Bab 2

357 11 0
                                    

Liya masih lagi berkawan dengan Affham? Aku merenung wajah mama sekilas.Aku menoleh memandang mama apabila mama memanggil nama ku."Tak salah kan kalau Liya masih berkawan dgn Affham? "Tak sayang"
"Liya berhak berkawan dengan sesiapa sahaja yang Liya mahu  selagi Liya tahu batas batas yang perlu Liya patuhi.Aku merapati mama lalu menyandarkan kepala di bahu tua nya.Terasa begitu selesa sekali.

Tapi Liya kena hadapi risikonya',Liya tahu kan kedudukan Affham macam mana. .Bekas isteri Affham tahu kan yang Liya berkawan dengan Affham? Aku hanya mampu mengangguk kepala lembut.

Aku langsung tidak pernah mengenal Raissya ,walaupun Raisya merupakan bekas isteri Affham. Tidak pernah bersemuka dengan dia. Namun aku tahu,Raisya tidak pernah menyukai hubungan ku dengan  bekas suami nya. Melalui Mirul dapat ku simpulkan, kadang kala Raisya mengajar anaknya berkata yang bukan bukan terhadap ku. Pernah juga terlintas di hati ku untuk mengadu kepada Affham Zafri.Namun bila difikirkan semula tidak mahu dianggap mengada-ngada.Aku batalkan sahaja hasrat tersebut.
Aku sedar,aku harus menghadapi semua kemungkinan. Hubungan baik ku dengan Affham Zafri  tidak mampu menjamin kebahagiaan ku untuk masa depan. Aku bernasib baik kerana keluarga Affham Zafri tidak pernah mencampuri urusan kami berdua. Masalah yang timbul sekarang hanyalah dari pihak isterinya dan anaknya sahaja.Dan aku juga dapat merasakan kemesraan ku dengan Mirul belum baik sepenuhnya lagi. Pemikirannya masih lagi dipengaruhi oleh kata kata mamanya yang hari hari masuk ke halwa telinganya.

Liya....jauh mengelamun. "Mama. ...ehmmmm..tak tahu lah ma liya tengah fikir kan hubungan Liya dengan Affham. Liya berserah sahaja pada takdir Allah ma, ,yang liya tahu .Liya jujur dan ikhlas dalam hal ni,sebaliknya tu, Allah Maha Mengetahui "ujar Liya dalam nada yang agak suram.Mama mengusap lembut kepala ku yang berlapik tudung.Aku tahu mama sentiasa akan menyokong ku dalam segala tindakan  yang aku lakukan selagi aku tahu menjaga nama baik keluarga yang banyak membantu dan memberi perangsang selama ini. ..

BEGITU INDAH TAKDIRNYA (Complete )Where stories live. Discover now