Bab 178-Diburu Penunggu Rumah Lama

1.6K 25 0
                                    

Tidak ada tanda-tanda yang menunjukkan Mia dan Andi Kamarool mahu berhenti berbual. Malah perbualan mereka semakin rancak dan seronok. Seolah-olah saya bagaikan tiada di sisi mereka. Bila remang-remang senja mula menutup kawasan sekitar, hati terus berdebar.

"Dah senja Andi."

Saya terpaksa menggunakan taktik ini untuk menyedarkan mereka, Bagaikan diarah oleh sesuatu, serentak mereka memandang ke arah saya. Sinar mata Andi Kamarool nampak aman tetap, sinar mata Mia bagaikan memancar kemarahan. Mungkinkah tindakan saya itu menganggu keseronokannya berjalan seiringan dengan Andi Kamarool?

Apa yang saya bimbangkan, ketika Andi Kamarool asyik mendengar cerita Mia di remang senja, tiba-tiba Mia bertukar menjadi harimau betina dan Andi Kamarool pula menjadi harimau jantan lalu menyerang saya. Dari segi logiknya tidak mungkin berlaku tetapi, bila mengingati datuk nenek dari keturunan manusia harimau, bukan mustahil perkara begitu terjadi.

"Kita balik Andi, tak lama lagi maghrib tiba," tambah saya.

"Iya, Tamar. Kalau begitu kami minta diri dulu Mia," Andi kamarool tatap muka Mia. Saya memperlihatkan wajah kesian padanya (Mia),

"Silakan, saya tak menghalang, cuma cerita tentang ladang dan harta peninggalan orang tua saya belum habis," kata Mia.

"Kita sambung lain kali Mia," celah saya.

"Ok," sahutnya riang.

Mia pun melangkah menuju ke pintu rumah batu lama. Saya dan Andi Kamarool. Tidak sampai sepuluh langkah, kami melangkah. Mia memanggil Andi Kamarool. Serentak kami menoleh ke arahnya yang berdiri di depan pintu.

"Ada apa Mia," tanya Andi Kamarool dalam remang senja yang kian memberat itu. Saya terus resah dan berdoa agar Mia tidak menahan kami dari pulang ke rumah papan.

"Malam nanti, Kak Sun hantar makanan untuk kamu berdua."

Belumpun sempat Andi Kamarool atau saya memberikan jawapan. Mia terus menyelinap masuk ke rumah batu. Kami saling berpandangan, tanpa memberikan sebarang komentar. Langkah pulang kami teruskan.

Sementara mahu sampai ke kaki tangga rumah papan, macam-macam saya fikirkan. Walaupun begitu, saya rasa aman kerana bau harimau tidak lagi saya hidu. Semoga tidak ada perkara buruk akan berlaku, bila sampai di rumah papan, itu harapan yang berbunga dalam hati saya.

Mia ternyata gadis yang tidak mungkir janji. Sebaik saja kami selesai menyempurnakan sembahyang isyak, terdengar ketukan bertalu-talu di pintu.

"Kamu pergi buka pintu Tamar."

Saya meluru ke pintu dan membukanya. Kak Sun tersenyum, lampu suluh di tangan segera dimatikan. Belum pun sempat saya mengemukakan pertanyaan, Mia muncul di belakang Kak Sun membawa setalam hidangan. Talam itu diserahkan kepada Kak Sun. Tanpa berkata walaupun sepatah, Mia ke rumah batu lama, Sudah tentu perbuatan Mia menimbulkan pelbagai keraguan dalam diri saya.

"Ambil ni."

Saya segera mengambil talam dari tangan Kak Sun. Lalu diletakkan di ruang tengah. Kak Sun masuk ke rumah. Duduk bersila dekat tiang seri. Andi Kamarool yang sudah selesai membaca doa, segera memusingkan badannya membelakangi kiblat.

"Bersusah payah si Mia," Andi Kamarool merungut kecil.

"Dia ambil berat tentang diri kau orang berdua."

"Begini sebenarnya Kak Sun, saya dan Tamar tak sempat nak beritahu Mia supaya jangan hantar makanan. Dia cepat sangat masuk ke rumahnya senja tadi," biji mata Andi Kamarool terpaku ke arah biji mata Kak Sun.

"Kenapa pula? Orang nak beri rezeki engkau orang tolak."

"Malam ni, kami tak mahu makan," tutur Andi Kamarool dengan wajah yang gusar. Dia tahu kata-kata itu akan menyinggung perasaan Kak Sun dan Mia, Tetapi, apakan daya dia terpaksa berterus-terang.

Siri Bercakap Dengan Jin, Tamar Jalis ( Jilid 13 )(COMPLETE)Where stories live. Discover now