"Aku ada kelas pergi dulu." Wais mengcapai satu cup plastik oreo smoothie yang aku siap buat, terus dia berjalan keluar dari dapur, sepanjang dia duduk dalam dapur ni dia diam je, lain pula dengan Amsyar dan Riyaan yang buat bising tanpa henti.
Danie yang sedang memotong red velvet cheese cake buatannya hanya memandang Wais yang sedang berjalan keluar sekilas,
"Nanti korang bagilah kek ni dekat Wais, diakan suka red velvet." Danie memasukkan dua potongan kek tersebut kedalam satu bekas kecil, selebihnya dia potong dan hidangkan kepada kami bertiga.
"Ingatkan kau dah lupa dekat kitorang." Riyaan bercakap sambil menyuapkan kek yang Danie hidangkan kepadanya tadi, Riyaan yang sentiasa tersenyum itu memandang Danie dengan muka yang dingin.
"Arr..aku..aku..aaaa..ala Yaan jangan pandang aku macam tu..aaa..aku..aku.." Danie lantas memusingkan badannya, aku memerhatikan Amsyar pula, Amsyar juga memalingkan badannya tidak memandang Riyaan yang kelihatan serius.
"Danie..aku..aku..akupun takut.." Amsyar menundukkan badannya langsung tidak memandang Riyaan,
"Korang ni kenapa?" Riyaan kembali bersuara, nampak Amsyar takut-takut ingin memandang Riyaan.
"Kitorang tak boleh handle kau marah," Amsyar memuncungkan bibirnya, jari telunjuk tangan kanan dan kiri disatukan (👉🏻👈🏻)
"Aku mana ada marah." Riyaan kembali tersenyum, Danie dan Amsyar melepaskan keluhan lega, okay nampaknya Riyaan tidak boleh dikatogarikan di bahagian soft, dia tak senyum je dua budak ni dah takut. Tak sebenarnya aku pun takut juga tadi, aura Riyaan lain gila membuatkan berselawat banyak kali tadi.
"Aku tak sedia lagi."
"Bila kau nak sedia? Bila Kelab kita kena bubar?" sambil menyuapkan potongan kek yang terakhir ke dalam mulutnya Amsyar membalas pernyataan yang keluar dari mulut Danie tadi, matanya langsung tidak memandang Danie yang duduk di hadapannya,
"Danie, come on. Kita memanglah lepas, junior yang ada ni? Tak akan kita nak biarkan diorang macam tu je?" Aku memandang ke dalam anak mata Danie cuba untuk memperoleh semangatnya kembali, Danie hanya diam dan memandang telapak tangannya,
"Aku takut, aku tak suka kena hadang dengan blocker. Aku hampakan ramai orang."
"Tapi itu tugas ace." Aku menepuk perlahan bahu Danie, terus dia memandang aku. "Kalau libero susah payah tak nak bagi bola jatuh, tak ada ace yang boleh lobosi blocker kita tak ke mana."
"Life is a bore if you don't challenge yourself Danie, kau gagal sekali tak bermaksud kau gagal terus. Bola tampar ni game berpasukan bukannya induvidu, kalau kita gagal kita gagal sama-sama macam tu jugak kalau kita menang." Panjang berjela aku membebel, harap Danie berubah hatilah kalau tidak buat bazir air liur aku je ni, aku ni dah lah jarang bagi kata semangat selalunya aku akan cakap 'jangan ah nangis.' Itu je tahu?
"Aku ada kelas kejap lagi," aku berdiri, Amsyar dan Riyaan buat perkara yang sama,
"kalau kau dah ready, datanglah training esok petang, dewan tu terbuka je untuk seorang ace." Sempat Riyaan memberi pesanan kepada Danie terus kami bertiga berjalan keluar dari bilik tersebut.
🥇🏐🥇
Aku melangkah keluar dari kelas perniagaan yang memeningkan kepala lutut kaki ini, aku tahu perniagaan ni senang je tapi dekat situasi aku sekarang ni, cikgu yang mengajar suka melalut. Ada ke patut, belajar perniagaan tapi dia bercerita pasal kucing dia yang lari rumah lepas tu bawak balik tiga ekor anak haram.
YOU ARE READING
Fight or Flight? ©
Teen Fiction2020 UA Highschool series "Terbanglah wahai sahabat, kejarkan kejayaan." [Niatnya masuk ke sekolah top 10 Malaysia untuk belajar memasak, entah kenapa boleh tersangkut kena mengajar bola tampar kepada sekumpulan budak lelaki yang annoying dan pelbag...