Curang

203 3 5
                                    

Fira pov

Tak sangka Asy sanggup buat macam ni kat aku. Ya Allah apa salah aku sampai dia sanggup curang? Mungkin aku terlalu tua kalau nak dibandingkan dengan budak yang sebaya dia. 

End pov

Fira membawa motorsikalnya dengan laju. Hala tujunya hanya satu iaitu rumah.

***

Sepanjang tempoh persekolahan Fira hanya mendiamkan diri. Tidak bergaul dan seceria yang dulu. Sekarang Fira dah tak naik van ke sekolah. Dia akan membawa motorsikal milik arwah ayahnya iaitu kawasaki hitam merah itu. Ramai juga yang perasan perubahan Fira yang mendadak dan yang paling terasa perubahan Fira ialah Nadia. Nadia tahu sebab apa Fira jadi begitu kalau bukan disebabkan budak Asy tu. Asy sekarang tengah bahagia dengan budak baru perempuan tu iaitu Nik Syarifah atau nama panggilannya Sya.

Asy dan Fira tak lagi bertegur sapa seperti selalu. Setiap kali bertembung Fira akan terus menukar jalan. Asy akan pandang je tingkah laku Fira.

***

Alhamdulillah tamat penyeksaan buat Fira. Sudah tidak dapat tertahan dia untuk terus bersekolah di sekolah itu. Bukan sebab cikgunya ataupun rakan-rakannya semua ini salah Asy. Kenapa Asy perlu bersekolah di sekolah itu. Mencuri hati Fira, memberi layanan yang mampu membuatkan sesiapa pun jatuh hati.

Tiba hari untuk kesemua bekas pelajar tingkatan 5 untuk mengambil slip spm mereka di sekolah. Tidak dinafikan Fira telah bertambah cantik. Nadia sendiri sampai tidak perasan akan kedatangan Fira.

pakaian Fira seperti dia atas cuma versi lengan panjang dan mestilah Fira pakai tudung

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

pakaian Fira seperti dia atas cuma versi lengan panjang dan mestilah Fira pakai tudung.

" Woi Fira. Amboi kau nak ambil slip exam ke nak pergi date ni hahaha " Nadia menepuk bahu Fira.

" Hahahaha kau suruh aku pakai baju merah. Ni je baju merah yang aku ada. Tapi kan asal semua budak kat sekolah pandang aku pelik eh? " Fira perasan setiap kali dia lalu di sebelah budak sekolah ni diorang akan pandang dan akan tersengih macam kerang busuk.

" Memang lah diorang pandang dah kau tu lawa sangat siapa suruh. Kalau aku kat tempat diorang aku boleh pengsan tau hehe" dah si Nadia pula yang tersengih macam kerang busuk. 

" Eh kau ni melebih-lebih pula. Cepatlah kita dah lambat. Aku nak tengok siapa yang dapat straight A tahun ni "

Merka berdua segera melangkah masuk ke dalam dewan. Dan alhamdulillah Fira berjaya mendapat straight A untuk tahun ni. Nadia pun boleh tahan hebat cuma satu subjek dia dapat B+. Sewaktu cikgu panggil mereeka untuk tangkap gambar senyuman Fira seakan akan mati apabila yang akan tangkap gambar mereka ialah lelaki yang paling dia tak nak jumpa iaitu Asy.

" Senyum je walaupun aku tahu itu sakit sangat " Nadia seakan perasan dengan perubahan Fira itu. Fira ikut kata-kata Nadia dan lahirkan satu senyuman yang mampu mengugatkan keimanan lelaki lain. Asy yang mahu mengambil gambar pun turut terpaku tapi Asy cepat tersedar. Selesai sahaja sesi tangkap gambar Fira dan Nadia nak keluar bersama. Mereka berdua melangkah keluar dewan. Fira lalu disebelah Asy tapi Fira kuatkan semangat dan lalu sahaja.

" Nampaknya awak sihat saja sekarang " walaupun perlahan saja kata-kata Asy tapi telinga Fira masih dapat menangkap kata-kata Asy. Ditahankan saja air mata yang mahu mengalir. Cepat-cepat Fira keluar dari perkarangan sekolah bersama Nadia.

tbc 💕✨

Semuanya Tentang KauWhere stories live. Discover now