Kuatkan Semangat!

2.2K 143 16
                                    

Boboiboy baru sahaja selesai menghubungi Kapten Kaizo. "Terima kasih Adudu kerana menolong kami hubungi Kapten Kaizo"

"Hah! Apa kata korang makan cekodok kotak nie, korangkan tetamu Adudu. Jadi, sila lah makan" kata Probe yang baru sahaja keluar dari dapur kecil sambil memegang sebuah dulang berisikan cekodok kotak. "Makan tau, ini khas aku buatkan untuk korang"

"Woi Probe! Apasal dengan kau nie. Dah sah sah dia orang datang ke sini bukan nak melawat kita orang" Adudu membaling sebuah tin cawan ke arah Probe. Cawan itu terkena Probe dan dia terjatuh terbalik. Habis semua cekodok kotak berterabur di lantai. "Adeh, habis cekodok kotak aku"

"Aiyaa.. kesian dekat Probe tue. Penat-penat dia buat untuk kita orang, kau baling dia dengan cawan pula" kata Ying sambil mengutip cekodok kotak itu dan letak keatas dulang tersebut.

"Pedulik apa aku. Hah! Sekarang apa rancang korang?" Boboiboy tiada rancangan untuk seterusnya. "Tak tahulah Adudu, mungkin tunggu Kapten Kaizo sampai sahaja kot"

"Ha ah, kita pun tak boleh nak buat apa dah. Dekat mana dia sembunyikan Fang pun kita orang tak tahu. Kalau kita dapat hapuskan Ratu Lily tue awal-awal, tak mungkin kita akan dapat jumpa Fang" kata Yaya yang sudah hilang semangat. Boboiboy, Gopal, Yaya dan Ying seperti Yaya juga, masing-masing sudah mati akal.

"Isk korang nie. Jangan menyerah kalah"

"Habis tue, kau ada idea macam mana nak pergi cari Fang?" Kata Gopal sambil ketuk-ketuk kepala Adudu. "Tak pun kau pergi hubungi si Ratu Lily gunakan computer kau tue"

"Ratu Lily tue mana ada computer. Dia tue mana reti guna computer. Hebat macam mana pun, buta computer jugak si ratu gila tue. Yang korang nie semua macam dah hilang harapan kenapa?" Boboiboy tak pernah pula melihat Adudu marah macam nie. Ini bukan marah sebab kalah macam dulu-dulu, ini marah lain macam.

"Dah tue, kau ada cadangan ke?" tanya Yaya

"Aku mana ada idea, korang lah yang kena fikirkan sendiri. Nak aku bagi sedar kan korang baru ada semangat ke? Dulu masa Fang dah kena bawa pergi dengan abang dia tue, korang juga yang sanggup mintak tolong daripada aku kan. Terbang ke angkasa, selamatkan Fang. Sama juga masa korang cari Ochobot dekat Pulau Terapung tue" 

Apa yang dikatakan oleh Adudu, memang betul. Lebih-lebih lagi Boboiboy. Demi kawan, dia sanggup bermati-matian menyelamatkan kawan-kawannya

"Takde lah Adudu, bukan hilang semangat. Cuma kali nie, rasa lain macam" Boboiboy tunduk sahaja kepalanya kerana tak nak melihat kawan-kawannya yang dia sudah hilang semangat dan kekuatannya.

"Hah, korang nak tengok aku membebel lagi ke"

"Eh, takpe lah Adudu. Jom lah, kita pergi ke kedai Tok Aba. Mungkin Ochobot ada idea yang bernas untuk kita" kata Yaya "Terima kasih Adudu mengingatkan kami, kami minta diri dulu yea"

Setelah tiba di kedai Tok Aba, terus sahaja Ying bertanya kepada robot comel berwarna kuning. "Macam mana Ochobot, ada idea tak?" Ochobot mula berfikir kerana dia sendiri pun tiada idea. "Sebenarnya, aku pun tiada idea tapi buat masa nie, apa yang korang boleh buat ialah pergi cari tempat Fang disembunyikan dekat Pulau Rintis"

"Aik, itu bukan idea ke?" Kata Ying 

"Errr... hehehe.. itu baru aku fikirkan" Ochobot berasa malu, terus sorok dibelakang meja kaunter.

"Isk kau nie Ochobot. Pulau Rintis nie kan besar. Lagipun dekat mana lagi si ratu gila tue nak sembunyikan Fang, dekat kilang koko ke? Entah-entah dekat sekolah kita aje dia pergi sorokkan si Fang tue" Tak pasal-pasal Gopal kena belasah dengan Yaya dan Ying. "ala korang nie, aku cakap aje"

"Kau nie Gopal. Kalau kita tak mencuba, kita tak kan jumpa dekat mana Fang disembunyikan. Aku cadangkan kita semua berpecah. Gopal kau cari dekat-dekat sini sahaja, aku tahu kau malas nak berjalan jauhkan" kata Yaya yang telah mengambil alih tanggungjawap dalam misi kali ini. Yaya terpaksa memberi kekuatannya kepada Ying dan Gopal kerana Boboiboy sudah hilang semangat berjuangannya. Yaya melihat Boboiboy dari tadi senyap sahaja, seperti mahu bersendirian. Boboiboy setuju sahaja dengan kata-kata Yaya.

Selamatkan Aku!Where stories live. Discover now