• one •

1.5K 178 35
                                    

- 5.33 p.m

" Excuse me. Encik... boleh encik jadi teman lelaki saya selama seminggu? " Dengan rasa malu yang menebal, Kang Chaeyeon dapat juga menuturkan ayat keramat itu.

Dia tahu. Ini sememangnya kerja gila. Dia mungkin akan dianggap gila kerana secara tiba-tiba sahaja masuk ke dalam cafe' itu dan mengajak lelaki itu menjadi teman lelakinya.

Lelaki yang mendengar kata-kata Chaeyeon itu juga tampak bingung. Yelah. Dia tengah menghirup americano nya dengan tenang, tiba-tiba wanita yang tidak dikenalinya mengajaknya menjadi teman lelaki.

" O-okay? " Entah kenapa lelaki itu boleh bersetuju pula. Chaeyeon juga agak terkejut dengan jawapan lelaki itu.

" T-thank you. " Balas Chaeyeon.

" Awak duduklah. Boleh kita berbual sekejap? " Pinta lelaki itu. Chaeyeon mengangguk. Dia melabuhkan punggungnya di kerusi berhadapan dengan lelaki itu.

" Let me... introduce myself. Saya Choi San. You? " San menghulurkan tangannya untuk berjabat tangan dengan Chaeyeon. Chaeyeon menyambut tangannya.

" Kang Chaeyeon. "

" So... You must have something to explain right? "

" Oh yes. Saya... minta maaf. Semua ni secara tiba-tiba. Tapi, saya buat ni bersebab. Awak kena tolong saya. Mak saya... nak jodohkan saya dengan orang tak kenal. Saya tak nak. Saya tak mahu berkahwin dengan orang asing. Lagi-lagi pada usia yang muda. Kalau mak saya tahu saya ada boyfriend, mesti dia batalkan perkahwinan ni. " Terang Chaeyeon.

San mengangguk faham.

" Mianhae... saya menyusahkan awak... " Ucap Chaeyeon lagi.

" No, no. Saya tak cakap pun awak menyusahkan saya. It's okay. Saya boleh tolong awak. " San tersenyum.

Chaeyeon tersenyum lega.

" By the way, awak kerja apa? Dekat mana? " Tanya San lagi. " Saya cikgu tadika. Saya kerja dekat tadika depan cafe' ni jer. " Jawab Chaeyeon.

" Cikgu tadika? "

Chaeyeon mengangguk.

" Awak mesti suka budak-budak kan? " Tanya San. Senyuman masih lekang di bibirnya. Dia memandang ke arah Chaeyeon sambil menongkat dagunya.

" Boleh dikatakan begitu la. " Chayeon tersenyum malu. Entah kenapa. San nampak kacak bila menongkat dagu. Terasa malu nak pandang.

" Saya mewarisi syarikat ayah saya. So, saya ceo syarikat tu sekarang. " Kata San. Dia mengambil sesuatu dari poketnya dan beri kepada Chaeyeon. " Tu kad saya. Ada nombor saya sekali. "

Chaeyeon mengangguk faham.

" Well... menandangkan kita dah couple ni, I think I should have your number too. Right? "

" Bagi phone awak. " Pinta Chaeyeon. San hanya menghulurkan telefon pintarnya kepada Chaeyeon tanpa banyak soal. Chaeyeon meletakkan nombor telefonnya di dalam phone San.

" Nah. Saya dah save nombor saya dalam phone awak. " Dia menyerahkan semula phone itu kepada San.

San tersenyum ke arah Chaeyeon. " Nice to meet you Kang Chaeyeon. Hmm... shall we have a date tomorrow? "

" Saya tak kisah. Tapi kalau awak tak free, tak payahlah. " Kata Chaeyeon. Takut pula San sibuk. Yelah. CEO kan? Waktu cuti pun bekerja.

" It's okay, it's okay. Saya free esok. Mind to give me your address? So, I can pick up you tomorrow. "

Chaeyeon mengambil sekeping kertas kecil dari tas tangannya. Alamat rumahnya ditulis lalu kertas kecil diberi kepada San. " Urm... Saya kena balik sekarang. We can meet tomorrow. " Chaeyeon bangun dari kerusi.

" Awak nak saya hantar ke rumah? " Tawar San.

" No need. Saya boleh balik sendiri. Thank you. " Chaeyeon menolak. Chaeyeon menapak keluar dari cafe' itu.

San tersenyum sambil memerhatikan Chaeyeon yang semakin hilang dari pandangannya itu.









《C》JUST FOR A WEEK | 최산Onde histórias criam vida. Descubra agora