Bab 6

3.4K 413 248
                                    

SEJAK tadi lagi jantung Ryzen berdebar kencang. Entah kenapa kelas Tingkatan Satu Halia ini semacam memberikan aura negatif saja kepadanya. Ya, negatif! Ada satu aura "membunuh" yang tidak dapat dideskripsikan dengan kata-kata.

"Selamat pagi, cikgu," ucap ketua kelas dan diikuti oleh semua pelajar dalam kelas tersebut.

"Selamat pagi," jawab Ryzen tenang.

Cis, tenanglah sangat! Padahal, sudah berbakul-bakul perasaan tidak senang singgah dalam hati. Bukannya dia tak perasan cara pandang pelajar lelaki di dalam kelas tersebut kepadanya. Itu dia, macam gengster ajak bertumbuk!

"Class, cikgu Sejarah kamu dah ajar sampai topik mana sebelum ni?" tanya Ryzen sekadar berbasa-basi.

Padahal, dia tahu saja setakat mana Cikgu Robiah mengajar sebelum surrender ke tingkatan tiga. Guru manalah yang tahan mengajar pelajar kelas tercorot ini. Perangai seorang-seorang pelajar sememangnya nauzubillah.

"Topik cinta kita, cikgu," jawab pelajar perempuan di belakang sekali disusuli dengan gelakan keras secara berjemaah.

'Tak bertamadun punya budak!' selar Ryzen dalam hati.

Hampir saja kapur tulisnya melayang ke kepala si budak perempuan itu jika tidak kerana kesabarannya masih menebal. Anak didiknya ini bukanlah budak-budak darjah satu hingga enam yang boleh dipiat telinga sesuka hati. Mereka ini anak remaja yang berdarah panas.

'Cool, Ryzen,' pujuk hatinya sendiri sambil perkataan bersabar, bertabah dipasak kukuh dalam dirinya sendiri.

"Topik cinta kita ya? Nice. Jadi, setakat mana dah cinta kita berputik, Salehah?" soal Ryzen seraya tersenyum sinis.

Itu dia, terdiam terus si pelajar yang bernama Salehah apabila disindir olehnya. Itulah, tadi galak sangat bercakap tak pandang kiri kanan. Ingat dia ini lelaki murahan ke?

"Kembali ke topik asal. Dengan cikgu, jangan sesekali bermain kata cinta. Cikgu takkan beli." Ryzen menarik senyuman sinis lagi.

"Siapa yang jawab salah soalan cikgu, dendanya ialah lap cermin tingkap," ugutnya pula.

Ketika itu, bisik-bisik tak puas hati mula kedengaran. Ryzen memejam mata seolah-olah menikmati desis dan desas daripada para pelajarnya. Sorry, tapi cermin tingkap kelas dia orang ini sudah boleh dibuat pertandingan melukis. Dasar budak pemalas!

"Cikgu, kenapa cikgu handsome sangat? Aye is cairlah." Cuba pula seorang pelajar perempuan lain sambil tergedik-gedik.

'Allahu!' ucap Ryzen dalam hati.

"Ya, cikgu tahu cikgu handsome. Tapi, cikgu tak suka orang yang tak berdisiplin macam kamu ni, Halimah," tangkis Ryzen dengan tenang.

Terus gegak gempita seisi kelas mentertawakan Halimah. Halimah terkenal dengan perangai diva tetapi itulah, agak tidak mengikut peraturan orangnya. Ada ke patut datang ke sekolah bermekap tebal? Kalau kemas tak apalah, ini tidak. Bercapuk di sana sini. Boleh tertukar dengan hantu.

"Sampai hati cikgu," cebik Halimah dengan gaya divanya.

"Hatiku sentiasa sampai untuk mendendamu, Halimah. Pergi buang mekap kamu, sekarang," arah Ryzen tegas.

"Cikgu tak ada hak nak mengarah saya!" bantah Halimah seoktaf nada.

"Yakah?" Ryzen menjongketkan kening.

"Eh?" Halimah mula diserang hairan.

"0138904..." Ryzen mengeluarkan telefon pintarnya lalu sengaja menekan dan membaca kuat-kuat nombor telefon dengan senyuman sinis terukir di bibir.

CODE NAME: RYZEN [TERBIT NOVEL FIZIKAL]Where stories live. Discover now