BAB 1

338 20 3
                                    

Suasana kampung pada malam hari di awal tahun 90-an itu agak gelap sedikit . Maklum lah masih belum di terangi oleh cahaya lampu jalan di setiap kawasan  Kampung Felda Ayer Hitam, Kluang, Johor itu . Kerajaan Johor pada waktu itu baru mahu membangun jadi hanya kawasan bandar sahaja yang sudah di naik taraf . Semua kawasan kampung di Negeri itu masih belum di naik taraf lagi termasuk kawasan pendalaman . Di tambah pula dengan keadaan cuaca yang agak mendung dan bunyi petir yang sahut menyahut menandakan  hari mahu hujan lebat . Semakin gelaplah kawasan perkampungan itu .

De - garrrr... De - garrr...

   Nek Bi yang sedang melipat kain baju di amben rumah usang itu tiba-tiba sahaja terkejut apabila mendengarkan bunyi guruh dan kilat yang sambung-menyambung itu . "Allahu akbar...!!" Ucapnya agak kuat sambil mengurut-ngurut dadanya itu . Sehingga mampu di dengari oleh seisi penghuni rumah kampung itu . Nek Bi bingkas bangun daripada duduknya itu . Pekerjaan yang sedang dilakukanya itu dibiarkan begitu sahaja . Niat Nek Bi hanya satu dia ingin menutup segala daun tingkap dan daun pintu yang berada di dalam rumah usang itu .

   Nek Bi berjalan perlahan-lahan menuju ke arah daun pintu utama rumah usang itu . Dia menghendap daripada balik daun pintu itu untuk melihat kawasan sekeliling kampung yang di diaminya itu sedari kecil lagi . Mana tidaknya Nek Bi adalah anak jati Kampung Felda Ayer Hitam, Kluang, Johor . Tiba-,tiba sahaja Nek Bi terperanjat apabila mendengarkan bunyi guruh dan kilat yang bersahut-sahutan itu menjadi semakin kuat . "Allahu akbar...!! Allahu akbar...!! Allahu akbar...!!" Ucapnya kuat dek kerana terperanjat sambil tangan kanannya itu mengurut-ngurut dadanya yang semerta terasa pedih itu .

   "Eh... Kalau gelap macam ini... Kampung ni... Di tambah pula angin kencang macam ni... Ini dah nak hujan lebat ni..." Bisik hati kecil wanita separuh usia itu semerta Nek Bi terus menutup daun pintu yang berada di hadapanya itu dengan rapat . Kemudian Nek Bi beralih pula ke arah daun tingkap dan menutupnya dengan rapat .

   Usai menutup daun pintu dan tingkap rapat Nek Bi kembali duduk untuk melipat kain baju yang masih tersisa . Belum pun sempat Nek Bi melabuhkan punggungnya . Tiba-tiba sahaja Nek Bi terdengar suara anak perempuannya menjerit kesakitan tanda mahu melahirkan anak .

Aaaduhhh... Ibuuuu... Aaaduuuh... Sakiiiit iiiibuuuu...

Jerit fara kesakitan . Dalam keadaan dia sarat mengandung anak pertama pun suaminya masih terlalu sibuk dengan urusan pekerjaannya yang tidak pernah akan selesai sampai bila-bila pun .

   Dia hanya tinggal berdua sahaja bersama ibunya di dalam rumah usang itu . Nek Bi bingkas bangun dan berjalan laju ke arah bilik anak perempuannya . Riak wajah wanita tua itu nampak cemas sekali gamaknya .

   "Ya Allah... Dah sampai masa ni... Air ketuban dah pecah ni... Fara tunggu sekejap... Ibu pergi panggil bidan kampung ya... Tahan sikit..." Nek Bi melihat keadaan anak perempuannya yang sedang menahan kesakitan yang amat sangat sebelum bergegas keluar daripada rumahnya untuk pergi memanggil bidan kampung . Dia membonceng basikal tuanya .

   "Ya Allah hai... Engkau kat mana ni... Farid... Isteri kau ni dah sarat... Dah nak bersalin dah... Tapi kau masih sibuk dengan... Segala pekerjaan kau yang entah bila akan selesai... Baliklah Farid... Temankan isteri kau ni bersalin..." Segala keluhan diluahkan oleh Nek Bi . Nyata dia risau akan keselamatan anak perempuan dan cucunya yang bakal lahir .

   Nek Bi mempercepatkan kayuhan basikal tuanya itu . Bukan apa dia ingin segera sampai ke rumah bidan kampungnya yang bernama Bidan sumi .

   Apabila Nek Bi sudah pun sampai di hadapan pintu rumah Bidan Sumi . Alangkah terkejutnya Nek Bi apabila mengetahui kalau ternyata Bidan Sumi tiada di rumahnya pada malam itu .

😱 😱 😱

Alamak...

Bidan sumi tak de kat rumah lah pulak...

Macam mana ni Nek Bi...

Jangan tanya Authour...

Sebab Authour sendiri pun tak tahu...

Ahaks...😹😹😹💩💩💩

Kalau rajin sila lah VOTE dan KOMEN okey...


Tq

JODOH CINTA MONYET (SORRY MUNGKIN LAMBAT UPDATE JUST TUNGGU JE...)Where stories live. Discover now