Bab 1

41.5K 1.5K 77
                                    

   "Disini ada jual buku Umar Abdul Aziz tak?" Tanya seorang gadis yang kelihatan seperti budak remaja.

"Maaflah dik, buku tu tadi ada last piece tapi dah ada orang beli, baru je lelaki tu keluar, buku tu memang laris, tak sampai tiga hari buku tu dah habis dijual" jawab perempuan itu yang bekerja sebagai jurujual kedai tersebut.

"Takpe lah kak, bukan rezeki saya, dah banyak tempat kedai saya cari tapi habis juga" keluh gadis itu. 'Mungkin budak lelaki yang tadi aku langgar kot' teka gadis itu dalam hati.

"Kalau adik nak, nanti akak call adik kalau buku tu ada, lagipun memang buku hasil karya Abdul Latip Talib ni laris. Tulis nama adik dan no telefon adik tempat kertas ni" kata jurujual itu sambil menyuakan kertas dan sebatang pen.

" kalau buku tu ada, jangan call lupa eh" ucap gadis iti setelah menulis nama dan nombor telefonnya.

"keluar sorang-sorang ni parents adik tak marah ke?" Tanya jurujual itu dengan dahi yang berkerut-kerut.

"Apa pulak kena marah?,  saya ni sudah 22 tahun, takkan kena marah lagi, datang ke kampus pun drive sorang-sorang" Tanya gadis itu. 'Kenapa pulak aku kena marah, peliknya!' monolog gadis itu dalam hatik.

"eh...22 tahun! Saya lagi muda lah, saya fikir akak ni 17 tahun, muka macam budak remaja je..." ucap jurujual itu dengan muka yang terkejut.

"eh, ye ke macam budak 17 tahun?, tipulah, tak sangka pulak adik lebih muda dari akak, dari tadi adik panggil akak ni, adik je. Jangan kecil hati ye, bukan akak kata adik ni tua tapi matang" kata gadis itu sambil tersengih.' Patutlah lelaki yang aku langgar tadi pun panggil aku adik, rupanya aku ni macam 'baby face' lah katakan...eh, perasan betul aku ni' gelak nya dalam hati.

"Apa pulak nak kecil hati, nama akak apa ye?, rasa seronok pulak tengok akak sebab akak ni comel!"kata jurujual itu sambil tersenyum.

"kan akak dah tulis nama akak tadi"

"eh, lupa pulak!"kata jurujual itu sambil melihat kertas yang ditulis oleh gadis itu tadi. ' Tengku Mira Adriana, anak Tengku rupanya' kata jurujual itu dalam hati.

"Akak kena balik dulu ni, nanti parents akak ternanti-nanti pulak, jangan lupa call tau!" gadis itu tersenyum lantas beredar dari situ.

Sayangku Mr. NerdWhere stories live. Discover now