6

71 2 0
                                    

Malam itu, sebaik saja majlis pernikahan berlangsung, Iryana mengurungkan diri di dalam bilik. Baju kurung nikah di campak ke atas lantai lalu dia masuk ke bilik air untuk membersihkan diri. Selesai mandi, dia mengambil bagasi baju lalu di letakkan di atas katil dan dia sumbat semua jenis baju ke dalam beg. Tanpa dia sedari, tangannya di hentikan seseorang dari meneruskan kerjanya.

"Awak nak pergi mana ni?"

Iryana menjeling ke tepi untuk melihat si empunya suara. Setelah mengenali si pemilik suara, dengan kuat dia merentap tangannya dari genggaman lelaki yang kini bergelar suaminya.

"Kau tak payah sibuk hal akulah!" Iryana menjawab dengan kasar.

Kain baju yang masih lagi tersisa terus di masukkan ke dalam beg. Sekali lagi perbuatan dia terhenti bila ditahan oleh lelaki itu semula.

"Dah malam ni. Kalau awak nak keluar juga, esok pagi bolehlah. Penat petang tadi pun tak hilang lagi, bukan?" pujuk lelaki itu dengan lembut. Tangan Iryana di usap perlahan.

"Jangan sentuh aku lah! Aku ni isteri atas kertas aje. Tak payah mimpi kau dapat aku! Hujung jari pun aku jijik!" jerkahnya lalu terus bangun dari situ dan menarik beg baju ke muka pintu.

Lelaki itu membatukan diri sambil memerhati setiap pergerakkan Iryana yang ke hulu ke hilir mengemas barang.

"Awak tak boleh keluar macam ni. Kalau mama awak nampak, nyawa kakak awak jadi taruhan nanti!" beritahu lelaki itu dengan jujur bila melihat Iryana mula menarik beg untuk keluar dari bilik.

Serta-merta pergerakkan Iryana terhenti sebaik saja kenyataan itu keluar dari mulut lelaki itu. Air mata yang telah lama terhenti kini kembali terbit di tubir mata. Terus dia jatuh melutut dan menerkup wajahnya dari di lihat orang.

Suara tangisannya yang mulai kuat menyebabkan lelaki itu menghampiri. Gadis itu ditarik lalu dipeluk dekat di dadanya. Belakang badan Iryana diusap dengan perlahan agar dapat memberi sedikit ketenangan pada gadis itu.

"Shh! Jangan menangis lagi. Saya ada dekat sini..." pujuknya.

Selang beberapa minit, tangisan Iryana mulai reda. Ketika itu barulah dia perasan yang menjadi tempat sandaran dia berada di dalam pelukan lelaki itu. Dengan pantas dia meleraikan pelukan lalu menjarakkan ruang antara mereka. Air mata serta hingus yang mengalir di kesat dengan hujung lengan baju.

"Awak dah okay?" soal lelaki setelah sekian lama berdiam diri.

Iryana melihat lelaki itu melalui celahan rambutnya yang berjuntai. Lelaki itu di tilik dari atas ke bawah. Kemudian dia mengeluh.

"Kenapa kau buat baik dengan aku?" soal Iryana perlahan.

Bibir lelaki itu menguntumkan senyum. "Sebab sayakan suami awak." jawabnya dengan mudah.

"Awak jangan buat macam ni lagi tau. Saya tahu awak dah tak tahan nak duduk sini. Sebab tu saya bincang dengan mama dan papa tadi, saya nak bawa awak tinggal dekat rumah saya. Tapi kita singgah dululah rumah keluarga saya sebab.."

"Cupp! Apa maksud kau nak bawa aku tinggal dengan kau? Kenapa aku perlu ikut kau? Aku nikah dengan kau bukan atas kerelaan aku tau. Jadi kau tak perlu nak baik sangat nak.."

Terdiam mulut Iryana bila lelaki itu tiba-tiba menolak rambutnya ke belakang lalu diselitkan di celah telinga. Lantas lelaki itu melihatnya dengan senyuman yang sangat manis.

"Awak.. Saya tahu awak tak nak kahwin pun dengan saya. Sebab tu la saya nak selamatkan awak dan bawa awak keluar dari sini dan hidup bebas. Saya tak minta pun awak jadi isteri saya tapi jadi diri awak saja cukup. Tak lebih dan tak kurang. Okay!" tutur lelaki itu dengan senyuman yang tak lekang di bibir nipisnya.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 30, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Seindah MimpiWhere stories live. Discover now