Hoofdstuk 39

999 16 3
                                    

"Oh, kijk daar vliegt een vliegtuig." Met mijn vinger wijs ik naar het vliegtuig dat boven ons vliegt. Het vliegtuig vliegt net tussen een paar wolken in, waardoor hij nu goed te zien is. Ik verplaats mijn hoofd een klein stukje op Matthy zijn borst en hoor hem zachtjes wat hummen. Na het eten zijn we samen op het kleedje gaan liggen dat Matthy op de steiger heeft neergelegd. Onze ogen zijn gericht op de lucht boven ons. "Als je naar die wolken kijkt, wat zie je dan?" Zegt Matthy en ik volg zijn vinger die naar een paar wolken wijst. "Uhm?" Ik haal mijn schouders op. "Een bal of een hoofd van een geit." "Een geit?" Grinnikt Matthy onder mij. Ik draai mijn hoofd een beetje richting hem en kijk hem aan. Ik knik overtuigd mijn hoofd. "Ja, als je deze lijnen volgt dan lijkt het net een kop van een hoofd." Zeg ik wijzend met mijn vinger in de lucht. "Het is eerder een schaap." Zegt Matthy. Ik ben begin zachtjes te grijnzen en kan een kleine grinnik niet tegenhouden. "Wat?" Komt er onschuldig uit Matthy zijn mond. "Hij lijkt dan wel een beetje op jou, lammetje." Grap ik en deins een stukje naar achteren om Matthy zijn reactie te bekijken. "Hé, dat is niet aardig." Voor ik het weet buigt Matthy zich over mij en prikt met zijn vingers in mijn zij. "Stop." Al snel gaan zijn vingers over tot kietelen en probeer ik met mijn armen en benen hem van me af te krijgen. Uit mijn mond komen allerlei woorden om er hopelijk voor te zorgen dat hij stopt met kietelen.

Lachend en puffend liggen we een minuut later weer naast elkaar op het kleedje. "Wat is jouw achternaam eigenlijk?" Vraagt Matthy als ik mijn hoofd tegen zijn schouder aan leg. "Heb ik dat nooit verteld?" Komt er verbaasd uit mijn mond. "Nee." Antwoord Matthy. "Ik heet Versteeg met mijn achternaam." Vertel ik hem en ik hoor hem zachtjes mijn achternaam herhalen. Onbewust gaan mijn eigen gedachten naar onze achternamen. Wat nou als ik zijn achternaam achter mijn voornaam plak? 'Fenne het Lam' spookt er door mijn hoofd heen. Ho, wacht! Stop Fenne! Stop! Je loopt echt veel te hard van stapel. Dit is de eerste date samen met Matthy. Jullie hebben niet eens een relatie en je denkt er nu al aan om zijn achternaam aan te nemen. Dit kan echt niet. Een zachte zucht verlaat mijn mond als ik mijn hoofd heen en weer schud.

"Waar denk je aan?" Ik schrik op uit mijn gedachten als ik Matthy hoor praten. Ik verschuif mijn hoofd een kleine stukje zodat ik hem in zijn blauwe ogen aan kan kijken. "Niks." Zeg ik onschuldig. Ik ga hem echt niet vertellen waar ik net aan dacht. Met een gefronste blik kijkt Matthy me aan. "Moet ik het weer uit je kietelen?" Matthy steekt zijn rechterhand al in de lucht. Snel schud ik mijn hoofd. "Wat gaat er dan om in dat mooie hoofdje van jou?" De vingers van Matthy kriebelen zachtjes in mijn haren. Met blozende wangen verbreek ik het oogcontact. Snel bedenk ik een klein smoesje, zodat ik Matthy niet de waarheid hoef te vertellen.

"Ik dacht aan hoe rustgevend het hier is." Ik laat een kleine stilte vallen voordat ik verder praat. "En hoe fijn ik het vind om hier samen te zijn." Zeg ik met een grote glimlach op mijn gezicht. Zijn lippen voel ik op mijn voorhoofd, waarna hij zachtjes fluistert; "Ik vind het ook heel fijn." Een comfortabele stilte volgt waarin we allebei genietend naar de lucht staren. De wolken vliegen in een langzame vaart voorbij. De vogeltjes fluiten zachtjes boven ons in de takken van de bomen die iets verderop staan.

Ik til mijn hoofd een stukje omhoog, kijkend naar Matthy. Hij was zo stil dat ik even wilde kijken of hij niet al in slaap was gevallen, maar niets is minder waar. Met zijn zeeblauwe ogen kijkt hij naar mij, zijn ogen branden nog net niet op mijn gezicht. 1 seconde lang vliegt er een betrapte blik in zijn ogen, maar die verdwijnt al snel. Met de seconde groeit zijn glimlach. Ik verstop mijn blozende wangen in zijn borst. Alleen zijn blik laat me al blozen. Mijn haar dat ondertussen ook over mijn gezicht heen was gevallen, wordt door de hand van Matthy achter mij horen gehaakt, waarna ik twee vingers zachtjes onder mijn kin voel drukken. Zijn vingers laten mijn kin iets omhoog tillen, waardoor ik hem wel moeten aankijken. Zijn ogen blikken snel naar mijn lippen en dan weer terug naar mijn ogen. Ik kopieer zijn bewegingen en kijk ook kort naar zijn lippen. We brengen onze hoofden een stukje dichterbij totdat onze lippen elkaar zachtjes aanraken. Ik verplaats mijn hand naar zijn nek. De kus wordt langzaam omgezet tot in een zoen. Onze tongen vinden elkaar en dansen samen op hetzelfde ritme.
Met een versnelde adem en snel kloppend hart trek ik me terug uit de zoen om nieuwe zuurstof in mijn longen te laten zuigen. Met een tevreden zucht leg ik mijn hoofd weer terug op zijn borst en speel zachtjes met stof van zijn t-shirt.

Better Together/ Matthy het Lam Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu