B_12

11 3 0
                                    

Mereka semua saling berpandangan. Panggilan diangkat.

“ne,pd-nim”

“kamu semua dekat mana?”NamJoon diam untuk seketika.

“Namjoon?”panggil Pd-nim lagi.

“mian Pd-nim,kami sekarang ada dekat hopsital...”

“hospital? Siapa injured? Jimin?”soal Bang Shi Hyuk panik.

“ani,yeochin Yoongi”

“doktor..macam mana?”soal Yoongi sebaik doktor Nam keluar dari bilik bedah lalu datang menghampiri mereka semua yang ada di situ.

“er..pd-nim,nanti saya telefon balik..”panggilan ditamatkan dan turut serta mendekati doktor Nam.

“kamu semua ni ahli keluarga mangsa ke?”soal Doktor Nam.

“ani,kami kawan-kawan dia”ucap Namjoon selaki wakil semua yang ada di situ.

“maaf saya perlukan kamu semua untuk mengenal pasti identiti mangsa,kerana sepertinya mangsa terbakar rentung dalam kemalangan. Baiklah silakan”pelawa Doktor Nam.

Mereka semua masuk ke bilik mayat. Mayat yang dilitupi dengan kain putih itu ditatap lama. Kemudian,Yoongi perlahan-lahan menghampiri mayat tersebut,namun dia merasakan kakinya amat herat untuk melangkah. Kain yang melitupi mayat Sera perlahan-lahan ditarik.

Mae Na berpaling menghadap Hoseok. Min Hwa berkerut dahi,ngeri. Jungkook,Jimin,Seokjin dan Taehyung tertunduk. Namjoon berpaling membelakangi dan Yoongi jatuh terduduk. Masing-masing berasa ngeri dengan mangsa.

Doktor Nam kembali bersama barang mangsa. Namjoon menyambut huluran barang tersebut. Dia menghulurkan barang itu kepada Mae Na yang berdiri di sebelahnya. Mae Na memerhatikan barang tersebut.

“Hoseok,ini..”Mae Na menunjukkan gelang tangan milik Sera yang selalu dipakainya. Hoseok melihat gelang tersebut begitu juga dengan yang lain kecuali Yoongi.  Mae Na datang menghampiri. Barang milik Sera diberikan kepada Yoongi.

“yoongi ah”Yoongi memandang Mae Na kemudian gelang yang ada di tangan Mae Na. Perlahan-lahan gelang itu diambil. Hoseok menarik Mae Na ke dalam dakapannya. Yoongi menangis tangan rentung Sera dipegang.

Namjoon memegang bahu Yoongi kemudian menggerakkan kepalanya sebagai isyarat kepada yang lain untuk keluar sebelum dia keluar dari bilik mayat. Yoongi perlukan masa bersendirian. Mae Na dan Hoseok hanya berlalu keluar manakala yang lain mengulangi perbuatan Namjoon. Min Hwa hanya mengikuti dari belakang.

Yoongi menangis semahunya dalam bilik mayat bertemankan mayat rentung yang identitinya disahkan adalah SeRa. Situasi di luar bilik mayat pula lebih sunyi. Masing-masing dengan dunia sendiri,jelas sekali bahawa mereka semua masih terkejut dengan berita yang diterima.

Min Hwa memerhati mereka semua satu persatu,dia bersimpati dengan apa yang tejadi. Dia mengeluh perlahan. Tiba-tiba telefonnya berdering. Nama Yeri tertera pada skrin telefon dan jam pula sudah menunjukkan jam 2 pagi. Alamak! Panggilan diangkat.

“ne?”ucapnya takut-takut.

“kau dekat mana ha?! kau tahu tak dah jam berapa ni? Balik jigeum!!”Min Hwa menjarakkan telefonnya dari telinga apabila suara bingit Yeri menerpa telinganya sebaik panggilan diangkat.

“arraseo,tak payah lah jerit-jerit”MIn Hwa mencebik. Jungkook yang tadi hanya memerhati bersuara.

“nugu?”

“Yeri eonnie”SeokJin segera menoleh apabila nama Yeri disebut. Nama itu seperti pernah didengari sebelum ini.

“wae?”soal Jungkook.

“awak,I think I should balik sekarang lagipun dah jam 2 ni”Min Hwa berdiri dari duduknya.

“guys,I think you all also need to go home too. Kureom, annyeong”tangannya ditahan Jungkook. Mata mereka bertaut selama 5 saat.

“biar aku hantar kau balik”Jungkook menawarkan diri untuk menghantar Min Hwa pulang.

“I think no need kot,biar saya balik naik teksi je nanti”Jungkook menarik tangan Min Hwa.

“Min Hwa sekarang kau ingat jam berapa? Dah biar aku yang hantar,lagipun aku yang bawa datang sini”Min Hwa diam.

“Taehyung ssi,geu yeoja nuguinde?”soal Mae Na. Taehyung tersentak seketika mendengar suara Mae Na.

“yeochin Jungkook”mata Mae Na terbeliak. Yeochin?!

“Yeochin?! seriously?”Mae Na bagaikan tidak percaya. Taehyung mengangguk perlahan. Mae Na melihat kelibat Jungkook dan Min Hwa yang sudah jauh. Dia tersenyum kecil. Kookie dah besar.

----------

Jungkook memberhentikan keretanya di hadapan rumah Min Hwa. Dia keluar dari kereta dan membantu membuka pintu untuk Min Hwa. Yeri keluar dari rumah dengan riak wajah pelik. Min Hwa turun dari kereta dan terlihat Yeri di muka pintu. Dia mengetap bibirnya. Apa nak jawab ni.

“Jungkook ssi...”belum sempat Min Hwa menghabiskan ayatnya Jungkook menarik Min Hwa ke dalam pelukannya. Min Hwa kaku. Dia dapat merasakan jantungnya berdegup dengan kencang. Min Hwa ingin meleraikan pelukan tersebut.

“gumawo..Min Hwa ssi”perbuatan Min Hwa terhenti. Suasana sunyi menguasai dan cengkerik pun bernyanyi,baiklah author mengarut. Pelukan dileraikan. Jungkook mengusap kepala Min Hwa yang masih dalam keadaan terkejut. Dia tersenyum. Gosh author cair.

“chalja”Jungkook masuk ke kereta dan berlalu pergi. Min Hwa pula masih berdiri kaku di situ seperti patung. Sebaik sahaja dia merasakan dirinya sudah sedikit tenang,Min Hwa berpaling dan kehadiran Yeri di situ mengejutkannya.

“nugunji? Namchin?”soal Yeri. Min Hwa tidak berkata apa-apa,dia melewati Yeri dan masuk ke dalam rumah. Yeri mencebik,tidak puas hati dengan reaksi yang ditunjukkan Min Hwa sebentar tadi. Min Hwa dikejar. Sesi soal jawab bermula.

“yah!! Min! Malhaebwa,geu namja nugunji?”Min Hwa menutup telinganya dengan tangan dan berlari naik ke atas dan berkurung dan bilik air.

“yah! Min Ya,malhae..Min..Ya Min Hwa”pintu bilik air diketuk. Tiada jawapan dari Min Hwa.

----------

Yeri yang baru sahaja selesai mandi,duduk di atas katilnya lalu membuka app SNS. Yeri yang tadinya duduk bersandar terus duduk tegak. Kebetulan Min Hwa baru sahaja selesai mandi.

“bwoyah..jjinjja?!”Yeri memandang ke arah Min Hwa. Min Hwa yang sedang asyik mengeringkan rambut berkedip beberapa kali,tak tahu apa yang sedang berlaku.

“wae?”Yeri datang mendekati Min Hwa. Gambar Jungkook dan Min Hwa yang diambil secara senyap oleh salah seorang pelajar dari sekolah Min Hwa didekatkan  dengan wajah Min Hwa. Min Hwa yang masih tidak tahu apa yang sedang berlaku hanya menurut.

“sama..sebiji..yah!! kenapa tak bagitahu eonnie yang selama ni,Min dengan Jungkook”ucap Yeri teruja. Min Hwa berkerut dahi. Bagitahu apa?

BERSAMBUNG...

BIAS [ON GOING + BEING EDITED]Dove le storie prendono vita. Scoprilo ora