Pening kepala baca buku

12 2 0
                                    

Bab 27

Di rumah karmila

     Lisa"karmila turun pergi makan nanti karmila sakit,selepas ni karmila sambung baca buku,ibu dah masak dan buat air untuk karmila...."ibu karmila panggil anaknya nama karmila.

    Zahar"karmila berhenti baca buku kejap,kalau karmila dah siap makan dan dah kenyang baru boleh sambung baca buku tadi"ayah karmila duduk meja makan,ayah karmila panggil dan tunggu karmila keluar bilik karmila.

     Karmila"yeah,saya keluar ni,pening kepala saya baca buku dan ulang kaji belajaran..."karmila tutup bukunya dan tutup kipas,karmila tutup pintu bilik karmila,baru karmila turun tangga.

    Lisa"karmila sakit tak ni,nanti ibu cari ubat untuk karmila"ibu karmila tengok anak karmila jalan tak betul mana di ruang makan.

      Zahar"karmila,karmila sila duduk dan tunggu kejap,ibu karmila cari ubat,sayang ingat tak letak mana ubat"ayah karmila bangun dan tarik kerusi karmila dengan beritahu.

     Lisa"sayang tak ingat letak mana ubat,sayang cuba cari ubat,sila awak berdua abang dan karmila makan dulu"ibu karmila beritahu dan sedang cari ubat dalam bekas ubat.

    Karmila"tak ada apa ibu,saya tak sakit,pening sikit kepala saya,ibu dan ayah jangan risau saya,nanti karmila sembuh sendiri"karmila beritahu dengan duduk meja.

     Lisa"ibu dah jumpa ubat ni,ibu tahu dah karmila sikap takut makan ubat ke"ibu karmila baru jumpa ubat dan beritahu,ibu karmila kenal sikap anaknya nama karmila takut makan ubat.

     Karmila"saya tak suka,tak suka,tak suka makan ubat,ubat pahit...minyak kapak tak apa,ibu tahu dari mana saya takut makan ubat"karmila jauh dan benci ubat dengan tanya kepada ibu karmila.

    Zahar"kalau karmila tak makan ubat ni bila nak sembuh sakit kepala karmila,karmila kena makan ubat tu pahit dan baru sembuh sakit kepala karmila ke"ayah karmila nasihat dan beritahu.

     Karmila terpaksa makan ubat dan terus minum air kosong banyak,orang tua karmila senyum dan melihat anaknya nama karmila dengar cakap orang tua karmila.Karmila dan orang tua karmila baru makan (mihun goreng dan air milo panas) di ruang meja makan dalam rumah orang tua karmila.

🍴🍴🍴🍴🍴

bilik karmila

    Karmila"saya berasa hati tak tenang ni kenapa?,baru saya ingat belum solat,saya pergi solat dulu,baru boleh baca buku,tutup buku dulu"karmila susah masuk baca buku dan pergi solat dulu.
  
(karmila jarang lupa solat,rajin solat,karmila pergi solat dulu,solat dan berdoa baru hati karmila tenang)

      Lisa"karmila....ibu minta maaf ganggu karmila solat ke"ibu karmila masa panggil dan masuk bilik karmila dengan minta maaf masuk bilik tak minta izin.
        
     Karmila"tak apa,saya dah siap solat dah,betul cakap ibu kata"karmila hati tenang dah solat dan berdoa"saya pergi baca buku,baru semangat baca buku"karmila siap kain sembahyang dan letak rak pakaian.

     Lisa"karmila,karmila,karmila,esok peperiksaan mata belajaran apa?"ibu karmila tanya kepada karmila di bilik karmila.

    Karmila"ibu,esok saya peperiksaan bahasa melayu masa mula pagi,saya baca buku novel dan ulang kaji belajaran (karangan,tatabahasa)cikgu mengajar"karmila cakap dan fokus buat buku latihan.

    Lisa"oh,karmila semua siap simpan alat tulis(pen hitam dan biru,baris dan lain-lain untuk peperiksaan esok dah cukup atau tak"ibu karmila tanya dan takut karmila tak cukup alat tulis(pen,baris dan lain-lain).

    Karmila"dah cukup alat tulis(pen biru empat dan pen hitam ada empat dan lain-lain),hati saya berdebar esok peperiksaan,ibu,ibu,saya harap ingat hafal dan boleh jawap dalam dewan peperiksaan...."karmila cakap dengan ibu karmila,karmila berdoa kepada tuhan.

     Lisa"aminnnn,karmila belum mula jawap peperiksaan,baca tenang hati dulu,karmila jawap fokus betul-betul dan jangan main peperiksaan ni,baru boleh karmila jawap peperiksaan dengan hati tenang,ibu tahu karmila boleh jawap peperiksaan ni,karmila jawap berhati-hati peperiksaan ni"ibu
karmila nasihat dan beritahu.

     Zahar"sayang dan karmila cakap kuat sampai telinga saya dengar awak berdua cakap,ayah masuk bilik,awak berdua tak sedar,ayah masuk dalam bilik karmila,ibu dan ayah berdoakan karmila boleh jawap peperiksaan ni dan berjaya dengan cemerlang..."ayah karmila masuk bilik karmila dengan senyap,ayah karmila beritahu dan nasihat.

    Karmila"ayah bila masuk bilik saya,saya tak sedar ayah masuk bilik ni:

"Terima kasih ibu dan ayah doakan dan nasihat saya,saya tak akan putus-asa kejar capai impian selama ni dan cita-cita saya,saya hadiah keputusan saya ni untuk ibu dan ayah"

"saya janji ibu dan ayah,saya jaga ibu dan ayah sampai tua nanti,terima kasih ibu dan ayah(melahirkan,kasih sayang,jaga,duit dan rawat sampai besar)"

    Orang tua karmila menangis tanda gembira dan tak tahu berkata apa-apa orang tua karmila dan dengar karmila cakap tadi,orang tua karmila terus peluk karmila terkejut orang tuanya peluk karmila dari belakang,karmila bangun balas peluk orang tuanya di dalam bilik karmila.

😉😉😉😉
😭😭😭😭😭😭

-----------------------------------------------------------

    

        

        

        
      

10 Lelaki Popular Cinta Gadis Tak Bernasib BaikWhere stories live. Discover now