BAB 40:Last Chapter

1.3K 57 8
                                    

2 TAHUN KEMUDIAN,

"Ya Allah....Bangg!!!!bangunnnnnnn!!!"teriak Laila kuat sehingga menyebabkan anak kecil nya menangis meraung tak berlagu...

"Ish kamu ni sayang sekali abang cium mulut tu terus pengsan kang..."marah Aiman manja sambil mengusap usap mata nya yang baru bangun tidur..

Laila tersengih mendengar ugutan Aiman..

"hehehe...sorry sorry....you pon satu...dah pukul 7 pagi tahu tak..takbir raya pun dah berkumandang dah tuh rasanya...saya period tak per lah..yang awak tuh lelaki..sunat Solat Hari Raya dah lah kene solat Subuh Gajah..."laju mulut Laila membebel dengan tangannya mendodoikan anak nya yang menangis tadi...

"Yelah yelah...sayang oi...sayang tolong sedia kan baju melayu abang tau..abang nak rushing mandi ni.."

Terus kaki Aiman melangkah laju ke dalam tandas..

Selepas anak nya tenang...Laila menuju ke beg pakaian untuk mencari pakaian raya mereka....

Alangkah terkejut nya dia apabila dia tahu.................................

Riuh rendah suara para mak cik,pak cik,sedara dan anak sedara..boleh dikatakan 'one happy family at village'..ini semua berpunca daripada Sambutan Hari Raya yang menjelang pada hari ini..

Asyik semua kaum kerabat dan keturunan keluarga belah Aiman melaksanakan tugas mengacau dodol,mengacau rendang ayam,memasukan kuih muih beraneka ke dalam baling kaca,duit raya disimpan kemas dalam sampul raya dan macam macam tugasan lagi yang dilakukan oleh mereka..

Aiman,Laila dan anak perempuannya Puteri Airiany Laily yang berusia 1 tahun mengucapkan salam semasa melangkah masuk ke rumah...Mereka tidur di hotel kerana Laila masih malu untuk berhadapan dengan mereka secara mesra..Ini juga kerana kampung Aiman tidak mempunyai bilik yang mencukupi...Adik beradik mak Aiman dah pun mencecah 15 orang..takk campur sepupu sepapat..anak buah...uhh...rimas kut...walaupon kampung Aiman ni sebesar rumah banglo..

Salam mereka disambut mesra dari belakang rumah..

"Waalaikumusalam!!mai lah ke dapur...semua tengah bekerja ni ha..."jerit Nenek Aiman..

Mereka menuju ke dapur dengan memimpin erat tangan puterinya..Aiman memegang tangan kanan..Laila memegang tangan kiri Airi..

"Maaf lah lambat sikit..tadi Aiman bangun lambat.."ujar Aiman

Semua ahli keluarga yang melakukan pekerjaan terbantut sekejap dan mengalihkan pandangan mereka kearah Aiman untuk mendengar butir bicara dari mulut Aiman..memang adab mereka memandang wajah seseorang yang sedang bercakap masa berbual..

Tiba tiba seluruh ahli keluarga terdiam,terkedu dan terpana..(cewah ayat)..

Dan angin pon bertiup sempoi sempoi bahasa...

"Pfftttttt.....ha ha ha ha ha...."bergema ketawa semua sepupu,mak ayah,mak cik,pak cik,nenek dan atuk...

"Baju ape yang kamu pakai ni...???Ya Allah...betul ke hari ni hari raya??ke hari Sukan Malaysia??hahaha.."Mak Aiman masih tergelak melihat pakaian keluarga Aiman..

Cuba bayang kan..time raya2 ni..semua orang seronok pakai baju melayu,kurung baru..tapi Laila dan keluarga...

"Kenapa pakai jersi ni....aduhai..mana Baju Melayu,Baju kurung kamu semua ni..?"soal atuk masih tersengih..

Laila malu malu kucing tetap menjawab pertanyaan atuk nya..

"Aiman.....dia tertinggal beg baju raya kat depan tandas kat rumah lepas buang 'hajat'..baju ni jer yang kami semua sama pattern..jadi kitaorang pakai lah..he he he..tak salah kan kita tukar taste hari raya.."Laila senyum sumbing lalu menyuruh Aiman berpusing ke belakang..

Mamat Nerd♡Minah BrutalWhere stories live. Discover now