Bab 3

4.2K 448 376
                                    

"AKU suruh kau ambil selabu bawang putih, bukannya buah labu. Ni serai aku suruh kau titik siap-siap, yang kau bawa serumpun terus ni kenapa?" Mak Cik Bedah bercekak pinggang. Geram betul dia dengan Shaurin!

"Sorry, mak cik," jawab Shaurin selamba. Tak hormat orang tua? Hei, ini sudah cukup bagus dia bagi kata maaf.

Mendengar jawapan pendek Shaurin dalam bahasa asing yang tidak pernah singgah di pendengarannya, Mak Cik Bedah terlongo sendiri. Eh, bahasa makhluk asing mana pula yang budak ini guna?

"So... so...?" Mak Cik Bedah mengerut-ngerut muka. Apa hal keras sangat lidahnya mahu menyebut perkataan itu?

Shaurin tertawa sendiri. Aduh mak cik, boleh tak jangan dibuat muka berkerut macam tu? Sudahlah buruk, hodoh pula. Ada ke patut bukan sekadar berkerut muka, terjelir-jelir pula lidah mahu menyebut perkataan "sorry".

"Kau gelakkan aku ya Rin?" Mak Cik Bedah mendengus kasar. Lengan bajunya disingsing melepasi siku, menampakkan gelang emas yang dipakai.

Shaurin menggeleng perlahan sambil mengulum senyum seraya menghabiskan sisa ketawa. Aduhai, sejak hari pertama dia sampai di sini, memang ketawa saja kerjanya.

Penduduk Kampung Tok Riuk di Pulau Batu Terbelah ini memanglah sejenis happy go lucky. Berbeza betul dengan keadaan penduduk di kampung sebelah yang seperti cimpanzi tercekik tulang ikan. Namun itulah, air yang tenang jangan disangka tiada buaya.

Baik penduduk kampung ini ataupun kampung sebelah, sebetulnya mereka ini sudah letih ke hidup? Jika tidak, kenapa dia si ejen paling cemerlang dihantar untuk membantu ejen dua kali lagi cemerlang daripadanya untuk menyelesaikan kes dadah dalam kalangan penduduk kampung?

"Hah, termenung. Labu bawang putih tu maksudnya bawang putih yang tak dipecahkan dalam bentuk ulas macam ni." Mak Cik Bedah mengambil beberapa ulas dan juga labu bawang putih lalu menunjukkan kepada Shaurin.

"Ooo..." Shaurin mengangguk faham. Tidaklah dia berasa malu melainkan itu ialah ilmu baharu baginya. Dia kan tak pernah masuk dapur. Dalam hidupnya, dari kecil sehinggalah besar, semua keperluannya disediakan oleh pembantu rumah.

Dia anak emas yang lahir-lahir saja sudah didodoi di dalam buaian yang diperbuat daripada emas. Untung hidupnya kaya bermandi wang ringgit, namun malang juga nasibnya apabila dia tidaklah kaya dengan kasih sayang hakiki.

Teringatkan itu, Shaurin hanya mampu memandang dengan perasaan penuh cemburu akan kemesraan berkeluarga dalam kalangan penduduk kampung. Walaupun tidaklah kaya wang ringgit dan makan pakai pun seadanya, mereka kaya dengan kegembiraan berkeluarga.

"Eh, termenung lagi budak ni. Ni dengar tak mak cik ajar ni?" Mak Cik Bedah menjengilkan matanya kepada Shaurin yang seperti terleka sahaja melihatnya menitik serai.

"Mak cik ajar apa?" Tersengih-sengih, Shaurin menggaru kepalanya yang tidak gatal dan muka tidak bersalahnya juga ditayangkan.

"Sabar sajalah aku dengan kau ni Rin." Mak Cik Bedah menggeleng kepala.

"Ni tengok cara menitik serai. Kau faham tak titik tu apa? Titik serai tu maksudnya kau ketuk serai tu macam ni," tunjuk Mak Cik Bedah lalu dengan menggunakan batu lesung, dia mengetuk batang serai sehingga pecah dan menampakkan urat-urat batang.

"Nampak tak? Inilah namanya menitik serai," ajar Mak Cik Bedah.

Sekali lagi, Shaurin mengangguk-angguk. Okey, dia sudah faham apa itu labu bawang putih dan serai dititik. Namun, masalahnya sekarang ialah kenapa dia perlu basuh ayam pula? Gelilah!



RYZEN menapak masuk ke dalam pejabat sekolah di tingkat tiga sekolah tersebut. Sederhana saja dekorasinya. Yalah, sekolah kampung kan, di pulau pula. Mahu pergi ke pulau ini saja pun sudah memakan masa, tidak dikira lagi dengan jauhnya berjalan untuk masuk ke kampung.

CODE NAME: RYZEN [TERBIT NOVEL FIZIKAL]Where stories live. Discover now