Bab 13

4.4K 98 0
                                    

TANGAN yang sedikit menggigil Teja kawal sebaik mungkin. Hah! Sudah... Tadi okey aje. Apa pasal tiba-tiba gugup pula? Dah macam pesakit Parkinson aje! Dada pula rasa macam nak meletup. Nak pula bila terpaksa melawan renungan garang dari sepasang mata Uqail yang seakan-akan mahu tembus ke dasar otak.

Adeh! Janganlah pandang saya macam tu, Encik Uqail! Tumpah air ni kang. Gila punya tajam. Kalah sabit tok ayah! Relaks, Teja... Mustahil orang sakit macam ni pun kau dah gelabah puyuh! Hati Teja bermonolog sendiri.

Huh! Mahu dia tak gelabah puyuh. Uqail pandang dia macam tak pernah tengok orang. Macam nak keluar cahaya halilintar daripada mata tu! Mulalah Teja rasa cuak. Risau kalau mamat Benggali karpet ni tiba-tiba memetir macam semalam. Boleh tertanggal telinga! Orang sakit ni kan mood tak dijangka. Kalah angin monsun! Boleh terbalik banglo mewah ini.

"Kenapa kau datang?" tanya Uqail dengan sombong dan kasar. Wajah menyampah ditayang. Terlupa dengan apa yang dibualkan dengan neneknya semalam. Hati tiba-tiba rasa berasap! Nak meletup.

Mati lamunan Teja. Terperanjat! Semangat yang berkobar-kobar terus mencicit lari. Tapi sempat juga bibirnya menghadiahkan senyum manis untuk Uqail walaupun dia tahu mimpi sianglah kalau lelaki itu nak balas balik. Tarik muka tapai tak jadi lagi ada.

Sebenarnya... Teja tak tahu macam mana nak menjawab soalan Uqail. Silap jawab kang ada pula yang kena libas dengan gelas. Yang setepek kat dahi ini pun belum tanggal, tetiba tambah setepek lagi. Walaupun dia tak secantik model USA, tapi dia masih sayangkan wajah yang dianugerahkan Allah. Bersyukur seadanya dengan anugerah yang Allah kurniakan. Wajah tak cantik ini pun ada yang kecewa menonggeng tau!

"Aku tanya, jawablah! Kau pekak ke apa? Sejak bila kau jadi bisu?" marah Uqail. Tak puas hati bila Teja diam.

"Semalam bukan main pot-pet, pot-pet. Bukan main berapi mulut tu. Meletup-letup kau sound aku. Apa pasal pula hari ni kau diam? Nak tunjuk baik depan nenek ke? Hipokrit betul!"

"Uqail... Cuba cakap elok-elok. Tak baik, cu..." tegur Toh Puan Aminah. Lengan Uqail ditampar lembut. Dia tak berkenan dengan bahasa kasar Uqail.

Dalam kalangan cucu-cucunya yang ramai, Uqail adalah cucu yang paling rapat dan manja dengannya. Seorang yang peramah dan mudah mesra. Tak mudah melenting kecuali ada sesuatu perkara yang membuatkan Uqail benar-benar meletup. Memang Uqail akan naik hantu dan menggila tak ingat dunia.

Bukan itu sahaja, cucunya ini juga seorang yang tampan dan bijak. Semua pakej jejaka idaman Malaya ada pada Uqail. Sebab itu Toh Puan Aminah tak hairan kalau gadis-gadis di luar sana tertarik dan terkejar-kejarkan Uqail. Nasib baiklah Uqail tak seligat dan sebuaya si adik. Kalau tidak, tak tahulah berapa ramai stok koleksi teman wanita Uqail.

Itu satu sikap yang Toh Puan Aminah puji dengan cucunya. Walaupun Uqail seorang yang suka bersosial dan berhibur, tapi cucunya itu seorang pencinta sejati. Sekali Uqail jatuh cinta, selama-lamanya lelaki itu akan cinta. Cinta mati punya! Sikap yang saling tak tumpah seperti arwah suaminya.

"Dengan minah ni nek, bukannya Uqail boleh cakap baik. Buat bengkak jantung Uqail aje. Nampak aje lembut ni, tapi laser nak mampus! Tembak orang ikut sedap mulut dia aje. Tengok macam semalam. Sedap aje dia bahasakan Uqail. Dia ingat Uqail ni budak sekolah rendah ke apa? Langsung tak hormat Uqail. Bukannya dia reti nak jaga hati Uqail! Dahlah buat Uqail keras macam ni. Dia ingat dia siapa?" tembak Uqail. Masih tak puas hati.

Wajah Teja, Uqail renung macam nak telan. Belum pernah dirinya dicabar seperti semalam. Nak pula daripada seorang gadis yang tak dikenali. Berkeping-keping egonya jatuh. Tak sempat nak kutip kembali. Sudahnya dia meletup!

Errr... Terangkat kening Teja. Pergh! Pedas, wehhh... Tak agak-agaklah mamat ni. Mentang-mentanglah depan nenek sendiri. Bukan main sedap mulut awak menembak. Tunggulah nenek awak tak ada nanti. Siap awak! Tahulah saya nak fisio mulut awak tu! Kalau tak ada hutang budi saya dengan awak ni. Memang taklah saya nak hadap wajah awak yang semak tu! Ingat saya suka ke?

Misi Terlajak CintaWhere stories live. Discover now