Insan pertama yang abang sentuh

5.1K 11 3
                                    

Emak abang mempunyai ramai adik-beradik. Mereka semua rapat dan selalu menziarahi antara satu sama lain. Hampir setiap bulan mereka bersama keluarga berkumpul di rumah nenek di kampung. Abang sukakan kemeriahan suasana keluarga besar kami. Perjumpaan keluarga bermaksud abang boleh meluangkan masa bersama sepupu-sepupu abang.

Meskipun abang mempunyai ramai sepupu, kebanyakannya lebih tua daripada abang. Maklumlah bapa dan mak saudara abang semuanya lebih tua dari emak abang. Abang tidak mempunyai sepupu lelaki yang sebaya, jadi abang meluangkan masa dengan Din dan Wan yang beberapa tahun lebih tua daripada abang. Abang terhegeh-hegeh mengikuti mereka kerana abang tidak mempunyai orang lain untuk bermain.

Kedua-dua sepupu abang ini mendapat tempat di hati abang. Di mata abang, mereka ini sedap mata memandang dan selesa untuk didekati meskipun jarak umur kami berbeza. Abang anak sulung dan sering berkhayal bagaimanakah jika abang mempunyai seorang abang kandung. Abang mempunyai sejarah dengan kedua-dua sepupu lelaki ini. Namun kali ini abang ceritakan terlebih dahulu seorang daripadanya.

Din ialah anak bongsu daripada ramai adik beradik. Hidungnya mancung dan kulitnya sawo matang berbanding kulit abang yang sedikit lebih cerah daripadanya. Rambutnya ikal, lebat dan sangat hitam. Matanya bulat dengan bulu mata yang lebat. Sekali pandang Din seperti seorang pelakon kanak-kanak yang berumur 10 tahun di dalam filem Hindustan . Din sangat peramah. Senang sahaja untuknya untuk menegur saudara-mara yang jauh lebih dewasa. Sikap peramahnya menyebabkan abang berasa senang untuk mendampingi Din.

Apabila bersama Din, kami sering kali menerokai kawasan sekitar rumah nenek. Jika tidak merempuhi semak-samun ataupun hutan berdekatan rumah nenek, kami bermain di bawah rumah kayu nenek yang amat gelap. Selain, kambing, ayam dan beberapa haiwang ternakan lain yang kami ganggu, seringkali kami terserempak dengan biawak atau pun ular di sana. Banyak aktiviti yang kanak-kanak di desa pada zaman 80 an kami lakukan bersama. Namun aktiviti kami lebih daripada itu. Abang lupa sejak bila ianya bermula, namun abang yakin yang abang ianya sekitar abang berumur 6 ke 7 tahun.

Satu hari ketika hujan lebat, kami terpaksa bermain di dalam rumah nenek. Di luar basah dan sejuk. Pada musim tengkujuh amat sukar untuk bermain di luar kerana sentiasa hujan. Kami memasuki bilik milik sepupu perempuan kami yang ketika itu tiada di rumah nenek. Siti, sepupu perempuan kegemaran abang dipelihara oleh nenek sejak dari kecil lagi. Abang menganggapnya seperti kakak sendiri kerana abang banyak meluangkan masa di rumah nenek bersama Siti. Menceroboh bilik Siti bila dia tiada di rumah merupakan salah-satu hobi abang.

Bilik Siti sedikit suram tanpa cahaya matahari. Terdapat dua jendela. Satu jendela menghadap luar yang teduh oleh pokok-pokok rambutan yang tinggi dan satu jendela lagi menyambungkan bilik Siti dengan dapur nenek yang sangat luas. Dari bilik kami dapat mendengar suara hilai tawa emak-emak saudara bersama nenek berbual-bual sambil memasak.

Seperti biasa kaum Adam keluarga kami pula lepak di ruang tamu menunggu juadah yang disediakan oleh kaum Hawa di dapur. Jika tidak berbahas mengenai politik, mereka berbincang perihal sukan. Sambil menanti juadah dimasak di dapur, kaum hawa menyediakan terlebih dahulu minuman panas dan kuih-muih agar mereka senang di ruang tamu dan tidak menganggu ibu-ibu di dapur.

Din merebahkan badannya di atas katil Siti. Abang kaku memerhatikan tubuh Din yang terentang di depan mata.

"Mari kita bermain doktor" pinta Din.

Dia tahu abang berminat untuk jadi doktor. Bapa abang menghadiahkan stetoskop plastik dan abang bawa ke rumah nenek untuk ditunjukkan kepada saudara-mara. Abang meluru keluar mencari stetoskop. Beberapa saat kemudian abang kembali bersama stetoskop di dada. Warna tiubnya merah dan gegendang nya pula berwarna kuning. Abang mula berlagak seperti seorang doktor.

"Encik sakit apa?" Tanya abang cuba meniru gaya bapa abang bila dia memeriksa pesakit di klinik. Abang selalu menemani ayah ke klinik selepas balik dari sekolah. Klinik desa tempat dia bekerja umpama tempat permainan abang.

"Saya sakit di sini tuan doktor." Din meletakkan tangannya di atas bajunya di bahagian pusat sambil melontarkan senyuman kepada abang.

"Eh, pesakit mana boleh senyum, kena serius sikit. Ujar abang dengan muka serius. " Encik, boleh angkat baju, doktor kena periksa badan encik.

Tanpa berfikir panjang abang terus memasukkan pendengar ke dalam terlinga dan meletakkan gegendang stetoskop ke dada Din. Dia sudah pun menanti dengan mendedahkan dadanya dengan menaikkan lipatan baju ke paras leher. Abang menyuruh Din menarik dan hembus nafas sementara berpura-pura mendengar degupan jantungnya dengan stetoskop mainan. Sebenarnya abang tidak perlu menggunakan alat mainan tersebut untuk mendengar degupan jantung Din. Degupan jantungnya boleh dirasai dengan tangan abang di dadanya. Kehangatan dadanya menyalurkan satu rasa yang aneh ke tubuh abang. Tubuh abang terasa bahang yang abang tidak fahami.

Dari dada, gelendang stetoskop beralih ke perut. Di kepala abang terbayang bangaimana bapa abang menggunakan stetoskop di klinik. Kekadang beliau mengguna alat tersebut untuk mendengar di dada atau pun di belakang, kekadang beliau mendengar di perut pesakit. Abang lepaskan stetoskop dan memeriksa perut Din dengan kedua-dua belah tapak tangan. Abang terasa haba dari perutnya di kedua-dua tapak tangan.

Din umpama pesakit yang patuh hanya berdiam diri membiarkan dada dan perutnya di sentuh.Nafasnya turun dan naik dengan ketara. Abang terasa yang udara di dalam bilik itu semakin padat. Tangan abang perlahan-lahan turun ke bahagian bawah pusat.

Menyedari yang seluarnya menghalang tangan abang daripada meraba ke bawah tubuhnya, Din melondehkan seluarnya ke bawah paras paha. Kelihatan bonjolan dari seluar dalamnya yang abang cuba abaikan. Abang telan air liur yang entah mengapa mula terkumpul di dalam mulut abang.

" Mana semua budak-budak ni. Makanan sudah dihidang. Cepat mari makan bersama!"Tetiba kedengaran suara Cik Ana, emak saudara bongsu kami dari ruang tamu mencari kami. Rupanya jsessi memasak sudah pun tamat dan makanan sudah tersedia menanti kami sekeluarga.

Mata din bertentangan dengan mata abang. Beberapa saat kemudian Din sudah pun bangun berdiri di tepi katil lengkap berpakaian. Lidah abanng kami kelu tanya sepatah kat. Suasana hangat tadi sekelip mata hilang. Kami berdua keluar dari bilik dan berlagak seperti tiada apayang berlaku antara kami sebelum itu.

Sejak insiden itu, kami sering bermain doktor bersama. Setiap kali kami berjumpa, sama ada di rumah nenek, di rumah Din atau pun di rumah abang, kami sering kali menghilangkan diri dari orang ramai ke bilik tidur. Din suka bila abang "memeriksa" tubuhnya. Abang pula semakin berani meneroka bukan sahaja dada, perut dan belakang Din tetapi lebih dari itu.

Kisah Abang LiWhere stories live. Discover now