Teaser 4

1.1K 48 3
                                    


“Eh, Jazil bergurau ke apa? Takkan tak kenal isteri sendiri?”

Hajah Ziha yang terlebih dahulu lantang bersuara sementara Rosemiya terkebil-kebil di sisi.

“Isteri?” Kali ini giliran Jazil pula yang terkesiap. Bukaan matanya melebar seiring sepasang kening jongket ke atas. Daripada umi, tunak pandang beralih pada wanita di hadapannya. Masih kejung.

“Err … maaf mak cik. Doktor ada bagitahu yang kemungkinan Jazil akan mengalami gangguan ingatan buat sementara waktu. Retrograde amnesia. Masa terjatuh hari tu, kepala dia terhantuk pada besi. Dah buat MRI scan. Ada pendarahan dalam otak tapi tak teruk. Cumanya doktor minta buat pemeriksaan susulan di hospital.”

Luqman mencelah menyedari kekaburan ibu Jazil melihat keadaan anaknya. Beberapa hari dia menemani Jazil di hospital sebelum dibenarkan pulang. Atas arahan Haji Basri, Jazil dibawa pulang ke semenanjung untuk dijaga oleh keluarga sementara lelaki itu diberi cuti.

Kalut juga rasanya apabila menggalas tanggungjawab menyampaikan penerangan doktor pada keluarga Jazil. Kecederaan yang dialami membuatkan lelaki itu kehilangan memori terbarunya dalam tiga tahun ke belakang.

“ALLAH!” Hajah Ziha mengurut dada manakala Haji Basri tergeleng kecil mengalun istighfar.

Rosemiya? Kaku di hadapan si suami. Membalas tatapan kosong yang dilepaskan Jazil. Tiada rindu, tiada kasih, tiada cinta yang mampu dikesan.

‘Abang!’

“Awak isteri saya?”

Rosemiya terasa ingin jatuh. Lembik kakinya dihempap pertanyaan Jazil. Awak? Saya?

Seketika Rosemiya menghening. Menghirup nafas dalam menyeru nama ALLAH agar dititip kekuatan untuk menghadapi dugaan yang mendatang. Melarik senyum hambar, jemari Jazil diraih lalu diramas lembut.

“Ya, Rose isteri abang.”

***

Pada yang masih blur dan confuse, cerita sweet rose ni farah dah tukar ya. Untuk tujuan publish. Sweet Rose versi lama dah boleh padam dari ingatan... Gituuu..

TQSM

Sweet Rose [TERBIT]Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang