3-Terlerai

141 7 6
                                    

Iphone dibuka. Mesej dari Kak Long ditatap hingga rasa nak terkeluar biji mata. Resah gelisah mula menguasai. Setidaknya biarlah lebam-lebam di tubuh ni hilang dulu. Apa perlu di beritahu pada kakak sulung yang amat mengambil berat tu. Syifa Amira mundar mandir.

'Aduh...waktu nilah kak long nak datang, macam mana ni, nanti dia nampak semua kesan lebam-lebam ni, eishhh.... idea..idea... cepatlah datang...,' Mundar mandir Syifa di ruang tamu. Sesekali matanya memandang tv yang menayangkan iklan. Bibir diketap.

Setengah jam kemudian.

Syifa Amira siap mengenakan jean Levis Denim biru dan blouse pendek berlengan panjang kuning. Rambut di ikat kemas. Tas tangannya segera di ambil. Pintu rumah dibuka, dia melihat-lihat ke pagar rumah.

'Vroommm....,' Sebuah kereta Proton Vios berwarna putih berhenti di depan rumahnya. Yasmina Atira yang cantik berjubah biru laut dan shawl hijau lembut keluar dari keretanya.

'Assalamu'alaikum...,' Tangan dihulur dan pipi dicium mesra.

'Waalaikumsalam,'

'Hai...macam nak keluar jer Syifa, Kak long baru jer sampai sini, dapat tak mesej kak long tadi?,'

'Syifa dapat, sebab tulah adik kak long ni pakai cantik-cantik tunggu kak long, kejap ek..,' Tersengih Syifa sambil mengunci pintu.

'Eh! kenapa kunci pintu tu?,' Hairan Yasmina Atira.

'Hehehe...jom...kita keluar ke bandar, dah lama Syifa tak jalan-jalan dengan kak long, memandangkan si kembar dah balik bercuti kat kampung, masa nilah nak jalan-jalan,' Syifa menarik tangan Yasmina Atira.

'Hurmm....yer lah..., baru kak long cadang nak kena jus ke, kopi ke, kek ke?,' Menggeleng kepala Yasmina.

'Kat restoran lagi sedap kak long, malaslah Syifa nak masak hari ni, jom kita gerak sekarang...,' Senyum Syifa.

'Hurmm....melepas nak merasa masakan adik sendiri,' Cebek mulut Yasmina Atira.

Kereta Yasmina meluncur perlahan menuju ke bandar,setelah membeli belah di mall pilihan, mereka mengisi perut di restoran tom yam kegemaran Syifa Amira. Yasmina terpandang kesan lebam di pergelangan tangan Syifa Amira ketika adiknya ingin membuat pembayaran di kaunter. Namun hasrat untuk bertanyakan kepada adiknya tentang hal berkenaan tertangguh ketika terserempak dengan kawan Yasmina. Setelah berborak panjang, dua beradik tersebut pulang ke rumah Syifa Amira, hari semakin petang, jam di tangan Syifa dilihatnya. Kereta Yasmina di parkir di tepi pagar, depan rumah Syifa Amira.

'Pukul 5 dah kak long, Kak long nak solat asar dulu ke dekat rumah Syifa?,' Tanya Syifa sambil melepaskan seat beltnya.

'Hurmm...boleh juga, kamu masuklah dulu, kak long nak kemaskan kereta ni sikit, bersepah, nanti kak long masuk,' Senyum Yasmina.

'Ok, Syifa masuk dulu,' Pintu kereta di buka dan ditutupnya semula. Syifa Amira berlalu masuk ke kawasan rumahnya.

'Oh! dah balik rupanya Haikal, hurmm... eh! siapa perempuan tu..,' Syifa melihat ke arah taman kecil berkolam ikan di tepi rumahnya. Kakinya menghala ke arah perempuan yang berbadan dua itu.

'Assalamu'alaikum... ermm... cik ni siapa yer?,' Syifa memandang ke arah perempuan mengandung yang sedang duduk menghadap kolam ikan.

''Oh! kau dah balik rupanya, aku isteri Haikal, Sarina,' Sarina menjeling Syifa Amira.

'Oh! kau datang juga akhirnya ke sini,'

'Mestilah aku datang, rumah ni sekarang milik aku,sebab ini anak dan zuriat Haikal, kau boleh berambus dari sini,' Sarina bermuka kering.

'What! ini rumah aku, dan aku takkan pergi dari sini,' Syifa berkeras.

'Hey! perempuan mandul! bila ibu kepada anak aku kata berambus, kau berambuslah! tak faham ke?,' Haikal menarik rambut Syifa Amira dari belakang.

'Abang...argh!! sakit.. saya takkan pergi, ini rumah saya, hey! perempuan!, kau yang perlu berambus!, ini rumah aku,' Syifa Amira menundingkan jarinya ke arah Sarina.

'Hey! kau ni tak faham-faham ke, isteri aku dah suruh kau pergi, kau boleh berambus dari sini! pakaian kau aku dah kemas! kau faham tak?!,'Pipi Syifa di cengkam kuat.

'Saya tak nak pergi, rumah ni milik saya dan abang, abang...tolonglah.. kita banyak keluarkan duit untuk beli rumah ni, abang ingatlah semula susah senang kita dulu,' Rayu Syifa sambil menarik lengan Haikal.

'Kau ni kan, tak faham bahasa ke hah?,' Haikal merentap tangan Syifa dan menolaknya hingga rebah ke lantai.

'Abang.... tolong bawa perempuan ni pergi dari rumah saya, ini rumah saya, rumah kita, tolonglah abang,'

'Kau dengar sini, aku benci sangat tengok muka kau, kau tak dengar ke? dia suruh kau berambus dari rumah ni, zuriat aku perlukan tempat yang selesa, kau tu mandul, perempuan mandul!,' Haikal menyepak Syifa. Syifa Amira cuba untuk bangun.

'Abang, saya isteri abang, saya sayangkan abang,' Syifa memegang lutut Haikal, di peluknya dengan hamburan airmata. Haikal melutut, dan leher Syifa di genggamnya dengan erat. Hampir saja sesak nafas Syifa Amira.

'Kau dengan sini baik-baik, Syifa Amira, aku, Haikal Irwan menceraikan kau dengan talak satu, puas hati kau!,' Kuat Haikal melafazkannya, leher Syifa dilepas dengan geram.

'Abang....jangan tinggalkan saya,'

'Kau bukan lagi isteri aku, berambus!,'

'Abang....,' Syifa Amira memegang betis Haikal.

'Kau tak faham lagi ke? kau bukan lagi isteri aku!, isteri aku hanya dia, Sarina!,' Di tolaknya Syifa ke lantai dengan kuat namun Syifa cuba berdiri semula.

'Abang...,' Lembut suara Syifa Amira sempat menarik lengan Haikal.

'Pang!,' Satu tamparan kuat hinggap di pipi Syifa Amira dan darah merah keluar dari bibir dan hidungnya, sekali lagi Syifa rebah ke lantai, kepalanya berdarah akibat terkena batu bata ditepi kolam dan matanya berpinar, lalu tertutup.

'Hey! bangun! jangan berlakon dekat sinilah, berambus!,' Kuat suara Haikal.

Situasi tersebut di lihat Lut Mifzal dari biliknya yang bersebelahan dengan taman tepi rumah Haikal.

'Ya Allah, Syifa!,' Segera dia berlari keluar menuju ke rumah Haikal.

'Eh! itukan Lut Mifzal kawan suami aku tu, tapi apa dia buat kat sini, lajunya dia berlari ke dalam, lebih baik aku tengok!, apa hal pula tu, eishh,' Yasmina segera bergegas masuk ke kawasan rumah Haikal. Di lihatnya dua beg bagasi berada di tepi pagar, sangat dikenalinya, beg itu kepunyaan Syifa yang selalu di gunakan adiknya untuk balik ke kampung.

'Dush!,' Satu tumbukan hinggap di wajah Haikal. Haikal tersungkur ke lantai.

'Abang!,' Sarina menjerit.

'Kau memang manusia yang tak berhati perut!, suami dayus,' Lut Mifzal menggendong tubuh kecil Syifa Amira.

'Eh! kenapa ni?,' Yasmina panik.

'Akak, cepat, buka pintu kereta, saya nak bawa Syifa ke hospital, cepat akak!,' Lut Mifzal menggendong Syifa ke kereta Yasmina Atira. Yasmina mengikutinya.

'Ya Allah Syifa, bangun Syifa?buka mata, kenapa ni Lut?,' Yasmina memandang Syifa Amira dengan hati yang tidak tenteram , dia duduk dibahagian belakang dan Lut Mifzal meletakkan Syifa ke riba Yasmina. Dia kembali ke rumah Syifa dan mengambil beg Syifa dan meletakkannya ke dalam bonet kereta. Enjin kereta di hidupkan. Arah hospital di tuju.

'Lelaki keji, begitulah kak,'Lut memulas stereng kereta, pedal minyak ditekan agar kereta meluncur dengan lebih laju.

'Ya Allah Syifa, bangun dik, bangun,'
Wajah Syifa Amira dilihatnya sayu, sebak hatinya melihat air mata adik kesayangannya yang masih tersisa di kelopak mata. Rambut Syifa di belai lembut. Tidak tertahan, air mata Yasmina mengalir di pipi, segera di ambil iphone dan mendail nombor suaminya dan memberitahu tentang keadaan Syifa Amira dalam hiba memeluk syifa.

DIA KEPUNYAAN TENGKUDonde viven las historias. Descúbrelo ahora