Devil Fish

514 23 17
                                    

Tidak lama kemudian kapal yang dinaiki Boboiboy dan lainnya sudah sampai di salah satu planet, planet tersebut lagi banyak menampakkan perairan yang luas dan hanya ada sedikit daratan.

"Lia...Apesal kau bawa aku kat planet semacam ini?, semuanya air..." tanya Liynda pada Lia,masih tidak mengerti kenapa Lia membawanya ke planet tak berpenghuni penuh dengan air, yah.....dari segala mata memandang yang dia nampak hanya air.

"Kapten...aku kan dah cakap,nak basuh kapal angkasa yang dah kotor ni" tutur Lia

"A..apa?, spesal disini?, ada-" Gopal.

"Ssst...,kamu diamlah" sela Lia ngan cepat ia tidak suka ada yang mengusik rencananya.

Didetik berikutnya, kapal tersebut menjatuhkan dirinya ke dalam lautan dan mengapung.
Namun makin lama kapal angkasa itu menenggelamkan diri.
Semua tingkap jendela menampakkan air yang mulai meninggi, makin dalam macam semakin gelap, diorang semua memperhatikan apa yang tengah terjadi.
Oh...Calia ada ide yang kejam dari yang pernah ia lakukan sebelumnya, dengan jentikannya Si Tania menteleportasikan kaptennya keluar dari dalam kapal angkasa, tapi ianya memindahkan tubuh kaptennya tepat di depan kapal, sengaja membuat kaptennya tenggelam dalam air.

"Cwlia!," teriak Liynda walaupun itu justru mmebuat airnya terminum.

"Akak!,..apa dah jadi ni?,akak disana macam tak dapat berenang" Boboiboy panik ngan perangai Lia yang tak dapat Bbb mengerti ini, sebagai kawan kapten yang satu ini, Lia dapat buat hal ngan kaptennya ngan cam tu.

"Tenang...ini tak kan semudah yang korang nampak" Calia.

Lepas Calia cakap macam tu,Liynda yang berada di dalam air itu memberontak dan berusaha naik ke atas, namun dihalangi oleh Calia.
Liynda mulai menyerang kawannya sendiri(kapal angkasa) demi menyelamatkan dirinya sendiri dengan mengembalikkan semua hasil tembakan dari kapal dengan pedangnya.

"Woh...kapten yang satu ini sampai bila nak tahan dalam air ?" tanya Gopal sikit teterpegu dengan menahan nafasnya dan guna tenaga mengelak dari semua serangan dari kapalnya sendiri bukan lagi hal yang mudah.

BLUUPP.........----------------------

Tetibe Liynda menghilang.

"Kak!, ma....camane!, aku rasa ada sesuatu dalam laut ni" Khawatir Boboiboy.

"Aku tau Boboiboy, Tania!, apesal kau tak bagitahu aku jikalau ada sesuatu tak kene dengan sekitar kapal ni!" mengalihkan peringatan pada Tania.

"Makhluk tadi tak dapat dikesan, saya hanya dapat meneka kalau makhluk tadi merupakan penghuni dari kawasan ini."Jelas Tania, menampilkan hasil gambar yang dah Tania ambik dari beberapa rekaman yang ada.

Gambar tersebut memaparkan sebuah makhluk macam sotong, namun berwarna hijau dan banyak tentakel yang panjang dan satu lagi ada semacam sayap kecil di balik punggungnya, bentuk dia lagi besar sekitar 9 meter.
Nama makhluk tersebut adalah...

"DEVIL FISH CRAREN." ALL. Lepas baca nama makhluk tadi kat layar monitor.

"Devil Fish ini....,aku dengar makhluk yang satu ini merupakan salah satu penjaga. Dia menjaga satu benda yang sangat ia jaga dan tak de satu pun yang tau apa benda yang makhluk ini jaga. Sesuatu yang pastinya sangat berharga,mahupun.." Tutur Lia,menjelaskan mitos yang pernah Lia dengar ketika dahulu.

"Sesuatu yang tak boleh sampai ada mana-mana alien yang boleh mendapatkan benda ini,apatah lagi alien yang ada niat jahat didalam hatinya" sambung Dazai,Dazai tahu sangat dengan jenis makhluk ini,sebab sebelum ini Dazai pernah melawan makhluk yang rupanya sebijik dengan Devil Fish bersama kawannya ketika dibumi.
Selain besar, ianya susah untuk dibunuh.
"Yang ini aku tak dapat bantu kamu"ucap Dazai lagi,membuat Lia terheran.

"Apa tak de cara tuk cari kapten akak?"Boboiboy.

"Tentu saja mencarinya dengan menyelam. Korang semua duduklah."Lia berusaha keras untuk mencari kesemua titik dengan menggunakan sinar infra merah, masih tidak dapat dikesan.
Jadi tentu saja terpaksa menyelam lagi dalam dan lagi dalam.

"Kipas pendorong kapal mulai diaktifkan,segera bersiap untuk menyelam"
Tania mengubah engine kapal menjadi kipas pendorong untuk mode menyelam,semua tingkap jendela samping ditutup dengan pelindung besi,sedangkan bagian hadapan di bilik kawalan yang terbuat dari kaca muncul beberapa kaca tambahan untuk membuatnya lebih kuat sebab tekanan yang diterima semakin dalam semakin besar.









*****





"Humph......"antara tenaga ngan nafasnya sudah tak dapat Liynda tahan lagi.
Tubuhnya masih ditarik ke bawah oleh sesuatu yang tak dapat ia nampak sebab gelap.
Perlahan matanya semakin menutup,tak kuasa menahan rasa kantuk dan air yang semakin mengisi paru-parunya.


Sepuluh menit kemudian----





"Uhuk....uhuk...uhuk!" semua air keluar dari mulutnya.
Rasa sesak didadanya berangsur berkurang.
Namun tetibe ada satu sentuhan yang menyentuh tangannya, itu membuatnya penasaran.
Terpaksa membuka kedua matanya,ada satu pantulan sinar yang mengusik indera penglihatannya dan bayang-bayang hitam tepat di hadapan wajahnya.

"Apa kau baik-baik saja?"

"Hmm....siapa yang tengah cakap ngan aku?"makin lama pandangannya semakin jelas,lepastu Liynda terkejut punya.
"Si..siapa kau?"

"Syukurlah...nama saya Hermione"
Wajah putih ngan rambut berwarna biru toska,tatapan mata yang lembut namun ada tersirat aura yang tajam tegas dan senyuman yang ramah itu menyambut tamu tak terduga.

"Apesal aku ada disini?" Liynda menoleh ke kanan dan ke kiri, semuanya nampak asing dan dirinya pun baru kali pertama nampak pemandangan istana bawah laut.
Itu nampk ngan jelas, sebab kat atas ada belbagai macam jaiwan berlalu lalang namun diantara mereka tak de satu pun yang turun tuk masuk ke istana, padahal ada tepat dibawah mereka.

Lalu, lagi mengejutkan lagi sebab dirinya dah pakai baju yang lain dari lain.

" Sejak bila aku dah ganti baju? " Gerutu Liynda lepas nampak dirinya tengah pakai gaun berwarna biru, yah...itu semacam isyarat sebuah warna laut hang biru.

" Kamu ada di istanaku, awalnya saya nak bunuh pengusik dari makhluk asing yang masuk kawasan aku, tapi lepas nampak kamu aku jadi teringat satu hal yang penting, jadi aku suruh kawan aku ambik kau dan bawa kesini " jelas makhluk ini, yah...makhuk alien setengah ikan?.

" Jadi lepas kamu bawa aku kesini, kau nak buat apa kat aku? " Linynda mencuba tuk berdiri, lepastu menepuk-nepuk bajunya dari kotoran?....itu hanya refleksi dia sendiri jikalau dirinya baru bangun lepas duduk di lantai.


                ###########

Ok....Apa rencana makhluk ini lepas bawa Liynda ke istana?.


😷 Maaf para readers sekalian sebab Author dan menghilang tanpa jejak.
Ini...... Ukh.....
Ini sebab author tengah buat novel kat Mangatoon, jadi terbengkalai semua cerita di wattpad.

Saran, kritik, nak tanya apa pun.....atau korang rindu ngan author Gaje ini...

Sila tulis kat bawah ni ( kolom komentar )

Bye lagi jikalau Author ada waktu buat lanjut beberapa fanfic di wattpad ini.

Kawan Lama KuWhere stories live. Discover now