Bab 23 : Bom Balas dendam dan Perangkap Nizam

646 78 12
                                    

Dagu ditongkat dengan kedua-dua belah tangannya. Kaki dilipat di atas katil. Mata terpaku memandang gambar bilik yang kelihatan using yang terpapar di skrin komputer riba jenama Apple itu. Kening berkerut-kerut cuba menganalisis gambar-gambar tersebut. Lama dia membiarkan fikirannya berlayar ke hujung dunia. Akhirnya dia membuat keputusan membuat panggilan video. Tidak lama kemudian, panggilan tersebut bersambung. Wajah Kak Marissa terpapar di skrin komputer.

"Aku tengah sibuk tengok dramalah, kau nak kacau. Wawa nak apa ni?"

Tiada reaksi ditunjuk oleh Najwa apabila dimarahi Kak Marissa. "Apa pendapat akak pasal gambar yang Wawa baru aje hantar tu?"

Berubah wajah Marissa. Pelik. Tambah kerutan pada wajah melihat gambar yang dihantar oleh adik saudaranya itu. "Laaa... bilik siapa dah bertahun tak berkemas ni. Kamu ni, main ambik aje gambar. Buatnya ada penunggu, dia kejar kamu, macam mana? Ish!"

"Akak!" marah Najwa. Benda-benda macam tu jangan disebut, tak boleh ke? "Dengar dulu. Bilik-bilik ni milik tiga orang adik-beradik lelaki. Akak boleh agak ke yang mana sulung, yang mana bongsu dan yang mana anak tengah?"

"Hmm... Bolehlah. Kenapa tiba-tiba hantar gambar ni? Takkan ada kaitan dengan assignment kut?"

"Memang takde kaitan pun. Tapi ada kisah di sebalik ketiga-tiga bilik ni."

"Kisah?"

Satu per satu kisah yang diceritakan oleh Jefri diceritakan semula pada Kak Marissa. Nama-nama mereka masih melekat di minda cuma nama anak saudara Rashidi yang kedua tidak diberitahu Jefri.

"Wow, misteri betul!"

"Apa pendapat akak?"

Kak Marissa mengetuk-ngetuk meja dengan jari-jemarinya. Nama salah seorang dari mereka itu pernah didengarinya suatu ketika dulu. Mungkinkah dari surat khabar? "Nama yang bongsu tu, Nik Aryan Rizqi, betul?"

Angguk Najwa.

"Akak pernah baca berita pasal dia kat surat khabar dulu. Kejap, bagi akak tanya pakcik google." Pantas saja bunyi papan kekunci dihentak jari-jari Kak Marissa menaip nama Nik Aryan Rizqi di ruangan carian Google. "Oh ya, pasal budak ni. Ada berita kata dia dibunuh oleh perompak yang pecah masuk rumah. Tapi tak logik, sebab taka da barang yang hilang pun. Ada pula artikel yang bagitahu Nik Aryan Rizqi dibunuh oleh abangnya sendiri, Nik Amar Fahimi. Abang dia memang dah jadi suspek utama, tapi polis lepaskan sebab dia ada alibi kukuh. Waktu tu, dia baru saja balik dari asrama, katanya dia tunggu dekat stesen bas tu, tunggu pemandu pak cik dia datang. Sampai ke sudah tak muncul, sebab itu dia balik dengan teksi. Balik-balik rumah, dia nampak semua pekerja pak cik dia dah mati, Aryan dalam bilik pegang pistol nak bunuh diri."

Najwa mengerutkan kening. Nik Alif Syahmi, Nik Amar Fahimi dan Nik Aryan Rizqi. Nama ketiga-tiga adik-beradik itu. "Maksud akak, Aryan yang bunuh semua orang dalam rumah tu? Dia 14 tahun kan waktu tu?"

"Hey, sekarang budak tadika pun dah ganas tau? Tak mustahil. Lagipun benda dah jadi lima tahun lepas pun. Akak cuba cari berita pasal abang sulung dia orang ni, takde pulak kat Google. Mesti ada orang tutup cerita ni, tutup kes cepat-cepat sebelum polis siasat habis-habisan kes ni," tebak Kak Marissa.

"By the way, mana kau dapat gambar-gambar dan cerita ni?"

Najwa menghela nafas perlahan. Dia menjawab, "Kawan papa, Uncle Rashidi."

"Laa... kenapa tak tanya dia terus mesti papa tahu semua benda tiga beradik tu."

Najwa geleng kepala. Dia tidak rasa ayahnya itu mengetahui segala cerita tentang tiga beradik itu. Kalau adapun, pasti bukan sepenuhnya. "Dia orang dah lama tak jumpa, kak."

TIH 3 : Misery NightWhere stories live. Discover now