d skolah 1 2 hr pun tersebar suda.Nda lama tu trus c Tati minta diri,dia bilang dia nda mw kcau daun.
"Will..sda kan sy ckap hr tu..kta2 ja tau..napa kctau c Tati?Hbisla sy..sy ne nda lyak jd gf ko..nda lawa mcm dorang.."
"Sapa bilang ko nda lawa?muka ko mcm tu korea2 bha..lawa kiut puth lg..hahaha"Dush!mcm kena umban batu bsar bha kepala sy msa tu.Nda penah sy rasa begitu pun muka sy,lg2 sy ne empat mata.Betul la..bru 3 hr kan suda ada rumour pasal sy d hostel.Ada ja student yg tnya sy,jumpa sy.C Will ne ada kakak bha tp dia form 5.Sangat2 cantik..muka dia mcm tu patung barbie.Mata dia bulat cantik..dan sgt2 baik.Nama dia Cilla..
YOU ARE READING
NONAME (COMPLETED)
Mystery / ThrillerEllisabeth dibesarkan oleh orang tuanya dengan paganism(tidak ada memeluk atau mempercayai mana-mana agama).Dia pernah dibuli dan sering mengalami kejadian seram dan paranormal dari kecil sehingga remaja.Ada SESUATU yg datang tanpa diundang dalam hi...