Bab 9 : Bad Feeling Become Worse

882 80 0
                                    

Najwa mencapai satu gelas yang tersusun di atas meja itu. Dia mengisi gelas itu dengan air oren. Gelas itu diangkat separas mulut. Diteguk tiga kali sambil matanya dilarikan ke sekeliling ruang dewan itu. hatinya berdebar-debar ingin mengenali penyelamatnya tempoh hari. Dapat tengok muka pun jadilah! Tapi antara dua orang yang dikatakan oleh Ikmal, siapa penyelamatnya?

Malam itu dia selesa mengenakan baju kurung cotton yang sering dipakai untuk ke kuliah. Tiada tempahan baju khas untuk majlis hari lahir bapanya. Cukup memakai baju menutup aurat dan selesa untuk dirinya. Baju kurung itu dipadankan dengan tudung bawal dan kasut but berwarna perang.

Lengannya disiku perlahan menyebabkan kepalanya ditoleh ke kanan. Melihat wajah manusia yang menyikunya. "Kak Marissa? Bila sampai?"

"Baru lagi. Tadi akak ada nampak seorang lelaki, muka dia tak familiar. Kamu ada tambah jemputan ke tahun ni?" soal kakak sepupunya itu.

Najwa mengangguk. "Haah, dua orang. Kenalan Ikmal. Wawa tak kenal dia orang pun."

"Ikmal? Hmm... no wonder. Hensem. Baru seorang akak nampak tadi, Wawa tak berminat nak kenal?" umpan Kak Marissa.

Wanita berusia 22 tahun itu tersenyum. Macam tahu-tahu saja dia akan memulakan sesi suai kenal dengan dua orang jemputannya itu. Namun tidak pula dia mengiyakan kata-kata kakak sepupunya. Dia meneguk lagi air di dalam gelasnya. Kak Marissa beredar untuk berbual dengan tetamu majlis malam itu. Wajahnya terlakar senyuman apabila melihat Arlisya Firdaus sedang berbual dengan seorang wanita. Irfan dan Irisz yang turut berada dekat dengan ibu mereka mengusik antara satu sama lain.

Gelas kosong di tangan diletak di dalam besen dengan cermat. Dia berjalan mendekati dua orang kanak-kanak itu. "Irfan, Irisz," panggilnya.

Serentak dua beradik itu menoleh. "Kak Wawa." Berebut mereka berdua ingin mendakap tubuh Najwa. Najwa mencangkung menyamakan ketinggian dengan kanak-kanak itu. Tangannya didepakan menyambut pelukan mereka berdua.

"Hensem dan cantiknya kau orang ni. Kalah akak tau?"

"Mana ada. Kak Wawa lagi cantik," balas Irfan. Dia mengenakan baju kemeja berwarna putih bersama dengan bow tie dan berseluar hitam. Manakala Irisz pula bergaun putih paras lutut.

Najwa senyum tawar. Hahaha, cantik apa macam ni? Nasib budak lagi! "Papa tak datang sekali ke?" soalnya apabila menyedari tiada kelibat Hazim, bapa mereka tidak muncul dari tadi.

Irisz dan Irfan menggelengkan kepala.

Seorang lelaki yang memerhati gerak-geri dua orang kanak-kanak itu sejak tadi meneguk air oren yang diambil tadi. Dia menjilat bibirnya yang basah dengan air manis itu. Kening sebelahnya terangkat sedikit. Jadi, budak dua orang tu rapat dengan anak Datuk Saifuddin? Why am I suddenly have a bad feeling?

"Bro, bad news. Anak-anak yatim Rumah Sri Kenanga tu jemputan majlis ni jugak."

"Apa?"

Haziq yang sedang berbual dengan beberapa orang kaya itu mengerling ke arah pintu masuk dewan. Benar kata kembarnya, terdapat sekumpulan anak-anak yatim yang pernah dilihatnya tempoh hari masuk ke dalam dewan.

Amar yang turut memandang pintu masuk dewan itu mengetap bibir. Inikah punca rasa tak sedap hati tadi?














"Jay, semua tetamu jemputan dah masuk kan?" soal Haziq.

"Haah, aku baru nak masuk dalam dewan ni."

"Baguslah macam tu. Kita kena lebih alert. Plan B, jangan fokus pada dua subjek utama kita saja. Aku dapat rasakan mereka akan bertindak lebih berani malam ni." Haziq bersuara. Dia mengerling matanya pada Amar yang tidak jauh dari tempat dia berdiri.

TIH 3 : Misery NightWhere stories live. Discover now