CHAPTER 7-DATIN TIARA

5.5K 106 10
                                    

Aku memasuki lif dan mula menekan butang di tepi pintu lif. Tiba-tiba ada satu tangan menahan pintu lif dari tertutup. Aku terus melihat ke atas, melihat si pemilik tangan itu. Seorang wanita berusia awal 50-an masuk tetapi tidak menekan mana-mana butang di tepi pintu lif. Aku pula mengambil satu langkah ke tepi untuk memberi ruang padanya berdiri.

Sekali lagi kukerling pada wanita itu. Dia hanya berdiri sambil memeluk tubuh dan melihat pada nombor pada atas lif yang berubah mengikut tingkat ke berapa lif ini sampai. "Ahh, lantaklah." Getus hatiku.

"Soo..." wanita separuh abad itu mula bersuara. Cermin mata hitamnya dinaikkan ke kepala. Rambut berwarna blonde yang sememangnya tak kena dengan usianya itu dirapikan ke belakang telinga sebelum menoleh menghadapku.

"You ni Maya, kan?"

"Excuse me?"

"You ni Maya Sari? Am I right?"

"Urmmm... yes. Do I know you, Madam..."

"Just called me Datin Tiara."

"Ouhh... sorry. Datin Tiara." Aku memaksa bibirku untuk tersenyum mesra dan menghulurkan tangan untuk bersalam. Tapi perempuan separuh abad yang menggelarkan dirinya Datin Tiara itu hanya melihat tanganku dengan pandangan dingin sebelum kembali melihat wajahku.

"So, I think you know who I am," ucapnya lagi dan kening kirinya terjongket ke atas.

"What? Ouhhh I'm sorry but I think, I doesn't know you, Datin Tiara. Ouhh... tak pun maybe I tak ingat. Iyelah I jumpa ramai orang setiap hari, mungkin sebab tu I terlupa," ucapku lagi lalu cuba untuk bermanis muka lagi.

Siapa dia sebenarnya? What the heck aku kena kenal dia? Isteri menteri ke?

Tiba-tiba wanita itu datang menghampiriku. Aku yang berasa tidak selesa terus berganjak ke belakang dan dia semakin mendekatiku.

"Itu kesalahan you paling besar dalam hidup you, sebab you tak kenal I. You tahu, rumah you, kereta you, beg you dan ni, baju you... kalau bukan dari I, you tak kan dapat merasa semua ni. Sepatutnya before you pakai semua ni, you kena tahu dulu dari mana semua ni datang. Sebab apa? Kalau bukan I, you tu cuma pelacur murahan. Pe-la-cur mu-ra-han. Faham?"

Mataku mengecil mendengar kata-katanya. Bibir aku ketap menahan amarah di dada.

.............

"Jemput masuk, datin," ucapku lalu mempelawa dia masuk ke dalam penthouseku. Datin Tiara lalu masuk dan memerhati ke sekeliling rumah. Sempat dia menelek perhiasan kristal yang aku susun di almari bertingkat dan terus menuju ke ruang tamu sebelum melabuhkan punggung ke sofa.

"So... ni penthouse yang laki aku bagi kau duduk selama ni?" Ucap Datin Tiara. Aku lantas ke bahagian dapur yang bertentangan dengan ruang tamu dan meletakkan beg-beg shoppingku di atas meja.

"Datin nak minum? Saya boleh buatkan air."

"Tak payah. Aku ke sini bukan nak minum air dari tangan pelacur macam kau tu."

Aku mendengus perlahan. Tepi kerusi aku genggam erat.

"Jadi, ada benda yang boleh saya tolong datin ke?"

"Aku cuma nak kau keluar dari penthouse ni dan jangan sekali-kali cuba untuk jumpa laki aku lagi. Faham?!"

"Dan lagi satu. Aku nak kau letak kunci kereta yang laki aku bagi kat kau sebelum kau berambus dari penthouse ni. Now!"

"Hiks," aku ketawa kecil. Rupanya perempuan tua ni datang nak mengugut aku. Aku pun satu, dah aku goda laki dia, boleh pulak aku tak kenal bini pada laki yang aku goda tu. Datin Tiara terus bangun dari sofa apabila mendengar aku ketawa.

"Kau ketawa? Kau ingat aku main-main? Hey! Sebelum aku panggil orang untuk heret kau keluar dari sini, lebih baik kau yang berambus dulu! Ini rumah aku! Kau tahu, setiap aku yang kau dapat dari laki aku tu semuanya hasil dari aku. Duit aku. Faham?!"

Bukk!!!

Satu bunyi kuat seakan ada benda jatuh kedengaran dari tingkat atas. Shit! Apahal dia buat bising kat atas tu pulak!

"Apa tu?"

"Apa?"

"Siapa lagi yang kat dalam rumah ni?"

"Ouhhh, nothing. Cuma kucing I je tu. Biasalah... kucing I tak berapa suka orang luar datang sini. Yaaaa kecuali Abang Azhar. Kan..." jawabku lagi dengan muka yang manis. Sengaja aku panggil laki dia Abang Azhar. Biar terbakar teruk perempuan tua depan aku ni.

"Kau!" Datin Tiara terus melulu ke arahku. "Kau memang perempuan tak guna!"

Tangannya dilayangkan ke arahku tapi sempat aku tahan sebelum singgah ke pipiku.

"One thing. This is my penthouse. Abang Azhar dah belikan penthouse ni untuk I. So I bukan menumpang ke apa ke kat sini. Tak kesahlah duit dia tu dari datin ke, kekayaan dia tu dari datin ke.. apapun ni penthouse I. So datin tak bolehla nak halau I ya," sambungku lagi sambil tersenyum.

"Hey! Kau memang tak faham bahasa, kan? Kau tahu dia tu laki aku. Tapi kenapa kau nak goda dia sangat?! Apa? Kau memang dah tak ada maruah sangat ke apa?! Ha!"

Aku tersenyum mendengarnya sambil memeluk tubuh. Hebat perempuan ni.

"For your information, datin. I tak pernah goda Abang Azhar. Tapi Abang Azhar yang tergila-gilakan I. I tak pernah mintak apa-apa dari dia, tapi dia yang bagi I semua ni. Ini bukan salah I. Tapi salah you, datin. Pasal you tak pandai jaga laki. You know what a man want, right? But, you tengoklah body you. You rasa Abang Azhar terliur ke tengok body you ni?" jawabku lagi sambil mataku mengerling pada tubuhnya dari atas ke bawah sebelum berpaling menghadap ke arah lain.

Yup, kalau dia datang secara baik. Aku boleh layan cara baik. Tapi kalau dia datang nak marah-marah, maki-maki. Sorry morry, aku tak boleh.

"Hey, perempuan! Kurang ajar betul kau ye. Kau tak kenal aku ni siapa. Aku ni Datin Tiara. DATIN TIARA! Aku boleh buat apa ke yang aku nak kau tahu!" jeritnya lagi sambil menarik rambutku kuat ke belakang. Gila! Perempuan ni dah naik hantu!

"Lepaslah, datin!"

"Kau tak kenal aku siapa tau. Aku boleh bunuh kau bila-bila masa je aku nak! Kau tahu tak?!"

Aku terus menarik tangannya dari menarik rambutku lalu aku genggam tangannya kuat-kuat.

"Dan datin pun tak kenal saya siapa! Saya boleh hiris-hiris seluruh muka datin yang hodoh tu, lepastu hisap setiap titik darah yang keluar dari hirisan tu. Saya boleh potong-potong setiap sendi yang ada pada tubuh datin dan bakar datin hidup-hidup sampai jadi abu dan tak de siapa pun orang tahu pasal kematian datin..." bisikku pada telinganya. Tiba-tiba dia terdiam dan nafasnya terhenti mendengar kata-kataku. Apatah lagi apabila dia melihat mataku yang mencerlung penuh amarah.

"Gila! Kau.... kau gila!" ucapnya tersekat-sekat. Aku terus melepaskan tangannya.

"Ouhhh... nevermind, datin. Just lepasni, jangan kacau hidup I. Sebab I pun takkan kacau hidup you," ujarku lagi lalu aku mengambil gelas di atas meja dan menuju ke peti sejuk untuk mengambil air. Dia hanya melihat tingkahku sambil mendiamkan diri.

"You nak air, datin? Ouhh I lupa. You tak nak air dari pelacur macam I. So maybe you should go before I buat apa yang I cakap tadi tu," ucapku lagi. Air di dalam gelas aku teguk hingga habis.

Bukk!!!

Ahhh dia buat bunyi lagi! Memang bising betullah! Aku dahlah tak ada mood langsung sekarang ni!

"Gila!" Ucapnya lagi. Dia terus mengambil handbag yang dia tinggalkan di ruang tamu dan terus keluar dari penthouseku. Kedengaran pintu dihempas kuat tatkala dia keluar. Aku hanya tergelak kecil.

Bukk!!!

Aku mengerling ke tingkat atas. Dia ni. Memang cari pasal!

DUNIA BATINKUWhere stories live. Discover now