PART 4 LAST UPDATE

54 3 4
                                    

_Hanya untuk bikin kamu kabak2 . Kalau la dup dap dup juga tu jantung kamu . Hahaha
Cerita ini mungkin saya akan update part 1 hingga part 4 sahaja . Selepas itu tiada sudah . Sebap cerita ini sis akan bukukan kio .maafkan saya._

*************************

ANAK maafkan MAMA

BY : SHILA EIONA DELA PENA
WATTPAD ID : SHILAeiona_Dp94

REKAAN SEMATA - MATA

PART 4 ( *Last Update* )

      Sudah tiga hari saya tidak kesekolah . Saya juga sudah diberikan surat amaran .
, jikalau saya tidak datang pada hari berikutnya saya akan digantung sekolah . Aduii . Saya berfikir bagaimana caranya untuk selesaikan masalah saya . Duit sama sekali saya tidak ada , baju sekolah yang geng si Erol koyakkan saya tidak mampu untuk memperbaikinya . Sudah berapa kali saya memujuk supaya mama berikan saya jarum dan benang . Biar saya yang melakukannya sendiri . Tapi sia - sia . Mala saya dimarah dan saya ini hanya tahu menyusahkan mama . Dan memalukan mama .

Mama -" buat apa lagi ko mahu kasih bagus tu . Odoi , tidak paya la pergi sekolah bikin habis duit saya mahu bayar yuran . Bikin semak saja tu ko disana . Bikin malu saja ada anak cacat macam ko ni pergi sekolah . Ko tu mana la pandai malu . Sebap mata besar , orang ejek pun ko tidak nampak kali . Huuu "

Saya -" Ma tolong la , saya janji akan banggakan mama dengan keputusan saya nanti . Saya masih mahu bersekolah . Balik dari sekolah pun saya boleh selesaikan kerja - kerja di dalam rumah mahupun dikebun mama saya akan tolong . Tolong la Ma "

Mama -" bodoh ! Anak menyusahkan ... lansung tidak tahu malu ! Ko tahu ka saya malu ada anak macam ko ni ! Isy kenapa la saya dengar cakap orang tua bodoh tu . Kalau saya tidak dengar tidak la saya susah dan malu dengan pandangan orang lain sama saya .  "

Tanpa menghiraukan saya yang sedang meminta simpati agar mama bagi pinjam tu benang dan jarum . Mala saya dibiarkan keseorangan disitu . Saya sudah tidak peduli dengan kata - kata mama yang sangat - sangat menyakitkan hati . Janji saya diberikan peluang . Hanya ini peluang yang saya ada . Saya kena ke sekolah .
Saya menangis ... kalau saya guna baju biasa sekalipun belum tentu saya dibenarkan masuk .
So pagi tu saya hanya duduk di dalam rumah .
Ada juga saya terfikir kalau la ada yang mahu mengambil saya bekerja apa saja . Saya setujuh menerimanya . Apatah lagi saya perlu duit untuk menukar baju sekolah saya yang sudah lusuh itu ... Mama sama sekali tidak menghiraukan kebajikan saya . Apatah lagi pasal makan , mama lebih suka melihat saya di dalam kesakitan . Kakak saya pula hanya tahu mengejek dan mempertawakan saya daripada membantu saya . Siapa ka tempat saya mengadu ? Siapa ka yang sudi menyayangi hati ini tapi di caci maki . Mama ... andaikan la suatu hari saya sudah tiada . Apakah mama bahagia ?

2 Tahun kemudiaan

****

Selama dua tahun hidup berbagai cara mama dan kakak - kakak saya untuk berhentikan saya sekolah . Tidak kira saya didera , tidak kira saya dihina , tidak diberikan makan , tidur dibawa kulung ... saya tidak kisah janji cita - cita saya tercapai . Kalau tidak dapat ajat sebenar saya
Biar la cita - cita saya sebagai Cikgu dapat dikabulkan . Saya juga dapat menyimpan duit sikit - sikit setelah saya menjumpai nenek tua itu dan memberikan saya pekerjaan . Menolong nenek itu bekerja dikebunnya . Walaupun ada risiko . Sebap kulit saya sangat sensitif bila kena matahari ... tapi itu semua tidak dapat menghalang saya . Sebap saya betul - betul nekad boleh berdikari tanpa bantuan mama dan kakak saya . Kalau bukan diri saya sendiri siapa lagi yang mahu menolong saya . Hanya saya sendiri , keluarga sendiri sudah membiarkan saya . Saya tidak mampu melawan dengan takdir . Munykin ini la kesudahan hidup saya .

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 11, 2019 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

ANAK maafkan MAMAWhere stories live. Discover now