Ada juga tidak boleh

2.1K 105 0
                                    

Kalau mereka boleh , aku pun boleh . Begitulah prinsip hidup yang dipegang oleh seorang pemuda . pantang dicabar , dia akan menyahut apa juga cabaran yg dihadapkan kepadanya .

Suatu hari dia hendak menyeberang sebatang sungai . Malangnya , tiada jambatan atau titi yg boleh digunakan .
Dia berlegar-legar di sepanjang tebing mencari ikhtiar untuk menyeberang . Tiba-tiba dilihatnya sebatang kayu kecil merintangi sungai itu dari tebing sebelah sini sehingga ke seberang sana .

Bolehkah aku menyeberang dengan menjadikan kayu sekecil ini sebagai titi ? Dia befikir .

Tiba-tiba dia terpandang sekumpulan semut sedang merayap di atas batang kayu itu . Lantas dia mendapat idea . jika berpuluh-puluh ekor semut itu boleh meniti di atas batang kayu itu , Mengapa aku tidak boleh ? Bukan kah aku cuma seorang ? Kalau mereka boleh , aku pun boleh . Begitu detik hatinya .

Tanpa berlengah-lengah lagi , dia pun melangkah di atas batang kayu yg kecil itu . DEBUS !! Dia jatuh ke dalam sungai ..

_______________________________________

Pengajaran : ukur baju di badan sendiri . Meneladani org lain tidak salah , tetapi perlu diseimbangkan dengan mengenal diri sendiri terlebih dahulu . Ini akan mengelakkan diri kita daripada bersikap sama ada terlalu yakin atau tidak percaya akan diri sendiri .

Tak Lawak PunHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin