"kesabaran bagi mencari yang benar."
"DASAR Ryza bangang, penakut panggil senior belasah kau. eh perangai macam syaitan bertopengkan manusia sia dia tu, ya Allah sakit hati aku." ujar Aiman sambil mengelap sisa darah di hujung bibir Nazim. Nazim yang terduduk lemah di katil dorm hanya tersenyum hambar."dahla tu, Man."
"dah apa Im? JANTAN SIAL TU PATUT KENA BELASAH DENGAN KETUA WARDEN KAU TAHU TAK? APA BAHALOL SANGAT SETTLE KAU DENGAN KUASA ABANG ABANG TU?" Aiman mendengus kuat. diletakkan tisu berdarah itu, sebelum mengambil minyak dan menyapukan di kawasan lebam di lengan Nazim.
"kenapa kau tak lawan balik, Im?"
"untuk apa, aku tak nak terlibat dalam kes. silap hari bulan, bukan nama aku je yang naik, nama keluarga aku pun naik sekali. taknak la macamtu." balas Nazim. sesekali dia mendesis, luka yang pedih itu betul betul menyakitkan.
"Esya? kau dah bagitahu dia?" soal Aiman sambil melekatkan beberapa plaster di luka Nazim.
lelaki itu menggeleng laju.
"anything but that. Esya kalau tahu, mesti dia marah." kata Nazim, meredupkan pandangannya ke arah plaster plaster di lengan.
"haih, payah betul kau ni Im. the things you do to Esya." Aiman melekatan plaster yang terakhir sebelum mengemas ubat ubatan yang berselerak itu, masuk semula ke dalam peti pertolongan cemas.
Nazim tersenyum lagi.
"untuk dia, aku mati kena belasah pun takpe." ucapan Nazim itu mengundang satu tamparan halus di pahanya. Aiman menjeling ke arah sahabatnya yang satu itu.
"mati mati jangan sebut. aku cili mulut ko kang." katanya sebelum bingkas bangun dari katil. Aiman menyimpan peti itu dengan cermat di rak khas dorm.
sedang mereka berbual, Ryza masuk dengan selamba. dia bahkan tidak mempeduli kehadiran Nazim yang merenungnya dari katil.
Aiman mengetap bibir, menahan sabar.
"Nazim, kalau kau tak puas hati dengan seseorang, jangan panggil senior macam tolol pengecut. takut nak depan sorang sorang buat kau nampak lemah. ya, Im?" perli Aiman.
ambik kau, puas hati aku.
Ryza mematung di tempatnya. dia mengeluh perlahan, menghempas pintu loker sebelum mengatur langkah ke tempat Nazim.
"aku ada offer."
Nazim yang masih sakit itu terkejut melihat Ryza berdiri di hadapannya. dia tidak berkata apa apa selain menatap mata Ryza dengan curiga.
Aiman segera bergegas menuju ke tempat mereka berdua sebelum terjadi apa apa.
"kalau kau taknak kena pukul macam tadi, kau bagi Esya dekat aku." kata Ryza.