BAB 5

2.6K 103 2
                                    

Alisya P.O.V.

Bosannya kelas aku ni. Takde orang pun nak layan aku. Pensyarah kelas ni pun satu jugak lambat sangat nak masuk kelas aku ni. Eh,ada orang tepuk bahu aku? Siapa pulak ni? Baik aku pandang belakang. Nanti dia cakap aku ni sombong pulak.
"Hello,saya Qisya. Awak?" Tanya perempuan itu.
"Err,saya Alisya. Awak student kelas ni ke?" Aku tanya dia balik.
"Ya,saya student kelas ni. Duduk sebelah awak je. Saya nak bagitahu awak ni. Dekat kelas kita ni awak kena bersabar sikit. Boleh tak? Sebab kelas kita ni semua lelakinya hensem tapi perangai mereka semua macam buaya. Terutamanya si Fariz. Pantang nampak perempuan. Lainlah kalau si Iman tu. Dia rajin,baik hati,tak playboy dan yang paling penting dia adalah salah satu murid harapan yang paling tinggi kat sekolah ni. Ada juga yang mental sikit macam si Rafael tu. Tu lah Rafael." 'Ish panjangnya minah ni bercakap. Siap tunjuk-tunjuk lagi tu. Tapi semua ceritanya interesting sangat.
"Woi,cikgu baru dah sampai. Cepat duduk. Dia bawa guru besar sekali." Jerit seseorang di belakang ku. Boleh pekak aku kalau duduk kat sini. Bunyi tapak kaki seseorang menuju ke kelas dapat didengari kerana kesunyian yang sangat sunyi di dalam kelas ku ini.
"Selamat pagi kelas." Kata pengetua tersebut. Kami pun menjawab kembali.
"Maafkan saya ya. Cikgu silakan masuk."kata guru besar kepada seseorang.
"Baiklah" seseorang menjawab dari luar kelas tersebut. Macam pernah aku dengar suara ini tapi dimana ya? Akhirnya lelaki tersebut masuk ke kelas kami. DIA PENSYARAH BARU KELAS NI?!?!

—_—_—_—_—_—_—_—_—_—_—
ASHRAF P.O.V.

Aku memasuki kelas tersebut. Orang yang pertama aku nampak ialah seorang mak nenek iaitu Alisya. Kenapalah aku perlu mengajar mak nenek ni? Dah lah degil. Pengetua menyuruh aku untuk memperkenalkan diri.
"Nama saya Ashraf Zakuan. Pensyarah baru di universiti ini." setelah aku berkata begitu, pengetua meminta izin untuk keluar. Cia,macam bos pulak aku ni. Hehe.
"Boleh saya berkenalan dengan awak semua?"
Semua orang dalam kelas tu diam kecuali seorang budak lelaki ni.
"Anything for you Sir. Kalau Sir minta emas sekalipun saya akan bagi Sir." Memang dia ni ada mental lah.
"Ok. Siapa nama awak?" Aku menunjuk kepada lelaki yang menjawab pertanyaan ku tadi.
"Nama saya Mohd Rafael Sir. Tapi orang panggil saya lelaki paling kacak Sir" kata budak tu lagi.
"Tapi kalau saya panggil awak Rafael boleh kan?" Aku bertanya. Selepas itu dia menunjukkan tanda hormat kepada ku. Baik aku kacau si Alisya. Tapi sebelum tu baik aku tanya yang sebelahnya dulu.
"Mmm. Awak. Saya nak awak perkenalkan diri awak." Raut wajahnya kelihatan terkejut. Bukannya aku tengking dia pun.
"Saya Nur Aqisya. Tapi orang panggil saya Qisya." Katanya. Singkat sangat tapi tak kisahlah. Mungkin dia ni orang yang pemalu kot. Yang penting si Alisya ni. Mari kita dengar penerangannya.
"Okey,sekarang saya nak yang sebelah awak tu perkenalkan diri." Hehehe. Let see her reaction.
"Nama saya Nur Alisya. Tapi Sir boleh panggil saya Alisya. Saya sebenarnya budak baru dekat sini. Baru hari ni masuk." Keterangan lengkap. Hahaha. Mari kita tanya dia lagi.
"Sebelum ni ka.. Eh, awak belajar kat mana?" Hehe. Kekok pulak nak guna saya awak.
"Sebelum ni saya belajar kat Singapura. Saya pindah kat sini sebab saya nak dekat dengan keluarga." Ooh. Ada aku tanya kenapa kau pindah kat sini?
"Okey. Sebenarnya saya tak suka tangguh-tangguh pelajaran ni. Jadi kita akan belajar....." siapalah yang menyampuk ni....
"Alah cikgu. Takpe lah." Ish-ish. Rafael-Rafael.

******************************
Alisya P.O.V

Alahai,penatnya.
"Woi,Rafael,Qisya. Tunggulah aku." Baru satu hari kenal,dah rapat.
"Korang nak pergi mana?" Aku tanya kat diorang.
"Kami nak pergi sana. Kau nak ikut?" Kata Rafael sambil menunjuk perpustakaan.
"Tak apalah. Aku nak pergi kantin. Lapar..." aku pun berlalu pergi ke kantin. Tiba di kantin,aku membeli sedikit makanan dan duduk di meja kosong. Waktu tu sebenarnya dah takde kelas. Boleh balik rumah. Tapi aku lapar sangat. Jadi lepas makan baru aku nak pulang. Waktu aku ingin menyuapkan sandwich yang baru sahaja aku beli, adalah pula mambang yang kacau aku.
"Kau ni kenapa? Nak...." waktu aku pandang belakang, rupa-rupanya mambang mamat poyo lah.
"Ada apa?" Aku tanya kat dia. Lepas tu,terus dia tunjuk telefonnya. Kau ingat aku nak sangat ke tengok telefon kau. Oh,mesej dari mak rupanya.
'Nanti lepas habis mengajar tu, pergi beli cincin nikah dengan Alisya. Ok? Mesti ada! Nanti mak nak tengok...' alah.
"Alah, nantilah. Aku nak makan dulu. Aku lapar ni.."

******************************
Ashraf P.O.V

Ish, mengada-ada.
"Cepatlah,tadi tak nak makan..." aku menyindir.
"Macam mana aku nak makan? Aku baru aje nak masukkan sandwich ni dalam mulut aku,tapi ada mambang depan mata aku menganggu." Ish,budak ni.
"Menjawab aje tahu. Cepatlah. Aku tunggu dekat kereta." Kalau aku duduk lama kat sini,boleh bawa maut. Aku pun pergi ke arah kereta.

.....After 15 minute.....
Alisya P.O.V.

Ish, mana dia parking kereta ni. Tadi kat sini, sekarang dah hilang dah. Nak telefon tapi mamat ni tak bagi nombor lah pulak. Hah, tu pun dia.
"Kau parking kat mana hah? Penat aku cari" buat penat orang je...
"Bagi telefon kau. Aku nak masukkan nombor aku." Bagi jelah telefon kau. Apalah dia taip tu.
"Nah. Lain kali telefon aku kalau kau nak tahu aku kat mana ke, rindu ke telefon lah." Ish poyo.
Nak tengok juga apa nama dia tulis kat telefon aku ni....
'My Husband'. Gila ke apa mamat ni!!! Takpe lah.

Mrs Tomboy Suka Mr SweetWhere stories live. Discover now