Q & A : how to get rid writer block?

596 94 53
                                    


Q & A : (1)

Q & A : (1)

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Answer :

Waalaikummusalam,

Firstly, soalan awak adalah macam mana nak elakkan writer block?

Pada sesiapa yang tak tahu Writer Block ni apa, ianya merupakan situasi yang dirasai oleh seseorang penulis ketika dia kekeringan idea dan tak tahu macam mana lagi nak sambung cerita dia. Itulah Writer Block. Dan yeah, benda ni really normal kalau para penulis hadapi.

But fy tahu ada di antara korang mesti pernah tempuhi writer block yang berada dalam jangka masa lama menyebabkan korang sendiri risaukan nya kan?

So here it is, Fy akan terangkan macam mana Fy hadapi situasi macam ni.

Fy ni seorang yang suka tengok Movie, Drama, Baca buku and many things yang kita boleh dapat idea daripadanya. So, setiap hari Fy akan tengok movie dalam 3 type movie yang sama genre dengan book fy yang tengah og ataupun book yang fy tengah proses nak buat.

Disebabkan banyak book fy bergenre horror, thriller, mystery dan Sci-fi, Fy terapkan diri fy dengan menonton movie atau drama genre yang sama seperti book fy tu. Dengan ini, Fy akan dapat banyak idea berdasarkan movie tersebut secara automatik. Baca buku dan tengok drama juga sama.

Kalau dulu, masa fy buat busmate, my wish, know itu semua, fy kerap tengok drama Korea. Thats why cringe sikit HAHHAA

So dengan buat cara cemni, dalam minda Fy memang full of ideas. Situasi, characters traits dan banyak lagi. Jadi, kebiasaan nya Fy tak selalu sangat kena writer block. ❤️✨

Kalau yang update daily tu, fy memang ada banyak idea. Idea berterusan je masuk so Fy really dont have any problems with it. Tengok movie, imaginasi, buku itu semua membantu.



Question : 2

Question : 2

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
fy's handbook.Where stories live. Discover now