CHAPTER 9

397 23 3
                                    

********************
Hari ini hari Isnin, semua pelajar dan guru berkumpul di tapak perhimpunan. Selalunya, isnin hari yang penuh semangat. Tiba-tiba... Suara pelajar perempuan menjerit kuat. Bunyi itu datang dari arah jam 3 iaitu dalam tandas.

********************

7:40 pagi

-Di tapak perhimpunan...

" Pengawas yang bacakan ikrar dan doa, sila ke hadapan. Semua pelajar sila berada di barisan kelas masing-masing. " ucap pengetua sekolah. Pengawas yang bacakan ikrar dan doa pun datang ke hadapan. Tiba-tiba...

Aaaahhhhhh?!?!

" Ah?! Kenapa pulak itu? Sapa yang jerit? " tanya encik Yahya.

Semua pelajar sudah mula buat bising dan ade yang pengsan. Kim Yue dan Kwan, menyusur pergi ke tempat kejadian itu. Fina Qai, tercari mereka berdua sekejap lepas itu hilang. Guru-guru cuba menenangkan pelajar lain.

************

RESTROOM (Girl)

-Di depan pintu tandas...

7:50 pagi

" Are you sure?! This is CRAZY MAN. It's girl toilet?! Heyyy! " kata Kwan. Mana tak nya, tandas perempuan. Mereka mulanya nak masok tapi pintu tandas itu terkunci dari dalam. Nak tak, Kim terpaksa rosakkan tombol pintu tandas perempuan.

Tengok-tengok, pelajar yang jerit tadi itu kena rasuk dan hanya berdiri di cermin nombor 3, mereka berdua berdiri di cermin nombor 1. Pelajar itu memandang mata Kim dengan renungan tajam.

" Uishh?! Kim, she's... Kim?! What should we do now?? " panik Kwan apabila melihat perempuan dirasuk itu.

Pelajar perempuan itu, mula bergerak dan mahu mendekati mereka berdua. Kim dari tadi tidak bercakap sepatah, hanya jadi kaku terus.

" Aiii, Kimm?! Wake up, dude?! Heeeyyyy.... " kwan makin jadi panik sebab perempuan itu dah dekat dengan mereka. Dia terus terduduk bawah dan cuba nak mengundur kebelakang, malangnya sudah tiada lagi ruang untuk undur. Yang cuma dinding dibelakangnya.

Perempuan itu berdiri depan Kim dan cekik lehernya dengan kuat dan lalu berkata...

" I WANT KILL YOU! KILL YOU! KILL YOU!.. " mencekik lagi dan lagi.

Kwan terpaksa bertindak pergi dekat belakang perempuan itu dan libas dengan batang mop berkali-kali. Menjerit perempuan itu dan Kwan membaca ayat kursi. Dia kuatkan semangat untuk lawan perasaan takutnya. Pengsan perempuan itu sementara. Kim pula cepat-cepat sedar dan pitam.

Baru guru-guru dan ustaz datang. Kwan cuba jelaskan pada mereka semua...

SKIP~

************

10:15 pagi

-Waktu rehat pelajar....

MEDICAL ROOM

Chitt... chitt...

" Doktor, bagaimana dengan Kim? Dia okey? " soal Kwan. Ye la, kawan mana tak risau akan kawan sendiri. Lalu doktor berkata...

" Kim. Dia baik saja, cuma dari tadi dia ade bercakap sesuatu... sesuatu macam susah nak terjemahkan. " jawab doktor Rizan. Lalu dia beredar sekejap dari bilik itu, tinggal mereka berdua saja.

Kwan berasa serba salah kerana biarkan Kim dicederakan. Dia duduk menghampiri Kim dan melelapkan matanya.

Tiba-tiba, Kim bercakap...

" Uak apais ? Apanke ada malad ipmim uka ? " berbicara dalam bahasa asing. Terbangun Kwan dari lelap, tapi dia juga tidak faham apa yang Kim cakapkan.

Kim bercakap dalam pengsan? Mustahil?! Entah-entah, dia nak mainkan Kwan. Bila di piat telinga Kim, masih tiada respon... Nak tak nak, kena panggil doktor Rizan.

" Kringgg..! "

Loceng sudah berbunyi,menandakan rehat pelajar sudah habis. Kwan baru saja nak keluar dari bilik rawatan nak panggil doktor Rizan, panjang umurnya. Mereka berdua bersemuka semula di depan pintu masok bilik rawatan.

" Kwan? Kamu buat ape dekat sini lagi, kan rehat sudah habis. " kata doktor Rizan.

" Doktor? Ah... Saya tahu tapi... Kim bercakap dalam pengsan lagi. " jelas Kwan pada doktor Rizan. Dia tidak tahu ape lagi nak jelaskan bagaimana.

" Hmm... Kamu dengar dia cakap apa? " soal doktor Rizan.

" Uak apais ? Apanke ada malad ipmim uka ? " terjemahkan pada doktor Rizan. " Doktor, maksudnya ape? Bahasa yang tak pernah saya belajar. " menanyakan soalan lagi.

Doktor Rizan hanya memegang daguk...

" Emm... Takpe lah. Kamu masok kelas seperti biasa, nanti saya beritahu perkara selebih lagi. Kita jumpa lagi di waktu tamat persekolahan. " tukas doktor Rizan.

Kwan mengganguk saja dan beredar dari situ...

************

1:10 tengahari

-Waktu persekolahan tamat...

" Kringgg..! "

Semua pelajar pulang dan kelas cepat-cepat dikosongkan. Biasalah, lepas terjadinya kes tadi, pelajar-pelajar tak sanggup nak tinggal lama di sekolah.

Fina Qai, mencari Kwan di kelas 5 Sains tetapi sudah kosong. Terpacar satu idea iaitu mesti Kwan pergi dekat bilik rawatan dan Kim ada di situ juga. Sebenarnya, Fina mahu tahu perkembangan Kim bagaimana? Dia terlalu risau akan Kim. Biasalah, bila dah mula sayangkan seseorang itu pasti akan ade risau muncul di hati.

*****sambung*****

TULISAN MISTERI [COMPLETE]Où les histoires vivent. Découvrez maintenant