Bab 7

256 5 0
                                    


Hayfa menyarungkan baju kebarung songket berwarna silver kepada badannya. Baju ni pun pilihan dia ketika keluar bersama Haura. Majlis persandingan surah bermula. Tunggu pengantin je skarang ni... Tudung dan purdah dipakaikan oleh juru makeup.

     *Bayangkan je Hayfa pakai purdah               kayy gaiss

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

*Bayangkan je Hayfa pakai purdah
kayy gaiss...

Hayfa yang keluar dari bilik pengantin bertembung dengan Luqman. Luqman terpaku memandang Hayfa. Subhanallah.... cantiknya... Namun Hayfa beriak kosong. Dia tahu pasti Luqman ternampak Haura dengan apa yang dipakainya. Lantaklah...

"Hayfa...awak nak pergi mana tu??" Tanya Luqman.

Jantungnya berdegup kencang. Jiwanya kacau... Kenapa bila bersama Haura dia tidak merasakan semua itu. Haura sentiasa buat dia tenang. Tapi Hayfa...punya aura berbeza...

"Nak mandi berkemban dekat sungai...nape nak ikut ke??" Kata Hayfa loyar buruk...

Hayfa terus berlalu...

Luqman mengeluh lemah... Hayfa ni dingin betul dengannya. Luqman cuba bersabar. Dia sepatutnya memahami perasaan Hayfa...

-----------------------------

Pengantin berarak dengan paluan kompang. Luqman sudah memesan awal2 supaya Hayfa berlakon memeluk lengannya demi menjaga maruah keluarga.

Selepas acara makan baradab dan memotong kek, mereka berjumpa dengan para tetamu.


"Jadi ini la Haura ya??" Tanya Ustazah Humaira.


Humaira sekampung dengan Luqman. Humaira sudah lama menaruh hati pada Luqman. Namun lelaki itu bagai tidak mengerti pula. Humaira kini mengajar di sebuah sekolah kafa.


"Ni bukan Haura. Tapi Hayfa... Hayfa Kaleysha." Kata Luqman.


Hayfa pula diam tidak berkutik. Malas nak respon.


"Ehh nama dekat kad Haura Kayrena??" Tanya Humaira lagi.


"Tak tu...ermm tersalah cetak. Masa tu Haura yg tolong cetak kad tu.. tersalah pula....orang tu buat. Haura tu kakak kembar Hayfa." Kata Luqman. Ahh dia menipu Humaira..


Humaira hanya memerhati Hayfa dari atas ke bawah. Entah apa yang ada pada Hayfa sehingga Luqman tidak nampak dia.



'Ehh minah ni tenung2 aku pulak. Pahal....cungkil bijik mata karang...' monolog Hayfa di dalam hati.


Humaira yakin yang ada sesuatu Luqman sembunyikan. Masakan boleh salah nama di kad jemputan. Hajah Zawiyah juga ada menyebut nama Haura beberapa kali di hadapannya.

----------------------------


Selepas membuka tudung dan purdah, Hayfa melepaskan ikatan rambut panjangnya yg berkarat dan berbaring diatas katil. Baju pengantin masih elok tersarung di tubuhnya.


Tiba-tiba Luqman masuk ke dalam bilik. Hayfa yang nyenyak tertidur diperhatikan dengan penuh tanda tanya. Semalam Hayfa tidur di sofa di kamar itu. Bukan dia tidak perasan Hayfa masuk bilik dalam keadaan terhuyung-hayang. Mabukkah dia??

Habis satu bilik berbau tengik. Entah apa baunya. Dia sendiri kurang pasti.

Esok Hayfa harus mengikutnya pulang ke Sabak Bernam. Entah apa reaksinya...


Hanya UntukmuWhere stories live. Discover now