Bab 11

83 2 0
                                    

            Alya duduk di birai katil. Teringat akan kata-kata Nazhan siang tadi. Kalau dia sudah hati pada Nazrin kenapa susah sangat untuk mengaku. Mungkin hatinya masih keliru.

          Tiba-tiba telefon Alya berdering. Nama Nazrin tertera pada skrin.

          "Assalamualaikum, terima kasih sebab jawab panggilan saya kali ini." kata Nazrin.

          "Hmm...ada apa telefon saya ni?" tanya Alya. Dia rasa kekok pula.

          "Tak ada apa. Esok saya nak bawa awak jumpa ummi dengan abah. Itu pun kalau awak free .Saya tak paksa tau." kata Nazrin.

          Alya diam sebentar. Apa salah kalau dia pergi kan? Tapi, macam mana kalau ada Nazhan sekali?

         "Lia,kalau awak rasa belum sedia tak apa. Saya tahu saya tiba-tiba melulu saja ajak awak kan." kata Nazrin. Risau pula dia bila Alya senyap.

         "Eh, Saya okay. Esok pun saya memang nak tutup butik sebab nak bagi Ain rehat. Kesian dia dah seminggu banyak buat kerja." balas Alya.

        "Lega saya dengar. Kalau begitu baguslah. Jumpa esok. Assalamualaikum." Nazrin menamatkan panggilan dengan perasaan lega.

          Alya terdiam. Macam mana kalau ibu bapa Nazrin tidak suka akan dia? Yalah, dia bukan 'Sharifah' pun macam semua ahli keluarga Nazrin. Sampaikan isteri Nazhan sendiri juga ada 'Sharifah' di hadapan namanya.

         

           Pagi itu, Yana sudah menyiapkan pakaian untuk Nazhan.Dari pemilihan warna baju hingga ke stoking semuanya Yana siapkan untuk Nazhan.

          "Awak nanti sarapan dulu tau. Dah dua hari awak tak sarapan. Tak elok tau." kata Yana.

          Nazhan mengangguk.

          "Malam ini awak balik awal kan?" Tanya Yana.

          "Tak pasti tapi saya rasa saya balik awal . Kenapa? Nak pergi mana?" tanya Nazhan pula. Selalunya kalau disuruh balik awal pasti ada sebabnya.

          "Tak ada apa. Tapi, Nazrin cakap nak bawa bakal isteri dia jumpa ummi dengan abah."jawab Yana.

           "Kita makan di luar lah." kata Nazhan. Dahi Yana berkerut.

          "Tapi saya nak juga kenal-kenal dengan bakal isteri Nazrin." Yana cuba memujuk Nazhan.

          "I said no. Saya tak nak awak kenal pun siapa bakal isteri Nazrin." Nazhan mula tegas.

          "Awak tak nak saya kenal bakal isteri Nazrin sebab awak dah kenal dia sangat-sangat kan?" Pertanyaan Yana membuatkan Nazhan terdiam.

          Yana terus keluar dari bilik. Nazhan masih terpaku. Dia tidak tahu mengapa tapi Yana semakin sarkastik. Yana seolah-olah tahu perasaannya terhadap Alya.

           "Kalau awak nak join makan malam nanti saya okay." Kata Nazhan ketika Yana bersalam dengannya.

           Yana hanya mengangguk dan tersenyum. Nazhan mengusap kepala Yana.

          

           Alya nyata gementar untuk malam ini. Siapa saja yang tak gementar bila nak jumpa dengan bakal mak mertua.

          "Mak, macam mana ni mak? kalau angah pakai baju kurung okay tak mak?" Alya terus menelefon ibunya.

          "Ikut kamulah asalkan menutup aurat dan sopan. Cuba bawa bertenang sikit. Nak jumpa mak mertua saja bukan apa pun."Kata Puan Hanim dengan tenang.

         "Mak, macam mana nak tenang mak. Kalau bakal mak mertua angah tak suka angah macam mana?" Alya betul-betul macam cacing kepanasan.

         "Cuba fikir baik-baik. Kamu ni banyak pengaruh drama betul. Mak ni suka juga tengok drama tapi tak adalah nak terpengaruh semua itu. Sudahlah, mak nak masak nanti adik kamu balik lapar pula dia." sambung Puan Hanim lagi.

          "Mak ni masa inilah nak masaknya. Okaylah. Assalamulaikum mak. Doakan angah berjaya jadi calon menantu berjaya ya mak." Sempat lagi Alya meminta doa dari ibunya. Iyalah, doakan ibu kan tiada penghalang.

        

            Nazrin sudah tidak sabar untuk berjumpa Alya malam ini. Dia sudah berjanji untuk mengambil Alya. Tiba-tiba dia kembali muram apabila mengingatkan Nazhan. Adakah Nazhan akan buat hal?

           "Termenung apa itu? " tegur Adlina saat melihat Nazrin tersenyum dan muram secara tiba-tiba. Risau pula dia melihat Nazrin begitu.

           "Tak ada apa. Adlina, tujuan saya ajak awak lunch ni bersebab." Nazrin kembali fokus pada niat asalnya untuk berjumpa dengan Adlina.

           "Let me guess? You already have your pilihan hati. Am I right?" kata Adlina sambil tersenyum. Dia cuba kelihatan tenang.

             "Macam mana tahu ni? Saya harap awak tak ada rasa macam tertipu atau apa sebab sejujurnya saya anggap awak sebagai kawan saja selama ini." kata Nazrin. Dia cuba untuk tidak menyakiti hati Adlina.

              "Don't worry.Saya tahu awak anggap saya sebagai kawan. Saya memang pernah fall in love with you tapi bila sedar awak dah berpunya saya rasa saya pilih lupakan perasaan tu." balas Adlina .

              "Saya betul-betul minta maaf. Saya takut kalau selama ini awak anggap saya lebih dari kawan. Kita still rapat macam ni lepas ni okay." kata Nazrin yang dipenuhi rasa serba salah.

             "Dah lah. Saya okay saja. Tahniah tau and of course kita akan masih macam dulu." Adlina ketawa kecil untuk menutup rasa sedihnya.

             Nazrin yang melihat Adlina ketawa terasa sedikit lega. Tidaklah di rasa seolah-olah telah mempermainkan hati orang.

             "Lepas ini, you must introduce me your future wife okay." Kata Adlina sambil tersenyum lagi. Entah bagaimana dia boleh setabah itu untuk berhadapan dengan Nazrin.
       

        

Pilihan Hati Where stories live. Discover now