Bab 14: Misteri Tangkal Hitam

3.8K 231 22
                                    

Kepada: Syafiq

Mesej: Wei, tangkal Roommate ko ada pada aku ni. Aku tak tahu macam mana benda ni boleh ada dekat sini tapi sumpah wei aku tak ada amik pun tadi.

Amir mulai resah. Habis buntu dia memikirkan bagaimana tangkal itu boleh berada di atas mejanya sedangkan petang tadi dia hanya melihat sahaja tangkal yang berada di dalam laci milik Alif itu. Tidak lama kemudian, kedengaran pintu biliknya itu diketuk. Amir terus menuju ke arah pintu biliknya itu lalu membuka daun pintu nya perlahan.

"Kau nak main-main dengan aku ke apa Amir? Bak sini barang tu." Kata Syafiq marah sebaik sahaja Amir membuka pintu biliknya itu.

"Kau bukan baru kenal aku semalam Syafiq, kau pun tahu kan aku bukan jenis yang suka amik barang orang ni." Balas Amir cuba meyakinkan Syafiq.

"Kalau kau tak amik, macam mana benda tu boleh ada pada kau?" Tanya Syafiq.

"Tak apa lah, kalau kau tak percaya dekat aku terpulang lah. Tapi sumpah memang aku tak ada amik pun benda tu dari bilik kau wei." Kata Amir mengalah.

"Kejap, aku pergi amik benda tu. Kau nak masuk tak ni?" Tanya Amir lalu membuka luas daun pintunya itu.

"Siapa tu Amir?" Tiba-tiba Roommate Amir bertanya.

"Ooo haaa Syam, perkenalkan ni kawan aku Syafiq. Kawan aku dari kecik lagi. Syafiq, ni Syam. Roommate aku." Kata Amir memperkenalkan mereka berdua.

Selepas diperkenalkan, Syafiq pun melangkah masuk ke dalam bilik mereka lalu bersalaman dengan Syam yang sedang duduk di atas katilnya itu. Mereka berdua berbual lalu Amir meninggalkan mereka sebentar bagi mendapatkan kembali tangkal yang berada di atas mejanya itu untuk diserahkan kepada Syafiq.

Seusia mendapatkan tangkal tersebut, Amir meletakkan tangkap itu ke dalam poketnya lalu kembali ke arah mereka berdua yang kelihatan sedang rancak berbual.

"Syam, aku nak pergi bilik Syafiq kejap ea." Kata Amir yang kemudiannya memberi isyarat supaya mereka berdua keluar dari biliknya itu.

Syafiq hanya tersenyum lalu mengikuti langkah Amir keluar dari bilik tersebut. Seusai sahaja pintu ditutup, Amir mengeluarkan tangkal tersebut dari koceknya lalu menyerahkan tangkal tersebut kepada Syafiq. 

"Nah." Katanya ringkas.

Melihat Amir menghulurkan tangkal tersebut, Syafiq menyambutnya lalu melihat tangkal tersebut dengan teliti. Dibeleknya tangkal tersebut lalu ditekannya kuat.

"Apa lah agaknya yang ada dalam tangkal ni sampai beriya dia cari." Kata Syafiq pelik.

Amir hanya mendiamkan dirinya. Dia sebenarnya masih terasa hati dengan Syafiq kerana tidak mempercayai kata-katanya itu tadi. Dia kemudiannya memalingkan badannya lalu berjalan meninggalkan Syafiq sendirian di situ.

"Wei kau nak ke mana pulak tu? Jangan cakap kau nak naik ke bilik aku dah lah." Tanya Syafiq sambil berlari anak menuju ke arah Amir yang berada tidak jauh darinya.

"Kau baliklah jumpa Roommate kesayangan kau tu. Tak ingin aku nak pergi sana lagi wei, nanti barang lain pulak yang aku curi. Kesian korang." Kata Amir penuh sindiran.

Roommate 2 - COMPLETEDWhere stories live. Discover now