-Be yourself. People don't have to like you, and you don't have to care.-
Lengan yang sudah berbalut dengan bandage itu dipandang sebentar sebelum lengannya dijatuhkan ke sisi. Belakang tubuhnya disandarkan pada kerusi yang terletak di balkoni bilik Brandon itu.
"Tangan kau okey, tak?" soal Brandon sambil tangannya bergerak mengeringkan rambutnya yang basah dengan tuala kecil.
"Okey." balas Luke cukup ringkas.
Brandon berdecit perlahan mendengarkan balasan yang sangat ringkas itu. Dia berjalan merapati sepupu merangkap sahabatnya itu lalu dengan selamba menekan lengan Luke yang terluka.
"Sakit, gila." Kaki Luke naik menendang peha Brandon dengan geram.
"Ha tengok itu. Beria kata tak sakit. Padahal sakit." ujar Brandon lalu melepaskan tawanya.
"Kalau kau tekan macam itu, memanglah sakit." dingin Luke bersuara.
Brandon hanya menayang wajah mengejek saja. Suka menaikkan amarah Luke.
Gigi diketap rapat apabila melihat tingkah Brandon yang menyakitkan hati itu. Kalau dapat sahabatnya yang seorang ini, sudah lama dia tolak dari tingkat dua ini.
"Brandon." perlahan saja Luke memanggil. Keluhan berat dilepaskan.
"Asal? Kau okey, tak?" soal Brandon risau apabila mendengar keluhan Luke itu.
Luke sangat jarang mengeluh sebegitu. Dirinya menjadi risau jika segalanya berkaitan jejaka itu. Hanya Luke satu-satunya sahabatnya yang dia punya. Jika bukan Luke, mungkin dia sering bersendirian.
"Aku tak boleh tahan diri aku. Aku rasa nak merokok saja." luah Luke perlahan.
Brandon terdiam. Dia tahu Luke cuba untuk berubah. Dengan itu, sekaligus lelaki itu perlulah berhenti untuk merokok secara mendadak. Sedangkan selama ini Luke sering merokok. Itu sudah menjadi rutin hariannya.
"Mungkin sebab kau terus berhenti macam itu, jadi kau masih tak biasa." jelasnya sambil menatap Luke yang mendiamkan diri.
"Aku tahu kau tertekan bila keluarga kau nak kau jadi lebih baik. Sebab itulah kau merokok tapi Luke...jangan paksa diri kau sampai macam ini sekali. Kau seksa diri kau sendiri. Ubah perlahan-lahan. Bukan secara mendadak macam ini." pesan Brandon lembut.
Luke tidak pula membalas. Dia hanya memilih untuk mendengar. Brandon benar-benar memahaminya walaupun dia tidak meluahkan segalanya.
"Manusia itu tak sempurna. Sifat manusia itu sering melakukan kesalahan." sambungnya.
YOU ARE READING
The Stupidos 2 | The Shadow Bones
Teen FictionTeen Fiction ' Humor | on going Season 2 || The Stupidos Series ••• Luke Harvey - Dia seorang lelaki yang mempunyai gaya hidup bebas. Merokok, pergi ke kelab malam dan bergaduh. Semua itu sudah begitu sebati di dalam hidupnya. Ada sesuatu yang disi...