si Hitam

14 3 0
                                    

hai!

Berbalik kepada kejadian ' suara aku pun sedap' bila aku dengar suara perempuan menyanyi . Jadi ini berlaku ketika aku di kampung juga , cuma masa ini raya .

  Dimana pada malam tersebut , Kami ini sepupu baru balik tengok wayang , ada yang duduk di dapur ( tak ingat buat apa) ada yang duduk anjung . So aku sorang ni duduk di ruangtamu yang gelap , sepupu aku yang kecil semua tengah tido berterabur kat lantai . Aku duduk kat sofa , sebab aku agak takut nak naik atas ( rumah 2tingkat ) jadi aku ambil mood . Tangga pun tak buka lampu . Aku pandang tangga aku berfikir nak naik ke tak? Ke nak tidur ja kat bawah . Masa aku pandang tangga yang ditutupi oleh langsir yang jarang berwarna putih serta pantulan lampu di bahagian dapur
Menghasilkan penampakan seekor jerangkung yang sedang menaiki tangga sambil merangkak . Aku mampu pandang dia naik tangga . Jerangkung tak menakutkan bagi aku .

Jadi aku okay ! .

Tahun seterusnya pula , tak ingatlah bila tapi memang masa raya je . Aku ini tidur di bilik atas bersama kakangah , kakayang , Janna dan makcik aku . Masa ini Janna masih baby . So adalah barang-barang baby macam tempat botol susu dan akak aku sediakan tempat bilas botol susu. 

Nak dijadikan cerita , masa kami semua tidur . Aku terasakan sesuatu dimuka aku .'Splashhh !'  air bekas susu tumpah dan elok mendarat kat depan muka aku . Air masuk hidung , terkapai aku bangun dari tidur . " Apani !!! Sampai kena orang !" Aku marah . Semua terjaga " kenapa b?" (Nama manja aku ) " dah tidur ii" . Aku penat sangat jadi aku sambung tidur .

Esoknya , makcik dan pakcik aku semua dah berkumpul di halaman rumah , tiba -tiba aku kena panggil . Diorang bertubi-tubi tanya aku soalan apa jadi . Nak buktikan kat atok aku , yang aku kena kacau . Alhamdulillah , atok mendengar pendapat semua orang dan bersetuju untuk memanggil ustaz .

Tambahan :

Cerita dari arwah paklong aku yang disampaikan dari mulut je mulut sehinggalah ke aku .Memandangkan raya , pintu dapur kampung  ini terbuka sebab bahagian luar itu ada dapur terbuka ( pintu perantaraan dapur basah dan kering ). Tong sampah yang letak sisa makanan tulang semua itu , betul ii duduk di bahagian dapur basah bersebelahan pintu . Maksudnya andai pintu dapur kering dibuka nampak lah tong sampah' di sebelah kiri .

Paklong aku ini tengah malam nak ke tandas (yang aku kena kacau)  jadi bila keluar bilik belah kiri boleh nampak pintu dapur yang basah . Bila paklong toleh kawasan tong sampah itu , rupanya ada satu makhluk ini berpewatakan perempuan berbaju putih tapi gigi taring terkeluar memandang paklong . Teruslah paklong masuk bilik dengan segera dan keesokannya dia demam .

To me , tak dinafikan juga penampakan makhluk bergigi taring ini , sebab masa abang aku kecil pun dia pernah terjumpa. Alhamdulillah , aku tak pernah jumpa dan tak teringin . Sebab aku dapat bayangkan bertapa seramnya muka benda tu.

Hijab SafiyyahWhere stories live. Discover now