Berhenti

1.6K 87 33
                                    

"Aku ingat nak berhenti merokok la" Mohamad Sabri memulakan bicara.

"Bagus tu! Aku ada kawan, nama dia Ahmad Raziqin. Dah 21 orang perokok dia berjaya tolong hentikan. Tapi cara kampung la" Balas sahabat Mohamad Sabri, Alang.

"Betui ka ni Alang? Nanti bawak aku pi jumpa dia please." Mohamad Sabri berkata, seolah merayu.

"Ok boleh." Alang terus menyanggup on the spot.

Esoknya dikontotkan cerita, maka mereka pun pergi ke rumah Ahmad Raziqin untuk meminta bantuannya.

"Jadi kamu ni memang dah nekad nak berhenti la? Sanggup buat apa saja?" Ahmad Raziqin bertanya kepada Mohamad Sabri sebelum mereka memulakan ritual.

"Ya, saya sanggup." Jawab Mohamad Sabri ringkas.

"Baiklah, kamu ada bawak rokok?" Tanya Ahmad Raziqin.

"Ada." Jawab Mohamad Sabri.

Alang pula hanya duduk ditepi untuk melihat ritual tersebut. Di dalam hatinya ada sedikit rasa kagum, namun ada sedikit risau kalau-kalau ritual itu tidak berjaya membantu sahabatnya, Mohamad Sabri.

"Ikat riben kuning ni di puntung rokok. Nyalakan rokok ni dan pergi ke arah pokok pisang sana. Yang dihujung rumah tu. Jangan pusing belakang walau apa pun yang berlaku. Bertabahlah dan kuatkan semangat." Ahmad Raziqin memberikan arahan kepada Mohamad Sabri sambil menunjukkan pokok pisang yang terletak lebih 250 meter dari tempat mereka berdiri.

Mohamad Sabri mengangguk cemas namun terus menyalakan rokok yang dikira sebagai rokok terakhir yang akan dihisapnya. Kemudian dengan hisapan pertama dia terus melangkah dengan yakin ke arah pokok pisang tersebut. Dia nekad. Dia harus berhenti walau apa pun yang terjadi!

Dalam 100 meter pertama, Mohamad Sabri tidak merasa apa-apa yang ganjil atau ajaib. Namun setelah hampir 200 meter tiba-tiba Ahmad Raziqin menjerit dari tempat dia berdiri.

"BERHENTI!"

Mohamad Sabri terus berhenti. Dalam hatinya gundah memikirkan adakah dia telah melanggar apa-apa pantang larang ritual tersebut. Peluh mula merecik di dahinya.

Alang juga memerhatikan peristiwa itu dengan berdebar-debar.

Lalu Ahmad Raziqin pun berkata,

"BAGUS! Kamu adalah perokok ke-22 yang telah berjaya diberhentikan. Tahniah! Sekarang kamu berdua boleh balik dan pergi melingkup. Bodoh betul percaya benda-benda khurafat!"

Lalu Ahmad Raziqin pun berlalu pergi sambil mendendangkan lagu "Hantu atau Buaya" yang dipopularkan oleh Nanasheme.

"Babi." Getus hati Mohamad Sabri sambil tertunduk. Asap rokok berkepul-kepul ke udara.

Alang hanya mampu melutut sambil mengalirkan airmata melihat situasi itu.

TAMAT

Nasi Kandar Cerita CampurWhere stories live. Discover now