bab40-i have to eat this today

52.2K 2.8K 81
                                    

Lima tahun kemudian

(Hoho)

Lipstick warna koral yang dicalit tadi disemak di cermin sekali lagi.

"Allahuakbar nervousnya aku"

Bangunan W holdings yang gah berdiri dihadapannya itu dipandang. Pegangannya pada kotak merah jambu koral itu dieratkan.

"For mama and papa!"

Tangan kecilnya menggenggam penumbuk dan penumbuk itu dilayangkan ke udara.

Tiga tahun Aisya bercenderung dalam bidang perakaunan dan pengurusan.

And for practical, mama dan papa Aisya mencadangkan W holdings yang megah. Tempat mereka berdua sendiri bekerja. Apply sekali terus dapat. Maybe sebab mama dan papa Aisya sendiri sudah lama bekerja disitu. Mrs Khadijah and Mr Muhammad, satu W holdings kenallah!

Aisya mengorak langkah memasuki bangunan itu.
Elevator dimasuki dan butang yang berangka 4 itu ditekan.

Biasan imejnya didalam lif itu diteliti.

"Allahuakbar. Seramnya"

Tiba sahaja elevator tersebut di tingkat empat, mata Aisya melilau mencari Miss Kelly, orang yang bertugas untuk menunjuk ajar Aisya selama enam bulan Aisya bertugas disini.

Sedang Aisya tertunduk-tunduk mencari Miss Kelly, bahunya dicuit.

"You cari I ke?" Tegur wanita yang bersanggul tinggi dan berkaca-mata bulat itu.

Id card yang elok tergantung dia leher jinjang wanita itu dikerling.

Cepat-cepat Aisya berdiri.

"Good morning Miss Kelly, I'm Nur Aisya from University Putra Malaysia, majored in accounting and management"

Badannya ditundukkan 90° tanda hormat.

"Good morning. Oh I see, you are much more polite than I thought. You ni daughter Mrs Khad and Mr Muhammad right?"

Senyuman manis terukir dia wajah Miss Kelly.

"Yes, I am"

Wajah Miss Kelly diperhatikan. Wajahnya bersolek tebal, tapi natural. Keningnya elok terlukis dan bibirnya yang sederhana kecil itu dicalit gincu merah bata.

Damn pretty!

"Ok, jom ikut I" ajak Miss Kelly.

Aisya mengetap bibir. Miss Kelly ni Chinese ke Malay?

Muka macam melayu tapi cakap ada pelat cina sikit. Kulit cerah.

Aisya dibawa ke susunan kubikel meja. So, ini maybe work area?

Miss Kelly menunjukkan satu meja kosong yang memang kosong gila. Kedudukan meja tersebut sangatlah terceruk. Belakang tempat duduknya ada dinding, dikanan tingkap kaca, dikiri meja orang dan dihadapannya juga meja orang.

"This is your table Miss. Electronic device like laptop, USBs and pendrive boleh amik dekat facilities counter. Anything else would you like to know Aisya?"

Ujar Miss Kelly seolah-olah menduga.

'Dia nak test aku ni' kata Aisya dalam hati.

"Ada rules tertentu ke kat sini? I mean rules yang colleagues sini cipta"

Tanya Aisya.

"Holy moly. You are so Khadijah!" Kata Miss Kelly sambil tersenyum.

Aisya tersipu. Eicheh.

"Always pick up the phone"

Aisya pelik.

"What phone? Personal hand phone?"

Soal Aisya.

"Yes, our company tanggung our telephone bills. But only for company calls so don't worry"

"Ohh" melopong mulut Aisya sambil mengangguk.

"This is your id card, always wear it. And, kalau ada apa apa, call me. Also, don't forget to send broadcast message dekat semua number ni"

Sehelai kertas yang dipenuhi nombor telefon pekerja disitu diberikan kepada Aisya.

"Thank you Miss Kelly"

Sebaik sahaja Miss Kelly pergi, Aisya meletakkan kotak yang dipegangnya sedari tadi dibawah meja. Langkahnya disusun menuju ke kaunter fasiliti untuk mengambil apa yang patut.

Skip lunch time.

Tepat jam 12.00 tengah hari, para pekerja W holdings semuanya berpusu-pusu meninggalkan tempat kerja untuk menikmati makan tengahari.

Miss Kelly yang lalu disebelah meja Aisya tergelak kecil.

"Double checking and translating?" Tanya Miss Kelly.

Aisya hanya tersenyum sambil mengangguk.

"Who give her this?" Laung Miss Kelly.

Manusia-manusia yang lalu tadi semuanya terhenti seketika.

"Oh I did" Muaz mengangkat tangan.

"Check her work once again and bagi kat I"

Kata Miss Kelly.

Lelaki itu mengangguk dan mereka semua kembali berjalan.

Miss Kelly memegang kepala aku.

"Show me that you're good like your mother"

Miss Kelly kenyit.

Aisya angkat tabik hormat macam askar Descendants of the sun.

Matanya kembali tertancap pada skrin laptop dan tangannya kembali mencari kesilapan ejaan ataupun grammar.
.

.

.
Usai kerjanya dibereskan, kotak yang diletakkan dibawah meja tadi dibuka.

Wildflower berwarna babyblue dan pastel pink itu diletakkan diatas meja. Bunga itu sudah agak layu dan sudah tidak wangi lagi. Namun masih cantik.

Minyak wangi the red musk yang berbaki beberapa semburan lagi itu dimasukkan ke dalam beg tangannya.

'The wildflower is almost dead,the perfume dah nak habis but I'll still wait'

Getus Aisya dalam hati.

Isi kotak itu diraba-raba lagi untuk mencari coklat sneakers.

Tinggal satu.

Aisya gigit bibir.

"Tak guna lah.. Expired esok. I have to eat it today"

Kata Aisya. Kali ini dia tidak berbisik mahupun berkata dalam hati.

Aisya cuba menahan air matanya dari jatuh. Sedaya upaya.

'Air mata, please jangan jatuh'
.
.
.

So cepat right?







Abang Komander ✔Where stories live. Discover now