Bab 3

37 1 2
                                    

Will You Marry Me?

Bab 3

Sehelai kemeja putih tergantung di tepi tingkap. Sebentuk cincin belah rotan yang tersadai di atas permukaan meja kecil di tepi katil. Sekeping hati yang hancur lebur retak seribu. Di antara percaya dengan tidak, arahan papa memerangkap dirinya.

Ya, dulu dia bodoh. Jatuh cinta dengan rakan baik sendiri. Menganyam impian untuk menjadi isteri si jejaka sejak dia kecil lagi. Sangkanya dia akan berjaya menggapai impiannya apabila dia mendapat peluang.

Mindanya mula mengimbau kisah lama. Kenangan yang seharusnya dia hapuskan dari kotak ingatan.

Masih jelas di ingatan, suatu petang yang bersejarah. Sinar mentari yang menyinar terang memanah pepohonan yang merimbun. Di taman mini kesayangan mama. Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Dia duduk di bangku kayu di samping Tuah yang berwajah muram.

"Aku tak fahamlah Ti. Kenapa Alia reject aku macam tu je..." Keluh Tuah dengan nada sedih umpama kucing kematian anak lagaknya. Wajahnya tertunduk memandang hujung kaki di celah-celah rumput pendek yang mula menghijau itu.

Sekeping hati si gadis mula berubah rentak. Turut rasa bersimpati dengan kisah cinta monyet si Tuah, teman rapatnya itu. Dia menyelak rambut paras bahunya ke belakang. Mengengsot rapat ke sisi Tuah. Dicuit bahu Tuah dengan hujung jari.

Tuah menoleh dengan pandangan berkaca-kaca. Hati si gadis mula porak-peranda. Dia menepuk bahu sendiri, menghantar isyarat bahawa bahunya ada untuk Tuah melepaskan kesedihan.

Namun, pelawaan kecil si gadis ditolak oleh Tuah. "Aku lelaki Ti. Aku mana boleh sedih macam ni." ujar Tuah perlahan. Pura-pura kuat di depan Tiara.

"Tuah, buat apa nak malu. Aku kan ada. Aku tahu semua rahsia kau kot." Si gadis memang insan paling rapat yang mengenali sikap dan fi'il Tuah. Ramai orang ingat mereka berdua bercinta. Tapi hakikatnya, hanya dia yang bertepuk sebelah tangan. Si Tuah hanya menganggap dirinya sebagai rakan karib tempat mengadu nasib bergelak ketawa bersama-sama.

Di hati Tuah, terukir nama Alia, Mira dan juga Maysara. Tiada nama Tiara Kasih seperti diharapkannya.

"Huh. Aku tahu Ti. Kau sorang saja yang tahu pasal aku. Faham perasaan aku." Bibir Tuah bergetar, umpama menahan tangis. Tapi tiada titisan air mata yang keluar. Hanya air jernih bertakung di kelopak matanya.

Nafas Tiara rasa cukup singkat. Dia memang tahu perasaan Tuah yang tergila-gilakan Alia. Tapi sebagai seorang remaja perempuan, dia juga menyimpan seribu satu rasa istimewa. Semuanya khas untuk seorang lelaki bernama Tuah. Rasa kasihnya menggebu-gebu.

Timbul idea gila. Mungkinkah ada peluang untuknya bersama dengan Tuah?

Dia merenung sisi muka Tuah yang tenggelam dalam perasaan sedih itu. Jantung Tiara berdetak kencang. Kalau dia tidak bertindak sekarang, dia mungkin akan terlepas peluang. Baru minggu lepas dia bergembira meraikan kejayaannya menamatkan zaman universiti. Bermakna, masa untuknya berada di samping Tuah akan semakin singkat.

Lelaki itu akan mula bekerja. Dia juga akan membawa haluan sendiri. Dia tidak boleh mengekor Tuah seperti mana dia mengekor Tuah di zaman sekolah dan juga universiti. Dia menggigit bibir bawah. Sedar masa tidak akan selalunya berpihak kepadanya lagi. Bagaimana kalau Tuah jatuh cinta dengan perempuan lain di tempat kerja? Memikirkan itu semua dia rasa cukup tertekan.

"Tuah...aku sebenarnya ada benda nak cakap dengan kau..." Tiara tarik nafas panjang-panjang. Dihembus keluar. Ini bukannya masa yang sesuai untuk meluah perasaan cintanya. Tapi dia terdesak.

"Apa dia..." Tuah masih memandang kosong beberapa ekor merpati putih yang sedang mematuk biji-bijian di celah-celah rumput.

Udara yang disedut rasa tidak sampai ke paru-parunya. Dada terasa sempit. Mulut kering kontang. Jari jemari bersatu sesama sendiri.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jun 21, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Will You Marry Me?Where stories live. Discover now