PETANG itu, sewaktu menapak ke perpustakaan, aku terpandangkan seseorang.
Andy!
Dia kawan aku sewaktu aku bercuti di Indonesia dengan mak su. Waktu itu aku berusia 19 tahun. Dia, 18 tahun.
Aku terus merenung sambil kaki terus melangkah ke perpustakaan. Kedudukan kami semakin dekat. Mungkin ada rasa yang mencuit di hatinya, dia menoleh. Memandang pada aku. Lama. Aku juga tidak mengalihkan pandangan. Cuba meyakinkan diri bahawa benar, dia Andy kawan lama aku.
"Mir!" Dia jerit nama aku. Dua tiga orang yang berada di sekitar kami mulai memandang.
Astaghfirullah! Dia tak pernah berubah. Kalau dia sudah buka mulut, memang tidak ingat dunia. Suara dia itu sudahlah macam orang tertelan mikrofon.
Aku menarik senyum, lalu melangkah merapatkan kedudukan kami.
"Assalammualaikum, Andy," sapaku.
"Mir dah pakai tudung!"
Aku rasa macam nak benamkan muka ke dalam pasu yang ada di tepi Andy pada waktu itu. Suara dia ...
"Andy ... perlahan sikit suara tu ..."
Dia hanya tersenyum. Manis.
"Mir ambil kursus apa di sini?"
Okey, suara dia sudah menurun. Bernada biasa.
"Andy?" Kupulangkan soalan padanya.
"Sport Rec."
Aku mengangguk. "Baru tahun pertama ke?" Kusoal lagi dia.
"Ya. Eh, ada kelas tak? Jom sembang-sembang di sana." Dia tunjuk bangku yang ada di tepi dataran.
"Kelas dah habis. Tapi ada bahan yang nak kena cari di library. Tak dapatlah nak berbual hari ini. Bila-bilalah. Banyak tahun lagi, kan?"
"Eh, Mir tahu tak yang Ana dah kahwin?"
"Tahu. Memang Mir ada contact dengan Ana. Dia ada hantar surat dan gambar kahwin dia."
Ana. Kawan kami sewaktu percutian di Indonesia. Ana merupakan anak sulung kawan mak su. Andy pula anak kepada kawan mama Ana. Ana sebaya aku.
"Oh ... Andy dengan Mir sahajalah yang lost contact."
Aku hanya tersenyum. Rasa bersalah menyelubungi. Ada yang terjadi di antara kami.
Andy. Dia memang suka membahasakan dirinya dengan nama. Aku hanya mengikut rentaknya sahaja walaupun pada awalnya janggal di telinga. Rasa macam aku dan dia ada apa-apa.
"Andy, Mir nak gerak dulu. Insya-Allah, nanti kita jumpa lagi."
"Sekejap. Mir tinggal kolej mana?"
"Yang bawah bukit tu."
"Oh, Andy ada kawan di situ. Mia. Mir kenal?"
"Oh ... Mia! Kenal. Dia adik angkat kawan Mir."
"Okey, bagus! Senang Andy nak sampaikan apa-apa pada Mir. Lagipun, Andy selalu juga jumpa Mia di kolej tu. Lepas ni, boleh jumpa Mir juga."
Aku sedikit pucat. Aku tak suka orang lelaki datang jumpa aku di kolej. Akan ada banyak mata memandang dan gosip akan mudah tersebar. Lagilah bila Andy sukar mengawal suara bila sudah rancak berbual.
Tapi aku juga tidak ingin memanjangkan perbualan tika ini. Maka, aku hanya menarik senyum dan mengangguk.
"Minta diri dulu, Andy."
Aku berlalu. Kisah lama sewaktu di Indonesia mula terlayang di minda. Andy memang lelaki yang ada rupa. Manis orangnya. Rambutnya hitam, ikal dan agak kerinting. Pertemuan awal, dia hanya diam. Hanya bertukar pandang. Tetapi, bila anggota rombongan kami yang kebanyakannya orang berumur tidak mahu duduk di bahagian paling belakang, di dalam bas, jadi kami yang muda ini terpaksa berpecah dengan anggota keluarga masing-masing dan ambil tempat di belakang.
YOU ARE READING
Kenangan (Completed)
General FictionTak jumpa di mana-mana, hanya di kotak memori. Andai Tuhan tarik ingatan, dia juga akan tenggelam ... ... dalam kenangan. Start: 15 Apr 2021 End: -