Nellysha berdiri di rumah dihadapannya ini. Rumah Haider, setelah bergaduh rumah siapa yang dijadikan pilihan untuk membuat kerja sekolah akhirnya semua bersetuju untuk buat kerja kumpulan di rumah Haider.
flashback"Apa kata esok lepas sekolah kita buat." tanya Haider memberi cadangan. "Ok juga, nak buat kat rumah siapa?" tanya Aurora pula. "Rumah aku tak boleh." jawab Nellysha laju. "Asal pulak?" Haider pula bertanya. "Kau tak yah sibuklah nak tahu." jawab Nellysha dengan pandangan tajam.
"Dah lah tak yah gaduh. Kita buat rumah kau lah Haider." Harraz menjadi orang tengah meleraikan pergaduhan antara Nellysha dan Haider. Diorang dua ni tak boleh jumpa, sekali jumpa habis dunia!
"Asal rumah aku pulak!?" "Ehh dah, tak yah nak gaduh sangat. Aku bagi pelempang sorang satu karang. Esok rumah Haider, pukul 3, bawak barang yang kau rasa berguna untuk kerja kita. Setel!" jawab Aurora pula yang dari tadi lagi diam.
flashback end"Eh dah sampai rupanya. Kawan Haider kan? Nellysha Amani?" tanya Datin Hana. Dia ingin keluar menyiram pokok, tau-tau jer ada orang depan pintu. "Haah, datang nak buat kerja kumpulan. Macam mana aunty tahu nama saya?" Soal Nellysha kehairanan.
"oohh aunty dengan mommy kamu kawan baik waktu sekolah menengah dulu, aik takkan kamu tak ingat aunty kot?" jawab Datin Hana sambil tersenyum manis. "hehe sorry aunty." Nellysha senyum kekok ke arah Datin Hana 'memang tak ingat pun' jawab Nellysha dalam hati.
"haa masuklah dulu, aunty panggilkan Haider kejap." Datin Hana meluru naik ke tingkat atas. Nellysha duduk di sofa ruang tamu. 'aunty tu baik, apesal anak dia perangai cam babun' tanya Nellysha dalam hati sendiri.
Selepas beberapa minit, Datin Hana turun diikuti Haider dari belakang dengan tangan diseluk ke dalam poket seluarnya. "Nellsyha tunggu kejap, aunty buat air." jawab Datin Hana sebelum meluru ke dapur.
Haider pula duduk di sofa bertentangan dengan Nellysha. "mana yang lain?" tanya Nellysha selepas beberapa minit mereka hanya diam. Haider hanya mengangkat bahunya. "belum sampai."
Nellysha melirik ke arah jam tangannya. "kata pukul 3, 3.30 pun tak nampak muka lagi" kata Nellysha berbisik, hanya untuk dirinya sahaja dengar. Jangan kata diorang tak datang, aku dahlah tak boleh kalau berdua jer dengan mamat ni.
"Kau bawak apa jer?" tanya Haider setelah lama dia senyap memerhati. "Uhmm, aku bawak alat tulis ngan laptop" jawab Nellysha. "Kau buat kerja betul-betul, kerja kumpulan ni 30% untuk markah periksa kita." suara Haider naik satu oktaf. "Chill lah, emo apesal? entah-entah kau nanti yang tak buat kerja, curi tulang!" balas Nellysha. Mamat ni kenapa tiba-tiba marah aku!?
"Takdelah, sebab markah kau kan bawah aku. Aku takut kalau kau takde markah ni nanti result kau corot. Aku kalau takde markah ni result aku pun still bagus. Kan?" jawab Haider dengan senyuman sinis. Saja nak tengok reaksi perempuan ni macam mana.
Telinga Nellysha berdesing mendengar kata-kata Haider tadi. 'Tch, acah terpaling hebat. Kau tunggu kau corot nanti, aku orang pertama yang gelak' jawab Nellysha dalam hati. "Serious lah? pastu kau nak aku buat apa?" jawab Nellysha pura-pura terkejut kemudian menjeling Haider. Haider tergelak kecil mendengar jawapan Nellysha. Puas hati dia!
"Apa yang diborakkannya tu? macam bergaduh dah dengar." Datin Hana yang dari dapur datang ke ruang tamu dengan menatang sedulang air. "Takde pape, borak-borak biasa jer" jawab Haider dengan senyuman tipunya. Nellysha senyum kepada Datin Hana dan kemudian mengubah riak apabila dia terpandangkan Haider
*Kring kring.*
Telefon haider berbunyi apabila orang bernama Harraz mendailnya "hello haa bila ko nak sampai? da pukul 3:45pm ni ko jangan kate ko tak datang, tanak aku duk dengan perempuan ni lama-lama" kata Haider selepas mengamgkat telefon nya "lek arghh jangan marah bro actually macam mana kau tahu aku tak datang aku busy la takle datang" jawab Harraz tanpa rasa bersalah. Haider mengeluh "ehh asal last minit kau bagitahu ape punye kawan..."
Tidak sempat Haider memaki kawanya, Harraz terus tutup telefon selepas berkata "ok byee..." Haider dengan muka marah nye cuba bersabar sebab depan perempuan so kena stay cool...
*tok tok tok*
"haishh, oi sha pergi bukak pintu." pikiran Haider serabut sampai dia lupa yang Nellysha tu tetamu "ehhh kau la bukak, kau tuan rumah asal aku pulak" Nellysha menjeling kearah lain 'dahlah tiba-tiba suruh aku apa kau pikir aku kuli batak kau ke?' nellysha cakap dalam hati sambil menyilang tangany ke dada.
"ciss" Haider berjalan ke arah pintu utama rumahnya. "cak!! Suprise your future friend is here~" Harraz menutup muka menggunakan tangannya lalu mambuka sambil tersenyum yang menampak kan gigi. "heh ape kau pikir sweet ke?" Haider menggulingkan mata nya ke atas dan membuat muka menyampah. "Hye, baru sampai ke?" Aurora yang berada di depan pagar sambil memegang file ditangannya menyapa harraz.
'Shit, kenapa makin aku tengok die ni makin lawa' Harraz berkata dalam hati sampai tenganga bila disapa oleh crushnnya."tutup mulut nanti masuk lalat" Aurora datang ke arah mereka berdua. "Ni la janji melayu kate pukul 3 ni da pukul 4" Haider cakap dalam keadaan yang agak marah. "Excuse me aku melanau ok bukan melayu." Aurora cakap sambil melibas rambut nya yang cantik tu. "ammm bukan same jeke? dua dua manusia jugak." Harraz yang berdiam diri tadi turut bersuara.
"Hello sikit, lelaki perempuan sama ke? Takkan." akhirnya Harraz dan Haider mengalah dengan Aurora. Yelaa kalau lelaki gaduh dengan perempuan confirm perempuan menang, tapi kalau perempuan dengan perempuan? hmm confirm world war 3 muncul. "hehe anyeong sha" Aurora datang ke arah Nellysha lalu duduk die sebelahnya
"Hyee" Nellysha menjawab sambil melihat telefon pintarnya. "Cikgu bagi kita tajuk apa?" Nellysha membuka soalan. "Heh tula kau tidur je kerja cuba jadi macam aku ni rajin sebab tu la selaalu dapat top 1." Haider memandang ke arah Nellysha dan cakap tanpa ada perasaan.
"eh tak sekarang ni ape masalah kau nak kata aku pemalas itu ini?" Nellysha yang tadi membuat kerjanya terus berhenti kerana bengang dengan haider yang merendahkannya. "Rilek laa memang fakta nak buat macam mana?" Haider memandang Nellysha dengan senyuman sinis.
"dah la tu, bila nak buat kerja ni kalau koranng gaduh" Aurora cuba memberhentikan mereka berdua dari gaduh nanti karang habis satu dunia hancur kalau dorang gaduh "hmmp betul tu." Harraz turut menyertai Aurora memberhentikan mereka "diam la kau!!" Aurora memandang ke arah Harraz maybe pikir yang Harraz tu cuba mengejek nya kot "ok pretty!!"
Skip"Bye guys esok jangan lupa google meet pukul 3:00pm" Harraz menjerit sebelum keluar dari pagar rumah Haider "tak sedar diri." Haider bercakap sambil menggelengkan kepalanya dan kembali masuk ke dalam rumah.
*tok tok tok*
"Ishh sape pulak datang malam malam macam ni?" Haider datang ke arah pintu. "Amm haider, buku nota aku tertinggal boleh tak kau tolong ambikan?" Nellysha bertutur dalam keadaan sopan. Yelaa kalau tiba tiba sergah karang kene marah dengan Haider sebab tak reti malu.
"Ciss kau rupanya kejap aku amik." Haider berjalan ke arah ruang tamu. "Nah amik. But aku terbaca sikit buku kau and yah kau betul-betul benci aku, why? aku terlebih hensem ke? sampai kau benci kat aku." Haider membuka buku Nellysha dan membacanya. "yes, i hate you." Nellysha masih memandang kearah haider yang membaca notanya without permission. "why?" Ringkas Haider menyoal Nellysha. "none of your bussines." Nellysha merampas buku yang dipengang Haider dan berlari keluar pagar rumah haider.
"Ciss"
TBC
YOU ARE READING
Enemy to Lover
Teen Fiction-Haider Fahreen- Seorang jejaka yang popular di sekolahnya dan handal dalam bermain badminton. Juga bagus dalam akademik dan mendapat Top 1 serta menjadi pelajar contoh di sekolahnya. Disebabkan pencapaiannya, dia suka melihat Nellysha kalah di sisi...