Stay 5

2K 56 0
                                    

Kawasan perumahan Hania

"ASSALAMUALAIKUM, Hania saya dah didepan rumah awak ni. Saya tunggu dalam kereta tau."

"Waalaikumussalam Far, ehh jap jap saya dah nak kuar jap tau".

"Hah ok!"

Talian diputuskan. Tingkap kereta diturunkan separuh. Senyuman meleret. Farah mngerling jam tangan di pergelangan tangan ,

" haih. girl girl. never ' on time ' huh? "

.....

"Hai Farah. Oh my bad ! Sorry lambat bersiap. Sorry sangat". Hania bertubi-tubi memintak maaf kepada si farah tetapi Farah tak berkelip melihatnya dari tadi.

Tht's dress look good on u babe. Farah menggumam sebaris ayat tapi samar² didengari oleh Hania.

Hania melambai-lambai tangannya didepan Farah. Farah still tak memberikan apa² respon .

Dia okay ke tak? oh noo, oh noo , dont say tht she's angry to me hm. oh wait. wht's wrong with tht smirk

Hania memegang bahu Farah.

" Farah? are u ok? sorry. "

" Sorry, tak perasan hehehe. Cantiknya awak pakai dress warna yellow mustard. Sesuai dengan kulit awak berwarna putih tu. naik seri orang kata. Hehe. "

" Owh thanks awak sebab puji saya. Lain macam awak puji saya ni hehe " Pipi Hania merona kemerahan. panas bahang terasa di kedua sepasang telinganya.

' OH GOSH! MY CRUSH PUJI I HOHOHO ! '

"Sama2. Saya puji ikhlas tau. Btw saya nak pergi rumah papa mama jap. Dah lama tak pulang tengok dorang pastu nak pinjam PS4 adik. Okey tak, Han?"

"Hah sure, saya ok aje."

...

Tokk! Tokk!

"Assalamualaikum! Mak Jah buka pintu ini Mak Jah. Haih." Farah dan Hania menunggu beberapa ketika. Tidak lama kemudian, kedengaran seorang perempuan menjawab salam, suara Syafiqa, anak Mak Jah.

"Waalaikumussalam. Ehh Cik Farah apa khabar?" Soalnya ke arah anak majikannya,lalu menghulurkan tangan untuk bersalam-salaman.

"Saya sihat jer, Syafiqa ?"

"Syafiqa pun sihat jugak."

"Dah lama kita tak jumpa. Semua orang kat sini dah rindukan Cik Farah. Datin, Dato, Raka, Mak pastu saya pun rindukan Cik Farah juga tau."

"Owh yeke? Sorrylah sekarang busy sikit dengan exam. Mana semua?

"Dato dengan Datin tak balik lagi. Kalau Raka ada dekat atas dalam biliknya. Kalau mak ada dekat dapur. Btw, dekat sebelah Cik Farah tu siapa?" Tanya Syafiqa dengan perasaan tertanya-tanya siapakah gadis cantik disebelah Farah.

"Oh, lupa nk perkenalkan gadis sebelah saya, ni kawan college saya, namanya Hania Kevin. Han perkenalkan ni anak Mak Jah, namanya Syafiqa. Dia sekarang belajar oversea tau. Maybe ni dia cuti sem kot. Kan Syafiqa?"

"Owh cantik nama dia secantik orangnya. Hehehe hah saya tengah cuti sem. So alang2 bosan tu boleh tolong mak dekat rumah Cik Farah. Hehe. Eh lama kita borak mehlah masuk dulu. Nanti saya bawa kan air untuk Cik Farah dengan Hania. Duduklah dulu". Syafiqa meninggalkan Farah dan Hania berlalu pergi ke area dapur untuk sediakan minuman untuk diorang.

Hania hanya berdiam diri. Dalam diam, dia menilai dengan teliti dengan halaman rumah Farah.

"Han, awak tentu penat,kan? Jom masuk," pelawa Farah.

Hania angguk. Dia mengekori langkah Farah masuk ke banglo yang tersergam itu.

Entah kenapa Han merasa semakin gementar ketika melangkah masuk ke ruang banglo yang dihiasi mengikut cita rasa mewah itu.
Farah melabuhkan punggungnya di sofa milik papa dan mamanya.

10minit kemudian

"Han, saya nak ke dapur kejap. Dah lama kita sampai tapi segelas air pun tak dihidangkan lagi. Awak jangan ke mana-mana tau. Banglo ni luas, awak sesat nanti," kata Farah sempat mengacau dan mengingatkannya sebelum melangkah mencari pembantu rumah yang hilang dari radar.

"MAK JAH!"

"Oitt,mak engkau hijau!"

Pembantu rumah bernama Khadijah yang lebih mesra dengan panggilan Mak Jah itu melangkah keluar dari tempat persembunyiannya ketika dipanggil Farah.

"Apalah Mak Jah buat kat belakang peti sejuk tu?" Farah menyoal,pelik.

Mak Jah terkosek-kosek.
"Err... tadi Mak Jah ingatkan ternampak hantu."

"Mana ada hantu?" Farah jengkel.
"Mak Jah, kalau pun ada hantu dia akan keluar pada waktu malam,bukannya petang-petang macam ni."

"Tu... depan Mak Jah tu, hantu la tu!"

"Hahaha. Dahlah,Mak Jah. Kat ruang tamu ada kawan saya nama Hania,tau. Mana Syafiqa? Kata nak buat air. Dah hilang dah?"soal Farah,kebingungan.

"Si Syafiqa tu pergi beli rempah kari, Mak Jah suruh belikan. Nah Mak Jah dah siapkan air. Farah sendiri bawa keluar ya. Mak Jah nak siapkan hidangan petang. Sekejap lagi Mak Jah keluar borak dengan korang ye?"

Farah menggeleng-geleng melihat gelagak Mak Jah. Dia mengangkat dulang berisi minuman sejuk dan sepinggan kuih-muih lalu dibawanya ke ruang tamu.

Mesti korang tertanya-tanya ann siapa Mak Jah nie. Okok aku cerita sikit.

Mak Jah ni kira ibu kedua aku. Dia kerja dengan Papa dan Mama untuk jaga aku dengan Raka sejak kecil lagi so kitorang lagi rapat dengan Mak Jah berbanding Mama dengan Papa. Sebab urmm adalah erkk sebab tu. Malas nak kasi tahu.. Ok cukup pasal Mak Jah. Ada masa Aku cerita lagi. Ooo Syafiqa tu dah intro dekat atas. Bacalah sendiri.

Please vote me
And comments 👇🏻🥺

Stay!Where stories live. Discover now